انعقادتفاهمنامه کتابخانه ‎ها و فنی وحرفه‌ای

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان از انعقاد تفاهمنامه همکاری بین «نهاد کتابخانه‌های عمومی همدان» با «مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای همدان» خبر داد.
کد خبر: ۱۸۴۲۹۱
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶ 21 February 2016

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان از انعقاد تفاهمنامه همکاری بین «نهاد کتابخانه‌های عمومی همدان» با «مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای همدان» خبر داد.

به گزارش فارس،عاطفه زارعی با اشاره به اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی در فرهنگ اسلامی اظهار کرد: پیرو تاکیدات مقام معظم رهبری تلاش در زمینه توسعه، ترویج و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین اقشار جامعه و بهره‎مندی از ظرفیت‎های بالقوه فرهنگی موجود بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: با توجه به کمبود شرایط لازم برای تمرکز در فضای کوچک خانه‎های امروزی، کتابخانه‌های عمومی محیطی آرام، دور از سروصدا و دلنشین برای مطالعه عموم مردم فراهم آورده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همدان ادامه داد: همگان می‎توانند با مراجعه به کتابخانه‌های عمومی علاوه بر برخورداری از این فضای استاندارد برای مطالعه از منابع غنی و متنوع اطلاعاتی کتابخانه بهره‎مند شوند.

وی با اشاره به پایگاه الکترونیکی کتاب و شبکه کتابخوانان حرفه‎ای خاطرنشان کرد: علاقه‎مندان به مطالعه در فضای مجازی می‎توانند با مراجعه به شبکه کتابخوانان حرفه‎ای علاوه بر دانلود کتاب‌ها در مسابقه آنلاین این سایت شرکت کرده و برنده جوایز نقدی شوند.

زارعی با بیان اینکه توزیع متوازن کتاب، دسترسی آسان به کتاب و توسعه دیگر زیرساخت‎های کتابخوانی از مؤلفه‎های جوامع پیشرفته و رسیدن به توسعه پایدار است گفت: تحقق این امر توجه ویژه و دغدغه تمام دستگاه‏‎های ذیربط با همیاری و مشارکت مردمی را می‎طلبد.

وی یکی از راه‎های ترویج فرهنگ کتابخوانی را همکاری و هم‎افزایی دستگاه‎های فرهنگی دانست و افزود: می‎توان با تبلیغ و ارزش‌گذاری به موضوع کتابخوانی و اهدای کتاب به مناسبت‎های مختلف در محافل خانوادگی این امر را به صورت ریشه‎ای در فرهنگ خود نهادینه کنیم.

مدیرکل کتابخانه‎های عمومی استان همدان بیان کرد: از برکات وجود کتابخانه در مناطق مختلف این است که ما شاهد اتفاق مبارک حضور خانوادگی مردم در اوقات فراغت بعد از ساعت مدارس و اداری در کتابخانه‎ها هستیم.

وی افزود: بسیار خوشحالیم به جای اینکه این اوقات در گردش بی‎مورد در خیابان و بازار هدر رود، با حضور در کتابخانه بر دانش و آگاهی که لازمه پیشرفت فردی و جامعه است افزوده می‎شود.

زارعی با اهمیت به همکاری و مشارکت نظام‌یافته در زمینه‎های ممکن با رویکرد بهره‎گیری متقابل از ظرفیت‏‎های موجود بین دو دستگاه تصریح کرد: ارتقا، اشاعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین اقشار مختلف جامعه به ویژه کارآموزان، کارکنان و متقاضیان دوره‎های فنی و مهارتی مرکز آموزش فنی و حرفه‎ای از اهداف مورد نظر است.

وی تحقق اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی را با بهره‎گیری از رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه‎های فعالیت نهاد کتابخانه‎های عمومی و مرکز آموزش فنی و حرفه‎ای مهم دانست و افزود: توسعه فرهنگ مطالعه، کتابخوانی، تحقیق و پژوهش در جامعه با هدف تحقق شعار سال به نام (دولت و ملت، همدلی و همزبانی) مورد تأکید بوده است.

مدیرکل کتابخانه‎های عمومی استان همدانبا اشاره به بهره‎گیری از ظرفیت‎های طرفین در راستای ارتقای شاخص‎های فرهنگی استان خاطرنشان کرد: برگزاری مسابقات و برنامه‎های فرهنگی و تدوین برنامه سیر مطالعاتی ویژه متقاضیان دوره‎های فنی و مهارتی در دستور کار است.

وی با اشاره به اطلاع‎رسانی اقدامات فرهنگی هر دو دستگاه در رسانه ها و سایت‎های مربوطه گفت:برنامه‎ریزی مناسب به منظور اجرای مفاد این تفاهمنامه از زمان انعقاد آن مهم است.

زارعی به برگزاری جلسات مستمر هر سه ماه یک بار بین نمایندگان طرفین در استان به منظور سرعت بخشیدن و نظارت بر حسن اجرای این تفاهمنامه اشاره کرد و گفت: ارزیابی عملکردها و رفع موانع احتمالی از دیگر موضوعات مورد توجه است.

وی با اشاره به ابلاغ تفاهمنامه به روسا و مدیران دو دستگاه به منظور تامین اعتبار و امکانات مورد نیاز اجرای این تفاهمنامه، افزود:
تعامل فرهنگی همه‎جانبه مجموعه کتابخانه‎های عمومی استان به ویژه کتابخانه مرکزی همدان از نکات مورد توجه است.

مدیرکل کتابخانه‎های عمومی استان همدان به استفاده از سالن‌های آمفی تئاتر کتابخانه‎ها به منظور برگزاری برنامه‎های فرهنگی اشاره کرد و گفت:همکاری در راستای ایجاد و راه اندازی کتابخانه های مشارکتی در مراکز فنی و حرفه ای استان از موضوعات مورد توجه است.

وی با اشاره به حمایت و معرفی تالیفات مهارتی و فنی مربیان اداره کل فنی و حرفه‎ای استان به نهاد کتابخانه‎های عمومی کشور به منظور خرید و توزیع آن در کتابخانه‎های عمومی استان افزود: همکاری و مشارکت در اجرای برنامه‏‌های فرهنگی نهاد کتابخانه‎های عمومی توسط اداره کل فنی حرفه‌ای حائز اهمیت بوده است.

زارعی بیان کرد: مساعدت در استفاده از مجموعه‎های زیر پوشش با محوریت شرکت پرسنل و همکاران کتابخانه‎های عمومی در برگزاری دوره ها و کلاس های آموزشی (فنی و مهارتی) و صدور گواهینامه‎های رسمی توسط مرکز آموزش فنی و حرفه‎ای در دستور کار است.

وی در پایان به تدوین بخشنامه جامع با هدف ترغیب کارآموزان، کارکنان و متقاضیان دوره‎های فنی و مهارتی مرکز آموزش فنی و حرفه‎ای به منظور عضویت و تعامل همه‎جانبه با کتابخانه‎های عمومی اشاره کرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار