وضعیت مطالعه درکشور مطلوب نیست

شاعر و روزنامه نگار بوشهری گفت: وضعیت مطالعه کتاب درکشور مطلوب نیست وکتابخوانی در حاشیه قرار گرفته است.
کد خبر: ۳۴۸۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲ 13 May 2015
تابناک بوشهر: رضا معتمد روزچهارشنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: ضعف مطالعه موجب شده تا نویسندگان و ناشران نیز رغبتی به تالیف وانتشار نداشته باشند و مقدار کتابی که سالانه نشر می یابد نیز مشتری چندانی در فروشگاهها و نمایشگاههای کتاب ندارد.

این شاعر و روزنامه نگار بیان کرد: تا زمانی که فرهنگ مطالعه در جامعه نهادینه نشود، نمی توانیم بگوییم فضای مجازی به مطالعه کمک می کند بلکه باعث می شود این فرهنگ نهادینه نشود و آن را به حاشیه بکشاند.

وی اضافه کرد: این درحالی است که درکشورهای پیشرفته که فضای مجازی از آنجا آمده تاثیری روی تیراژ کتابهایشان نمی گذارد بلکه روز به روز تیراژ کتابهایشان افزایش می یابد.

این استاد دانشگاه در باره ارزیابی مطالعه و ادبیات در دانشگاهها گفت: دانشگاهها با توجه به کارکرد و شکلشان خیلی متنوع شده اند و وقتی می خواهیم مقایسه داشته باشیم باید متناسب با دانشگاهی که در آن تدریس می شود، صورت گیرد.

معتمد بیان کرد: دانشگاه علمی کاربردی که دانشجویان آن با یک دید و انگیزه دیگری وارد آن می شوند، پیش زمینه و علاقه ای به ادبیات ندارند و تازه ادبیات هم درس حاشیه ای و عمومی آن قلمداد می شود و دراین صورت نمی شود خیلی انتظار داشت در حوزه ادبیات فعالیت چشمگیری توسط دانشجویان صورت گیرد و دراین عرصه پرکار باشند.

معتمد ادامه داد: درحالی که درهمین دانشگاهها هم رشته مدیریت فرهنگی و روابط عمومی داریم که انتظار می رود افرادی که این رشته ها را انتخاب می کنند، با ادبیات هم، حشرونشر داشته باشند، اما این روند راضی کننده نیست.

معتمد گفت: دردانشگاههای دولتی فضای ادبیات فرق می کند و متفاوت تر و علاقه مندتر هستند بویژه افرادی که رشته های انسانی درس می خوانند جنب جوش بیشتری درآنها وجود دارد ولی به طور کلی نمی شود درباره وضعیت ادبیات همه دانشگاهها را با هم سنجید و مقایسه کرد.

وی در مورد مقایسه ادبیات در دهه های گذشته و دهه کنونی بیان کرد: ادبیات دارد مسیر خودش را طی می کند و هر دوره ای نسل هایی با حرف هایی تازه تری می آیند.

معتمد اضافه کرد: سه دهه اخیر نسل خودش را داشته و معتقدم در دهه کنونی شاعران، نویسندگان، نظریه پردازان، مترجمان و حتی پژوهشگران خوبی در حوزه ادبیات داریم و نسبت به وضعیت ادبیات ایران خوشبین هستم.

این روزنامه نگار بوشهری بیان کرد: هرچند شاعران و نویسندگان جوان ما امروز باید با گذشته ادبی خودشان پیوند خیلی مستحکمی داشته باشند و به عنوان شالوده و مبنا آن را در نظر بگیرند ولی درمجموع آن چیزی که درمحافل ادبی می بینیم، راضی کننده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار