"خانه تکانی" 4 آسیب تلخ به دنبال دارد

یک فیزیوتراپ با اشاره به افزایش حجم مراجعات به فیزیوتراپ‌ها در روزهای پایانی اسفندماه و ایام نوروز گفت: عمده مراجعات در این روزها به دلیل آسیب‌های ناشی از خانه تکانی است.
کد خبر: ۱۹۷۵۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸ 14 March 2016
یک فیزیوتراپ با اشاره به افزایش حجم مراجعات به فیزیوتراپ‌ها در روزهای پایانی اسفندماه و ایام نوروز گفت: عمده مراجعات در این روزها به دلیل آسیب‌های ناشی از خانه تکانی است.

دکتر محمدباقر صداقت در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه آسیب‌های خانه تکانی به چهار گروه عمده تقسیم می‌شود، گفت: آسیبی شایع روزهای خانه تکانی شکستگی است که معمولا به علت سقوط خانم‌ها از پله رخ می‌دهد و شایعترین شکستگی نیز مربوط به مچ دست است.

وی تصریح کرد: آسیب دوم که شاهد آن هستیم متاسفانه آسیب‌های نخاعی است که این مورد بیشتر در مردان دیده می‌شود، زیرا برای بلندکردن فرش و یا تمیز کردن پنجره‌های بلند اقدام می‌کنند که در نهایت با فشار زیاد و یا سقوط دچار آسیب نخاعی شده‌اند.

صداقت آسیب دیگر را شکستگی و یا پیچ خوردگی مچ پا عنوان کرد و افزود: این آسیب به دنبال تمیز کردن آشپزخانه و لیز خوردن در کف آشپزخانه رخ می‌دهد.

این فیزیوتراپ با بیان اینکه بیشتر زنان بطور معمول سابقه‌ای از آسیب‌های ستون فقرات، دیسک و آرتروز زانو دارند گفت: فعالیت‌های خانه تکانی بطور معمول موجب تشدید این آسیب‌ها شده و مراجعات آنها به فیزیوتراپی را افزایش می‌دهد.

صداقت با بیان اینکه هل دادن و جابجا کردن وسایل سنگین و نیز شستن و بلند کردن فرش در توان زنان نیست، توصیه کرد: برای انجام این کارها از کارگران استفاده شود، زیرا آنها به انجام این کارها عادت داشته و آمادگی بدنی بیشتری دارند و می‌توانند بدون آسیب زدن به خود کارها را انجام دهند.

وی تصریح کرد: برای انجام کارهای دیگر خانه تکانی نیز باید زمان‌بندی صورت گیرد و افراد باید از انجام فشرده کارها در مدت زمان کوتاهی اجتناب کنند.

صداقت افزود: افراد همچنین باید کارهای سنگین را در صبح و کارهای سبک را بعدازظهرها انجام دهند.

این فیزیوتراپ با بیان اینکه خانه تکانی نوعی وسواس است، گفت: فردی که در طول سال خانه را نظافت و گردگیری می‌کند، نیازی به خانه تکانی ندارد و این به نوعی به یک وسواس تبدیل شده که با افزایش فشار کاری آسیب‌هایی را برای زنان به دنبال دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار