به گزارش تابناک از قزوین، اگر برای سفر، مسیر هوایی را انتخاب کرده باشید؛ بیشک راحتتر و در مدتزمان کوتاهتری به مقصدتان خواهید رسید اما نکاتی وجود دارد که بهتر است قبل از پرواز از آنها مطلع باشید تا سفر دلچسبتری تجربه کنید.
هر شغلی پر از ناگفتههایی است که تنها افراد شاغل در آن حرفه از آن آگاهاند. این ناگفتهها در حرفههای مرتبط با صنعت هوایی نیز بهوفور یافت میشوند؛ مسائلی نظیر نحوه کار خدمه، جزئیات و مسائل پشت پرده یک پرواز و مسائل ایمنی آنکه شاید آگاهی از آنها بتواند سفر کاملتری را برایتان رقم بزند. در ادامه به بررسی برخی از این ناگفتهها میپردازیم.
* احتمال سانحه در هواپیما
احتمال مرگومیر ناشی از گاز گرفتگی سگ یا نیش زنبور یا رعد و برق از نظر آماری از مردن در اثر سانحه سقوط هواپیما بیشتر است. همچنین انستیتو تحقیقات حمل و نقل دانشگاه میشیگان اعلام کرده است که رانندگی به مراتب خطرناکتر از پرواز است. طبق آمار، در رانندگی در مسافتی برابر با یک پرواز با هواپیمای مسافربری، 65 درصد بیشتر ریسک آسیبدیدگی وجود دارد.
با این حال در صورت وقوع سانحه هوایی، پژوهشها نشان میدهد که 80 درصد سوانح هوایی در سه دقیقه نخست پس از برخاستن هواپیما و هشت دقیقه آخر قبل از فرود رخ میدهد. طبق مطالعهای که توسط یکی از شرکتهای مشهور هواپیمایی صورت گرفته است، احتمال زنده ماندن سرنشینان نزدیک دم هواپیما در یک سانحه هوایی 40 درصد بیشتر از سرنشینانی است که در ردیفهای اول هواپیما هستند. مطابق با قوانین انجمن هوانوردی فدرال، همه هواپیماها باید قادر به تخلیه در عرض 90 ثانیه باشند چراکه تنها یک دقیقه و نیم طول میکشد که آتش کل هواپیما را فرا بگیرد. با این حال بهطور کلی اگر افراد طی 90 ثانیه اول یک حادثه بتوانند خونسردی خود را حفظ کنند شانس بیشتری برای نجات یافتن دارند.
* اختیارات کاپیتان پرواز
بعد از بسته شدن درهای هواپیما اختیارات کاپیتان پرواز دیگر حد و حدودی ندارد تا جایی که میتواند در بسیاری از امور دخالت و حتی برای دستگیری یک فرد اقدام کند. همچنین خلبانان در یک زمان خاص فقط اجازه پرواز با یک هواپیمای خاص را دارند و برای گرفتن مجوز پرواز با یک هواپیمای دیگر آنها باید یک دوره آموزشی ۸ تا ۱۲ ماهه سپری کنند.
* دوام ماسکهای اکسیژن
هنگام بروز تغییرات ناگهانی در فشار کابین، استفاده از ماسکهای اکسیژن موجود در هواپیما توصیه میشود که تنها ۱۵ دقیقه دوام دارند. این زمان معمولاً برای اینکه خلبان، هواپیما را تا ارتفاع مناسبی برای تنفس طبیعی برساند کافی است پس نگران نباشید.
* تمایز در غذای خلبانها
بااینکه تمایز در غذای خلبانها جزو قوانین تدوین شده صنایع هوایی نیست، بسیاری از ایرلاین ها غذای متفاوتی به هریک از خلبانهای پرواز میدهند تا در صورت بروز مسمومیت غذایی، خلبان دیگر کنترل پرواز را به دست گیرد. همچنین خلبانها اجازه ندارند غذای خود را با هم تقسیم کنند.
* هوای درون کابین
هوایی که در داخل کابین حین پرواز تنفس میشود در واقع هوای فشرده شده موتور هواپیماست. از ۱۰۰ درصد حجم کلی هوای موتور هواپیما، چیزی در حدود ۲۵ الی ۵۰ درصد از عرشه خارج شده و باقی آن جهت تنفس مسافران به داخل کابین هدایت میشود. تنفس این هوا مشکلساز نیست زیرا که توسط کمپرسورهای موتور تولید شده است نه اگزوز آن، پس جای نگرانی نیست.
* بالش و پتوهایی که در اختیار شما قرار میگیرد تا به حال شسته نشدهاند!
بسیاری از پتوها و بالشهایی که در اختیار مسافران قرار میگیرد مدتهای زیادی است که شسته نشدهاند و در پروازهای متعدد مورداستفاده قرار میگیرد. تنها در پروازهای فرست کلاس پتوها و ملحفهها یک بار در روز شسته میشود. یکی دیگر از آلودهترین محیطها که در دسترس مسافرین قرار دارد، سینی تاشوی رو به روی آنهاست که نظافت و ضدعفونی کردن آنها نیز در بازههای زمانی بسیار طولانی انجام میشود.
* قفل سرویس بهداشتی هواپیما را میتوان از بیرون بازکرد
قفل سرویس بهداشتی هواپیما را میتوان از بیرون نیز باز کرد. بهمنظور باز کردن درب سرویس بهداشتی توسط خدمه در شرایط اضطراری معمولاً یک سیستم قفل مخفی در پشت نشان عبارت سیگار نکشید بر روی درب قرار دارد. کافی است تا علامت را کنار زده تا بتوانید قفل درب را بازکنید.
* ممنوعیت استفاده از تلفن همراه حین پرواز
جالب است بدانید در حالی که بسیاری از ما تصور میکنیم، ممنوعیت استفاده از تلفن همراه و سایر وسایل الکترونیکی نظیر رایانه، آی پاد و … جهت جلوگیری از ایجاد اختلال در سیستمها و تجهیزات پرواز است، اما حقیقت چیز دیگری است. احتمال ایجاد اختلال در تجهیزات کابین خلبان با اینکه وجود دارد اما تقریباً نزدیک به صفر است؛ علت اصلی این قوانین، جلوگیری از پرتاب با سرعت بالای این اشیا و ایجاد ضربات احتمالی هنگام تغییرات ناگهانی ارتفاع است که ممکن است حتی منجر به مرگ مسافری شود.
گرچه موارد ذکر شده تنها بخش کوچکی از ناگفتههای مسافرتهای هوایی است، اما آگاهی از آنها در همین حد نیز برای اشخاصی که اقدام به تهیه بلیط هواپیما و از مسیرهای هوایی برای سفر استفاده میکنند، خالی از لطف نیست.
برای علاقمندان به مسافرت و دوستداران سفر و گردش، دستیابی به بلیط هواپیما از نوع بلیط چارتر یا بلیط سیستمی، یکی از گزینههای اقتصادی و راحت برای سفر به حساب میآید که با کاهش هزینهها در سالهای اخیر رواج بیشتری هم یافته است.