پس از اجرای طرح مجتمع های آموزشی یکی از مقاطع تحصیلی که از این طرح خسارت فراوان دید حوزه ی آموزش ابتدایی بود خصوصا در مناطق مرزی ، عشایری و روستایی. دلیل مهم این خسارت هم عدم توجه به جایگاه بازدید های آموزشی بود که از طرف راهنمایان تعلیماتی صورت می گرفت.
در این مجتمع های آموزشی که ترکیبی از سه مقطع تحصیلی بود ، معمولا مدیران و معاونین کمترین میزان آگاهی را از حوزه ی ابتدایی داشته و یا اگر معاونی تخصص در این حوزه داشت ، چندان وقتی برای کار آموزشی در حد و اندازه ی راهنمایان تعلیماتی را نداشت.
بر اساس بوجود آمدن همین مشکلات در مقطع ابتدایی ، طرح راهبران آموزشی از اول مهرماه امسال به عنوان جایگزین راهنمایان تعلیماتی کار خود را در مناطق هدف آغاز کرد.
در روز پایانی مرداد 95 معاون آموزش ابتدایی وقت با بیان این که بخشنامه راهبران آموزشی که مربوط به مدارس روستایی و مرزی کشور است به استانها ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: براساس این آیین نامه تمام امتیازاتی که به مدیران مدارس تعلق میگیرد، حق مأموریت و ایاب و ذهاب نیز به راهبران آموزشی تعلق خواهدگرفت تا بتوانند از مدارس روستایی و عشایری بازدید کنند.
محمد دیمه ور در دومین جشنواره جلوه گاه اثر و اندیشه در مشهد به اهمیت کلاسهای چندپایه اشاره کرد و افزود: چشم انداز آموزش و پرورش در آینده تلاش در جهت ارتقای سطح کیفی کلاسهای چند پایه است.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ،طبق بخش نامه وزارت آموزش و پرورش در راستای افزایش کیفیت کلاسهای آموزشی چند پایه، عشایری و مرزی راهبران آموزشی یکار گرفته میشوند. این افراد کیفیت کار مدیران و معلمان فعال در این کلاسها را ارزیابی کرده و بر طبق این ارزیابیها معلمان و مدیران برای این کلاسها در نظر گرفته میشود. راهبران آموزشی دارای مدارک تحصیلی در رشتههایی همچون علوم تربیتی، مشاوره و روان شناسی هستند.
استان کهگیلویه و بویراحمد طبق محتویات بخشنامه های مرتبط با راهبران آموزشی ، یکی از استان هایی است که بطور کامل در محدوده ی اجرای این طرح قرار دارد.
مسئولین مقطع ابتدایی در ادارات کل و شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد نسبت به اجرای ایت طرح اهتمام ویژه ای از خود نشان داده و با تمام توان سعی در اجرای حداکثری مندرجات این بخشنامه را نمودند.(
اینجا)
شهرستان بویراحمد به عنوان بزرگترین آموزش و پرورش در میان ادارات آموزش و پرورش استان ، در این زمینه تلاش های زیادی انجام داده تا ضمن فائق آمدن بر مشکلات مربوط به تقسیم نیروهای آموزشی ، راهبران آموزشی را بصورت کامل در خدمت گرفته و این طرح را به نقطه ی مطلوب برساند.
پس از گذشت حدود چهارماه از سال تحصیلی میزان تاثیر گذاری و کم و کیف اجرای این طرح را در شهرستان بویراحمد از معاون آموزش ابتدایی این شهرستان پیگیری کردیم.
معاون آموزش ابتدایی شهرستان بویراحمد در پاسخ به سئوال خبرنگار تابناک مبنی بر ارزیابی شما از فعالیت ۴ ماهه ی راهبران آموزشی چیست؟ گفت: از آنجا که حضور راهبران آموزشی در مدارس ابتدایی بسیار لازم بوده است، این طرح در آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد به خوبی در حال اجراست.
سید محمد قاسم محنایی در ادامه به چگونگی انتخاب این راهبران اشاره کرد و گفت: برابر با دستورالعمل ابلاغی راهبران طی مراحل مختلف انتخاب و در حال حاضر ۱۴ نفر راهبر آموزشی مشغول به کار هستند و خوشبختانه کمترین انتقادات در مراحل انتخاب راهبران را داشتیم.
وی در خصوص چگونگی اجرای طرح افزود : شیوه کار بدین صورت است که پس از بازدید راهبران از کلاس های آموزشی ، گزارش ارسالی راهبران توسط کارشناسان آموزش ابتدایی تجزیه و تحلیل شده و بازخورد آن برای مدرسه و معلم مربوطه ارسال می گردد.
محنایی در ادامه بیان کرد تا کنون راهبران آموزشی علاوه بر بازدیدهای آموزشی ، اقدام به برگزاری کلاس های رفع اشکال هم نموده اند که مورد استقبال خوب همکاران قرار گرفته است.
معاون آموزش ابتدایی شهرستان بویراحمد در پاسخ به سئوالی مبنی براینکه،آیا تداخلی در کار راهبران و مجتمع های آموزشی بوجود نمی آید؟ گفت : در خصوص مسائل آموزشی اولویت با گزارشات راهبران است پس دخالت در واقع صورت نمی گیرد البته مجتمعهای آموزشی هم در جریان این بازدیدها و بازخورد آن قرار می گیرند و به طور کلی هماهنگی خوبی بین مجتمع ها و راهبران آموزشی وجود دارد.
بهرام پارسا با سابقه ی ۲۷ سال کار آموزشی در مقطع ابتدایی ، به عنوان یکی از راهبران آموزشی در گفتگو با تابناک در خصوص کیفیت کار راهبران گفت : موفقیت این طرح در تعامل راهبران آموزشی با معلمان ، همراهی و همگامی با آموزگاران در بعضی از مراحل تدریس می باشد که باعث کیفیت بخشی به مدارس چند پایه می شود.
برگزاری کارگاهها و مدیریت انها در مورد ارزشیابی توصیفی ، تدوین طرح درس ، برنامه هفتگی و کلاسی چندپایه نظارت و حمایت از مدارس چندپایه از دیگر اقداماتی است که راهبران آموزشی ،انجام می دهند.
این فرهنگی افزود : راهبران آموزشی به معاونت اموزش ابتدایی کمک می کنند تا از روند اموزش در مدارس چندپایه اطلاعات بهتری بدست اورد تا از این طریق شناسایی نقاط قوت وضعف آموزگاران چند پایه وبررسی اسیب ها وچالشهاانجام پذیرد.
وی ضمن تشکر از مسئولین مقطع ابتدایی که به جد همراه و همگام راهبران آموزشی بوده اند گفت : بحث دهگردشی و هزینه ایاب و ذهاب و سوخت جدید بودن طرح راهبری آموزشی بعد از یک دهه وقفه ،نداشتن وسایل کمک آموزشی را از مهمترین دغدغه های راهبران است.
پناهنده یکی دیگر از راهبران آموزشی در این خصوص گفت : راهبران آموزشی یا همان راهنما تعلیماتی قدیم امسال توسط مسئولین آموزش و پرورش به اجرا گذاشته شد که تقریبا با بودن مدیران محترم مجتمع به علت غیر تخصصی بودن رشته چندان کارایی و اثر بخشی در مقطع ابتدایی نداشت و به همین دلیل تصمیم گرفته شد راهبران با رشته های تخصصی به کار گرفته شوند که تا الان و تا این مدت کم با توجه به جمع بندی و مستنداتی که توسط مسئولین آموزش ابتدایی و دیگر همکاران شده تقریبا اثر خود را در شهرستان بویراحمد نشان داده است.
وی افزود : نواقصی که در کار هست هر چند سعی شده که همکاران احساس مثبتی داشته باشند به راهبر بعنوان راهنما یا کمک کار،ولی با توجه به پراکندگی حوزه ها و زیاد بودن تعداد مدارس و دور دست بودن، کار راهبران کمی با مشکل مواجه شده که نمیتوانند آنطور که دوست دارند در خدمت همکاران باشند.
وی در پایان گفت : بعنوان راهبر آموزشی سعی کرده ایم همکاران هر گونه مسئله و چالشی در تدریس و مدیریت کلاس داشته باشند تا جایی که امکان داشته باشد دریغ نکنیم ولی از همکاران استدعا داریم که همکاری لازم را در اجرای کارگاه و دوره ها و یا ارزیابی ها داشته باشند تا راهبران بتوانند نیاز سنجی کنند و نیازهای آموزشی برآورده شود و با گرفتن دست هم بعنوان همکار به دانش افزایی و تبادل علم و تاثیر مثبت بپردازیم.