19،8 ميليارد دلار حجم قاچاق كالاي كشور در سال 93

کد خبر: ۲۲۷۷۲۱
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۰ 10 May 2016
به گزارش ايرنا سيد كمال سيد ريحاني روز سه شنبه در نشست كارگروه فرهنگي و پژوهشي كميسيون برنامه ريزي، هماهنگي و نظارت بر مبارزه با قاچاق كالا و ارز سيستان و بلوچستان در زاهدان اظهار داشت: 15،7 ميليارد دلار (15 ميليارد و 700 ميليون دلار ) از اين حجم مربوط به قاچاق ورودي و چهار و يك دهم ميليارد دلار نيز مربوط به قاچاق خروجي بوده است.
وي ادامه داد: 2،3 ميليارد دلار در اين مدت نيز قاچاق پوشاك و 1،8 ميليارد دلار قاچاق گوشي همراه را شامل مي شود.
وي تصريح كرد: حجم كل قاچاق كالا و ارز سال 93 در مقايسه با سال پيش از آن(92) 25 ميليارد دلار كاهش داشته است.
رييس اداره برآورد حجم قاچاق ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز كشور وجود نداشتن آمار صحيح در اين زمينه را يكي از معضلات اين بخش ذكر كرد و گفت: تنها معاونت فرهنگي اين ستاد موظف به ارائه آمار است براين اساس بايستي تمامي دستگاهها بيش از گذشته با اين نهاد همكاري كنند.
سيد ريحاني بيان كرد: خسارت هاي قاچاق كالا و ارز در كشور بالا است و بايد در اين حوزه طرح هاي مختلفي ارائه تا با حساس كردن مردم و فرهنگ سازي از اين پديده شوم جلوگيري شود.
مدير كل پژوهش ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز كشور نيز در اين نشست با اشاره به برخي مشكلات در حوزه پژوهش گفت: سال گذشته با انجام كار پژوهشي اين پديده از سال 81 تا تير 94 مورد بررسي قرار گرفته كه حدود 940 هزار جلد كتاب در كشور در اين زمينه منتشر كه تنها 180 عنوان آن مربوط به مبارزه با قاچاق كالا و ارز بوده كه 40 مورد آن را اين ستاد منتشر كرده است.
محمود رضا گلشن پژوه ادامه داد: همچنين از بين بيش از 327 هزار پايان نامه مقطع دكترا و كارشناسي ارشد در كشور تنها 42 مورد آنها مربوط به قاچاق كالا و ارز بوده است.
وي با بيان اينكه اهميت مبارزه با قاچاق كالا و ارز در كشور بسيار مهم است، گفت: رهبر معظم انقلاب بارها در زمينه مبارزه با قاچاق كالا و ارز به دليل اهميت آن سخن گفته اند.
وي با اشاره به اينكه چه كالايي قاچاق محسوب مي شوند گفت: وزارتخانه دست اندركار با كالاها بايستي نسبت به نصب برچسب بر روي كالاها اقدام كند تا كالاي قاچاق بهتر مشخص شود.
مدير كل پژوهش ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز كشور گفت: اين ستاد سند جامع چشم انداز كالاي قاچاق را تهيه كرده كه در اين سند نقشه راه پنج ساله مشخص شده است.
وي تاكيد كرد: اين ستاد از پايان نامه هاي دانشگاهي در قالب 110 عنوان و طرح هاي پژوهشگران حمايت مي كند.
7316 /8005 /
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار