کارشناس حوزه آزمون انجمن های دانش‌آموزی:

دانش‌آموز ایرانی قدرت تعمیم مفهوم مطالب را ندارد

کارشناس حوزه آزمون و سنجش اندازه‌گیری انجمن های دانش‌آموزی گفت: دانش‌آموزان ایرانی مفهومی بار آمده‌اند و نمی‌توانند مطالبی را که یاد گرفته‌اند به مصداق تعمیم دهند.
کد خبر: ۴۰۷۴۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳ 15 April 2017
به گزارش تابناک از قزوین، سیدعلی موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص طرح سواد خواندن در مدارس ابتدایی اظهار داشت: دانشجو در دانشگاه مطالب را به طور تئوری می‌خواند و وقتی وارد بازار می‌شود، نمی‌داند که چگونه باید از این مطالب استفاده کند.

وی افزود: همانطور که در حال حاضر طبق نتایج تیمز که در سال 2003 انجام شد، مطالب کتب درسی تغییر کلی یافت و بسیار کاربردی‌تر شد، حالا وظیفه ما کمک به کاربردی شدن این مطالب برای ارزشیابی آن‌ها است.

کارشناس حوزه آزمون و سنجش اندازه‌گیری انجمن های دانش‌آموزی گفت: متأسفانه همپای تغییر مفاهیم کتب درسی، شیوه ارزشیابی در ایران تغییری نکرد و همین امر موجب شد که باوجود تغییر محتوای کتاب‌های درسی و همسو با کشورهای مطرح در آزمون تیمز جایگاه ما نسبت به سال‌های قبل هیچ تغییری نکند.

موسوی یادآور شد: طوری که در سال 2015 ایران همان جایگاه سال 2011 را کسب کرد و این نشان‌دهنده نواقص شیوه ارزشیابی مدارس ایران است که به هیچ عنوان در جهت آزمون‌هایی نظیر آزمون تیمز نیست.

وی بیان کرد: نکته‌ای که می‌تواند این امر را تأیید کند، نحوه پاسخگویی دانش‌آموزان کشور به آزمون‌هایی نظیر آزمون تیمز است که اگر یک معلم ایرانی طراح سؤال باشد، دانشمندان نمرات بالایی می‌گیرند و دلیلش این است که دانش‌آموزان ایرانی مفهومی بار آمده‌اند و نمی‌توانند مطالبی را که یاد گرفته‌اند به مصداق تعمیم دهند.

کارشناس حوزه آزمون و سنجش اندازه‌گیری انجمن‌های دانش‌آموزی اضافه کرد: دانش‌آموزان نمی‌توانند مسائلی را که توسط معلمان سایر کشورها به شکل کاربردی طراحی می‌شود را پاسخگو باشند به همین دلیل هیچ تفاوت معناداری در حیطه‌های دانستن، به کار بستن و استقلال دانش‌آموزان ایرانی طی سال‌های مختلف مشاهده نمی‌شود.

موسوی عنوان کرد: هدف ما در طرح آزمون تیمز، آموزش تمام معلمان است و باید خدمات ویژه‌ای به مناطق محروم ارائه شود که این اقدام جز با کاربردی کردن طرح آزمون تیمز میسر نیست.

وی یادآور شد: سعی شده تا سؤالات دفترچه‌های این آزمون طوری طراحی شود که معلم با دیدن آن، آموزش به دانش‌آموز را به مفهوم کاربردی آغاز کند.

کارشناس حوزه آزمون و سنجش اندازه‌گیری انجمن‌های دانش‌آموزی گفت: کارنامه‌های این آزمون‌ها به صورت مشاوره‌ای است و سؤالاتی طراحی می‌شود که بر اساس اشتباهات رایج دانش‌آموزان در آن، به راحتی بدانیم که دانش‌آموز کدام قسمت مسئله را متوجه نشده است و بتوان یادگیری او را اصلاح کرد.

موسوی ادامه داد: این امر موجب می‌شود که معلم هم متوجه اشتباه دانش‌آموز شده و بتواند نقایص موجود در آموزش و یادگیری را با روش‌های بهتری برطرف کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نمرات توصیفی در مدارس با این طرح مرتبط است، گفت: قطع به یقین مرتبط است و نظام ارزشیابی توصیفی، هنوز با سطح مطلوب فاصله دارد؛ نظام ارزشیابی توصیفی یعنی قضاوت ارزشیابی اثرگذار است.

کارشناس حوزه آزمون و سنجش اندازه‌گیری انجمن‌های دانش‌آموزی عنوان کرد: در برنامه مطالعاتی تیمز سه مؤلفه برای تصمیم‌گیری در نمرات دانش‌آموزان وجود دارد که ارزشیابی توصیفی یکی از این سه مؤلفه است و موجب می‌شود که معلم برای هر دانش‌آموز متناسب با خود آن پروژه‌ای را تعریف کند و معلم در کنار دانش‌آموز باشد.

موسوی با بیان اینکه طی مراحل این پروژه و در پایان سال فقط نمره امتحان ترم در نظر گرفته نشود، گفت: برآوردی از عملکرد دانش‌آموز در طول سال تحصیلی، نمره امتحانی و فعالیتی که به عنوان کار پژوهشی انجام می‌دهد در نظر گرفته شده و جمع آن‌ها، همان نمره توصیفی می‌شود.

وی بیان کرد: در طرح سواد خواندن هم هیچ نمره‌ای به دانش‌آموز اعطا نمی‌شود بلکه دانش‌آموز در سه سطح مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کارشناس حوزه آزمون و سنجش اندازه‌گیری انجمن‌های دانش‌آموزی گفت: این سه سطح شامل (مسلط است، در حال پیشرفت، نیاز به تلاش بیشتر دارد) بوده که اگر مسلط است تمرینات بیشتر و دشوارتر ارائه می‌شود، اگر درحال پیشرفت است سؤالات دشوار و اگر نیاز به تلاش بیشتر دارد، مجبور هستیم که تمرینات را برای او از سر بگیریم.

موسوی افزود: بنابراین ما به هیچ عنوان با دادن نمره به دانش‌آموز موافق نبوده و بر یک اصل توصیفی معتقد هستیم و این طرح فقط در سطح ابتدایی قابل اجرا است.

وی همچنین در پاسخ به خبرنگار فارس در خصوص این سؤال که در دوران راهنمایی و دبیرستان دیگر نظام توصیفی نیست آیا یک هماهنگی و انسجام بین نظام‌ها و مقاطع تحصیلی و آموزشی نباید وجود داشته باشد، بیان کرد: این نظام توصیفی به موازات حُسن‌ها، عیب‌ها و کمبودهایی هم دارد که مهم‌ترین عیب نظام  توصیفی، ازبین بردن انگیزه دانش‌آموزان در رقابت است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار