افزایش ۹۰ درصدی تولید میگو در استان گلستان

امسال نزدیک به 445 هکتار از مزارع استان زیر کشت میگو خواهد رفت و پیش‌بینی تولید 1350 تن خواهد بود که این میزان در سال گذشته 267 هکتار زیر کشت و 715 تن تولید میگو بوده است.
کد خبر: ۲۴۶۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۷ 16 June 2016
مدیر کل شیلات گلستان از افزایش ۹۰ درصدی تولید میگو نسبت به سال گذشته در استان گلستان خبر داد.
سیدجواد قدس‌علوی اظهار داشت: امسال نزدیک به 445 هکتار از مزارع استان زیر کشت میگو خواهد رفت و پیش‌بینی تولید 1350 تن خواهد بود که این میزان در سال گذشته 267 هکتار زیر کشت و 715 تن تولید میگو بوده است.
وی با اشاره به فاز نخست 4 هزار هکتار اراضی در مجتمع پرورش میگو گمیشان افزود: عمده‌ی اراضی به سرمایه‌گذاران بخش غیردولتی یا واگذار شده و یا در مراحل واگذاری است که یک‌ هزار هکتار از 4 هزار هکتار به سرمایه‌گذاران و مردم بومی واگذار خواهد شد.
مدیر کل شیلات استان گلستان درباره‌ی ایجاد نخستین مرکز تکتیر و عمل‌آوری بچه میگو در استان اظهار کرد: تا کنون بچه میگوی مورد نیاز در مجتمع پرورش میگو گمیشان از استان‌های جنوبی تأمین می‌‌شود و با مشکلاتی از جمله خطر انتقال بیماری، بعد مسافت، هزینه‌ی بالا و تلفات قابل توجه مواجه بود.
قدس‌علوی گفت: در همین راستا  مجوز نخستین مجتمع تولید بچه میگو با ظرفیت 100 میلیون قطعه در سال به بخش خصوصی واگذار شده و در آینده‌ی نزدیک این مجتمع با حضور رئیس سازمان شیلات ایران در استان گلستان کلنگ‌زنی خواهد شد.
وی با اشاره به مراکز عمل‌آوری میگو در استان تأکید کرد: با توجه به افزایش تولید میگو استان که هر سال نسبت به سال گذشته از رشد قابل توجهی به میزان دو برابر برخوردار است و هم‌چنین با توجه به کوتاه بودن طول دوره برداشت میگو، نیاز به مراکز عمل‌آوری بیش‌تری در استان احساس می‌شود.
مدیر کل شیلات استان گلستان افزود: سال گذشته 4 واحد عمل‌آوری فعال بود که امسال با برنامه‌ریزی و پیگیری برای اضافه شدن واحدهای دیگر سبب افزایش ظرفیت متناسب با پیش‌بینی تولید خواهد شد.
قدس علوی یادآور شد: از میزان 100 میلیون لارو مورد نیاز استان تا کنون نزدیک به 60 درصد آن، با زمان پرورش 90 تا 110 روزه، در مزارع استان ذخیره‌سازی شده است.
پارسال 80 درصد از میگوی تولیدی استان به کشورهای چین، امارات، اکوادور و روسیه صادر شده که حدود 3 میلیون دلار ارزآوری برای کشور به همراه داشته است.


منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار