بناهای روستایی موزه‌ی میراث روستایی گلستان در حال انتقال

موزه‌ی میراث روستایی استان گلستان به عنوان دومین موزه‌ی روستایی کشور در پارک جنگلی قرق با حضور جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور کلنگ‌زنی شد و عملیات اجرایی این موزه آغاز شده است.
کد خبر: ۲۴۶۶۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷ 16 June 2016
ابراهیم کریمی اظهار کرد: موزه‌ی میراث روستایی استان گلستان به عنوان دومین موزه‌ی روستایی کشور در پارک جنگلی قرق با حضور جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور کلنگ‌زنی شد و عملیات اجرایی این موزه آغاز شده است.
 وی از جمله اهداف این پروژه را شناسایی هویت بومی به منظور حفظ و صیانت از آن، غنی‌سازی هویت ملی و تقویت فرهنگ خودباوری و خردورزی بیان کرد و افزود: ایجاد انگیزه در جوانان و پرکردن اوقات فراغت مردم، شناسایی و معرفی ارزش‌های مذهبی و ملی مردم و بازسازی آن‌ها، توسعه‌ی اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی و رونق گردشگری و توسعه‌ی مفهوم معماری پایدار از دیگر اهداف است.
مدیرکل میراث فرهنگی گلستان اذعان داشت: پس از عقد قرارداد اجرایی این پروژه با موضوع برگزاری کارگاه آموزشی، مطالعه، طراحی کالبدی، جانمایی‌ها و نظارت بر راه‌اندازی و ایجاد موزه‌ی میراث روستایی گلستان، امکان‌سنجی پروژه و مکان‌یابی، گونه‌های فرهنگی و گونه‌شناسی معماری در این موزه انجام شد و حوزه‌های فرهنگی و معماری و روش اجرا از محل اعتبارات پژوهشگاه میراث فرهنگی تعیین شده است.
کریمی افزود: تا کنون در تملک دو خانه‌ی روستایی برای برگزاری کارگاه آموزشی و انتقال نهایی به محل پروژه موفق شده‌ایم و کارگاه آموزشی و مستندنگاری موزه‌ی روستایی گلستان در روستای قلندرآیش در اردیبهشت‌ماه امسال برگزار شد و پس از آن، مصالح، لوازم و ابزار مربوط به خانه قلندرآیش به محل پروژه در پارک جنگلی قرق منتقل شد.
وی بیان کرد: در موزه‌ی روستایی نگاه کالبدی به سازه‌های روستایی وجود ندارد، بلکه در آن‌ها به میراث غیرملموس هم‌چون فعالیت‌های فرهنگی، بازی‌های بومی و محلی توجه می‌شود و این موزه از نظر اقتصادی باعث افزایش اقامت گردشگران، ایجاد درآمد و اشتغال می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی گلستان اظهار امیدواری کرد با پیگیری موارد در راستای اجرایی شدن این موزه روستایی در استان، ضمن جلب و جذب گردشگران، زمینه‌های احیای مواریث فرهنگی روستاها بیش از پیش فراهم آمده و زمینه‌های رونق اقتصادی منطقه حاصل شود.


منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار