به گزارش تابناک از قزوین، سیدعلی موسوی در گفتوگو با خبرنگار فارس در خصوص طرح سواد خواندن در مدارس ابتدایی اظهار داشت: دانشجو در دانشگاه مطالب را به طور تئوری میخواند و وقتی وارد بازار میشود، نمیداند که چگونه باید از این مطالب استفاده کند.
وی افزود: همانطور که در حال حاضر طبق نتایج تیمز که در سال 2003 انجام شد، مطالب کتب درسی تغییر کلی یافت و بسیار کاربردیتر شد، حالا وظیفه ما کمک به کاربردی شدن این مطالب برای ارزشیابی آنها است.
کارشناس حوزه آزمون و سنجش اندازهگیری انجمن های دانشآموزی گفت: متأسفانه همپای تغییر مفاهیم کتب درسی، شیوه ارزشیابی در ایران تغییری نکرد و همین امر موجب شد که باوجود تغییر محتوای کتابهای درسی و همسو با کشورهای مطرح در آزمون تیمز جایگاه ما نسبت به سالهای قبل هیچ تغییری نکند.
موسوی یادآور شد: طوری که در سال 2015 ایران همان جایگاه سال 2011 را کسب کرد و این نشاندهنده نواقص شیوه ارزشیابی مدارس ایران است که به هیچ عنوان در جهت آزمونهایی نظیر آزمون تیمز نیست.
وی بیان کرد: نکتهای که میتواند این امر را تأیید کند، نحوه پاسخگویی دانشآموزان کشور به آزمونهایی نظیر آزمون تیمز است که اگر یک معلم ایرانی طراح سؤال باشد، دانشمندان نمرات بالایی میگیرند و دلیلش این است که دانشآموزان ایرانی مفهومی بار آمدهاند و نمیتوانند مطالبی را که یاد گرفتهاند به مصداق تعمیم دهند.
کارشناس حوزه آزمون و سنجش اندازهگیری انجمنهای دانشآموزی اضافه کرد: دانشآموزان نمیتوانند مسائلی را که توسط معلمان سایر کشورها به شکل کاربردی طراحی میشود را پاسخگو باشند به همین دلیل هیچ تفاوت معناداری در حیطههای دانستن، به کار بستن و استقلال دانشآموزان ایرانی طی سالهای مختلف مشاهده نمیشود.
موسوی عنوان کرد: هدف ما در طرح آزمون تیمز، آموزش تمام معلمان است و باید خدمات ویژهای به مناطق محروم ارائه شود که این اقدام جز با کاربردی کردن طرح آزمون تیمز میسر نیست.
وی یادآور شد: سعی شده تا سؤالات دفترچههای این آزمون طوری طراحی شود که معلم با دیدن آن، آموزش به دانشآموز را به مفهوم کاربردی آغاز کند.
کارشناس حوزه آزمون و سنجش اندازهگیری انجمنهای دانشآموزی گفت: کارنامههای این آزمونها به صورت مشاورهای است و سؤالاتی طراحی میشود که بر اساس اشتباهات رایج دانشآموزان در آن، به راحتی بدانیم که دانشآموز کدام قسمت مسئله را متوجه نشده است و بتوان یادگیری او را اصلاح کرد.
موسوی ادامه داد: این امر موجب میشود که معلم هم متوجه اشتباه دانشآموز شده و بتواند نقایص موجود در آموزش و یادگیری را با روشهای بهتری برطرف کند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا نمرات توصیفی در مدارس با این طرح مرتبط است، گفت: قطع به یقین مرتبط است و نظام ارزشیابی توصیفی، هنوز با سطح مطلوب فاصله دارد؛ نظام ارزشیابی توصیفی یعنی قضاوت ارزشیابی اثرگذار است.
کارشناس حوزه آزمون و سنجش اندازهگیری انجمنهای دانشآموزی عنوان کرد: در برنامه مطالعاتی تیمز سه مؤلفه برای تصمیمگیری در نمرات دانشآموزان وجود دارد که ارزشیابی توصیفی یکی از این سه مؤلفه است و موجب میشود که معلم برای هر دانشآموز متناسب با خود آن پروژهای را تعریف کند و معلم در کنار دانشآموز باشد.
موسوی با بیان اینکه طی مراحل این پروژه و در پایان سال فقط نمره امتحان ترم در نظر گرفته نشود، گفت: برآوردی از عملکرد دانشآموز در طول سال تحصیلی، نمره امتحانی و فعالیتی که به عنوان کار پژوهشی انجام میدهد در نظر گرفته شده و جمع آنها، همان نمره توصیفی میشود.
وی بیان کرد: در طرح سواد خواندن هم هیچ نمرهای به دانشآموز اعطا نمیشود بلکه دانشآموز در سه سطح مورد بررسی قرار میگیرد.
کارشناس حوزه آزمون و سنجش اندازهگیری انجمنهای دانشآموزی گفت: این سه سطح شامل (مسلط است، در حال پیشرفت، نیاز به تلاش بیشتر دارد) بوده که اگر مسلط است تمرینات بیشتر و دشوارتر ارائه میشود، اگر درحال پیشرفت است سؤالات دشوار و اگر نیاز به تلاش بیشتر دارد، مجبور هستیم که تمرینات را برای او از سر بگیریم.
موسوی افزود: بنابراین ما به هیچ عنوان با دادن نمره به دانشآموز موافق نبوده و بر یک اصل توصیفی معتقد هستیم و این طرح فقط در سطح ابتدایی قابل اجرا است.
وی همچنین در پاسخ به خبرنگار فارس در خصوص این سؤال که در دوران راهنمایی و دبیرستان دیگر نظام توصیفی نیست آیا یک هماهنگی و انسجام بین نظامها و مقاطع تحصیلی و آموزشی نباید وجود داشته باشد، بیان کرد: این نظام توصیفی به موازات حُسنها، عیبها و کمبودهایی هم دارد که مهمترین عیب نظام توصیفی، ازبین بردن انگیزه دانشآموزان در رقابت است.