عقیلیان افزود: اینکه هر فرد به خودی خود و فارغ از حاکمیت و دولت به دنبال محقق کردن مولفه های انسان توسعه مدار در وجود خود و مجموعه تحت امرش باشد، دومین راهکار است.
وی ادامه داد: صبر و برنامه ریزی برای سود درازمدت، درونی شدن اخلاق و رفتارهای توسعه مدار در میان افراد جامعه، توجه به آموزش های روانی و رویکردهای دموکراتیک، می تواند خروجی افراد توسعه مدار و اخلاق گرا را داشته باشد.
عطاءالله عقیلیان، با اشاره به مثالی از برند تویوتا، ایجاد روحیه همبستگی جمعی در محیط کار را نیز راهکار دیگری در تربیت افراد توسعه مدار خواند و افزود: در تحقیقی از پرسنل ایران خودرو در خصوص نوع فعالیت کاری شان سوال می شود، هرکدام از پرسنل فنی و غیر فنی، فعالیت فردی خود را توضیح می دهند ولی پرسنل تویوتا از نگهبان و آبدارچی تا پرسنل متخصص، همگی یک جمله را به زبان می آورند و ان اینکه ما «تویوتا تولید می کنیم» و بر این باورند که بخش مفیدی از تولید یک خودرو را انجام می دهند.
اخلاق مداری راهکار توسعه
علیرضا شفیعیان، فعال اقتصادی نیز در این نشست ضمن تأکید بر لزوم اخلاق مداری در جهت نیل به توسعه، افزود: رفتار بر مدار اخلاق، بر روی درآمد نیز تأثیر دارد.
وی افزود: امروزه توجه به ارتقاء و بهبود کیفیت زندگی افراد، برخورد تحول گرایانه با کارمند به جای برخورد قهری، تأثیر آموزش بر پرسنل از سوی مدیر یک بنگاه اقتصادی برای دریافت خدمات بهتر از کارمندان ضروری است.
شفیعیان ادامه داد: اینکه چرا با وجود منابع فراوان در حوزه اقتصاد، منفعت اقتصادی ایجاد نمی گردد، یک شاهکلید وجود دارد و آن اینکه در ابتدا بپذیریم که ما انسانهای متمدن و فوق العاده باهوش و خلاقی نیستیم و احتیاج به کار و تلاش مضاعف داریم و مسئله دیگر اینکه اقتصاد ما باید به سمت اقتصاد آزاد حرکت کند.
علیرضا شفیعیان با اشاره به اینکه سیکل ناقص اقتصاد در ایران باید در یک جایی بشکند، افزود: راهکار این موضوع، بومی سازی وکار در جغرافیای خودمان باشد.
تعاریف نادرست از اخلاق ما را به بیراهه می کشاند
محمدحسین خاکسار، پژوهشگر حوزه مغز و روان، دیگر کارشناس حاضر در نشست نیز، گفت: در خصوص اخلاق مداری، ارائه تعاریف نادرست ما را به بیراهه می کشاند. در حقیقت اخلاق، یکی بودن درون و برون است و این موضوع در بحث توسعه بسیار حائز اهمیت است و شامل تمام افراد یک جامعه می گردد.
خاکسار با اشاره به این مطلب که در تلفیق اقتصاد و فرهنگ یا دین و سیاست، قطعا برخی مسائل به نفع برخی دیگر نادیده گرفته خواهند شد، گفت: با نهادینه شدن منفعت طلبی مثبت در افراد یک جامعه، از هزینه ها کاسته می شود و افراد مجبور نخواهند بود در پشت مسائلی چون وظیفه و تکلیف، منافع خود را مخفی کنند و بین درون و برون خود دچار تناقض گردند.