گرامیداشت استاد علی محمد بلوچ

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: علی محمد بلوچ یکی از اساتید برجسته و بلندآوازه ساز و قیچک در منطقه بلوچستان بود که فراتر از ایران شهرت و طرفداران زیادی داشت.
کد خبر: ۳۷۳۸۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱ 07 February 2017


به گزارش ایرنا، حسین مسگرانی در مراسم بزرگداشت زنده یاد استاد علی محمد بلوچ در سرسرای فرهنگ و ارشاد اسلامی چابهار اظهار داشت: استان سیستان وبلوچستان با برخورداری از فرهنگ و ادب غنی، اساتید برجسته ای در موسیقی، شعر، هنر و ادب دارد.
وی با بیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان وبلوچستان از هیچ کوششی برای حل و پیگیری مشکلات هنرمندان دریغ نمی کند، خاطرنشان کرد: برای بیمه، درجه هنری، پیشکسوت هنری، مستمری هنرمندان و اشتغال آنان تلاش های زیادی صورت گرفته است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان وبلوچستان افزود: با همکاری سازمان منطقه آزاد، مسئولان محلی به ویژه شهردار و اعضای شوراهای اسلامی بزودی حمایت های لازم برای اشتغال فرزندان، ساخت خانه و حل مشکلات مالی خانواده استاد علی محمد بلوچ انجام خواهد شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار نیز اظهار داشت: از هنرمندان و به ویژه اهالی موسیقی در سیستان وبلوچستان حمایت ویژه می کنیم.
عبدالرحیم کردی افزود: سازمان منطقه آزاد چابهار در زمینه تدریس موسیقی با حضور اساتید برجسته این بخش، اعلام آمادگی می کند.
نماینده مردم شهرستانهای چابهار، کنارک، قصرقند و بخش مرکزی نیکشهر نیز در این مراسم اظهار داشت: فرهنگ، هنر و موسیقی منطقه بلوچستان نیازمند توجه بیشتر مسئولان استانی و کشوری است.
عبدالغفور ایران نژاد خواستار اشتغال، بیمه، برقراری مستمری اهالی هنر، موسیقی و ادب شد و افزود: هنرمندان ضعیف ترین قشر جامعه هستند که بدون چشمداشت و بی ادعا فعالیت می کنند.
وی گفت: دوستدار فرهنگ، هنر و ادب هستم و همیشه از بزرگان موسیقی بلوچستان نظیر کمالان هوت حمایت کرده ام.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی چابهار نیز با ابراز خوشحالی از برگزاری مراسم گرمیداشت برای بزرگان موسیقی بلوچستان اظهار داشت: این اقدامات قوت قلبی برای اهالی موسیقی و هنرمندان خواهد بود.
محمد امین محمدی هدف از برگزاری بزرگداشت زنده یاد علی محمد بلوچ را تجلیل و تکریم و بزرگداشت مفاخر کشور به ویژه پیشکسوتان موسیقی این مرز وبوم، ایجاد شوق و انگیزه و نشاط برای علاقه مندان این بخش، وقت گذاشتن برای میراث تاریخی و شفاهی اقوام ایرانی به ویژه هنر و موسیقی بلوچستان و احترام به خانواده و جامعه هنر دوست عنوان کرد.
وی از حمایت و مساعدت های سازمان منطقه آزاد، شهرداری و شورای اسلامی شهر چابهار، اهالی موسیقی و هنر منطقه بلوچستان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان وبلوچستان قدردانی کرد.
به گزارش ایرنا، در این مراسم شماری از موسیقیدانان بلوچستان انواع ساز و سرود و قیچک را به یاد استاد علی محمد بلوچ نواختند.
استاد علی محمد بلوچ متولد ششم مرداد سال 1333 شمسی یکی از چند پهلوان یا استاد برجسته‌ی موسیقی بلوچی و ساز سرود (قیچک) بلوچستان بود که در روز پنجشنبه دوم دی سال جاری (1395) براثر عارضه قلبی در چابهار درگذشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار