ناگهانی قطع داروها در رمضان مضر است

کارشناس تجویز و مصرف منطقی داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: روزه‌داران باید بدانند قطع ناگهانی برخی از داروها به‌واسطه روزه‌داری بسیار خطرناک است بنابراین باید درباره قطع داروهای خود و نحوه استفاده از آنها در ماه مبارک رمضان با پزشک یا داروساز خود مشورت کنند.
کد خبر: ۴۳۶۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰ 07 June 2017
کارشناس تجویز و مصرف منطقی داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: روزه‌داران در ماه مبارک رمضان به هیچ عنوان به صورت خودسرانه وعده‌های دارویی خود را حذف و به زمان دیگری موکول نکنند.

به گزارش ایسنا، دکتر مجید حنیفه اظهار کرد: روزه‌داران در زمان روزه‌داري هيچ‌گاه وعده‌هاي دارویي خود را خودسرانه حذف و يا به زمان ديگري موكول نکنند چرا که اين عمل آنها می‌تواند منجر به اختلال در روند درمان شود.

وی تصریح کرد: مصرف بسياري از داروها را مي‌توان پس از مشورت با پزشك به زمان سحري يا افطار منتقل کرد اما به صورت خودسرانه نمی‌توان آن را تغییر داد.

این کارشناس دارویی خاطرنشان کرد: بارداري، شيردهي و برخي از بيماري‌ها مانند ديابت، فشارخون، روده تحريك‌پذير، يبوست، زخم‌هاي سيستم گوارشی، معده و اثني‌عشر، اختلالات كليوي، بيماري‌هاي اعصاب و روان و آسم همگي از شرايط جسمي هستند كه فرد ملزم است پيش از اقدام به روزه‌داري با پزشك معالج خود درباره اقدام به روزه‌داري و نحوه صحیح مصرف داروها در این ایام مشورت کند.

داروهایتان را به طور ناگهانی قطع نکنید

حنیفه در ادامه تأکید کرد: روزه‌داران باید بدانند قطع ناگهاني برخي از داروها به واسطه روزه‌داري بسيار خطرناك است بنابراین باید درباره قطع داروهاي خود و نحوه استفاده از آنها در ماه مبارك رمضان با پزشك يا داروساز خود مشورت کنند.

وی تصریح کرد: بيماراني كه يك‌بار در روز دارو مصرف مي‌کنند، معمولا در ماه مبارك رمضان دچار مشكل نمي‌شوند و باید بدانند در صورتي‌كه لازم است دارو را با معده خالي مصرف کنند، بهترين زمان مصرف يك ساعت قبل از سحري و يا دو ساعت بعد از افطار است.

حنیفه اضافه کرد: بيماراني كه مجبور به دريافت دارو در بيش از يك وعده هستند، ممكن است پس از مشورت با پزشك معالج خود بتوانند داروهاي خود را در فاصله بين افطار تا سحر استفاده كنند.

وی گفت: در مواردي خاص ممكن است پزشك معالج قادر باشد با جايگزيني داروهاي اين بيماران با انواع طولاني اثر آنها يا تعويض دارو با يك داروي مشابه با نيمه عمر طولاني امكان روزه‌داري براي این بيماران را فراهم کند.

مصرف قرص‌های ضد بارداری در ماه رمضان و ایجاد لخته خون در رگ‌های مغزی

حنیفه با بیان اینکه مصرف قرص‌هاي ضدبارداري براي تأخير در عادت ماهانه در ماه مبارك رمضان توصيه نمي‌شود، تصریح کرد: مصرف این قرص‌ها با توجه به كاهش مصرف مايعات در این ماه احتمال لخته شدن خون در رگ‌هاي مغزي را افزايش می‌دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار