عدم مهارت آموزی هشت هزار شغل در کشور

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: مهارت آموزی برای هشت هزار شغل در کشور مورد غفلت واقع شده است.
کد خبر: ۴۳۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۳ 06 June 2015

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اخباری بعد از ظهر شنبه در نشست مشترک با اصحاب رسانه تصریح کرد: در حال حاضر دانشگاه علمی کاربردی ۷۷۰ رشته دانشگاهی دارد که هر یک حداقل برای چهار شغل مناسب هستند.

وی با اذعان به مهارت آموزی در نزدیک به سه هزار شغل، افزود: این در حالی است که در دنیا ۱۲ هزار شغل وجود دارد و ما هنوز برای هشت هزار شغل دیگر برنامه ریزی نداریم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با ابراز تاسف از اینکه مرکز اطلاعات بازار کار در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: وزارت کار بر اساس وظایف تعریف شده باید تا پایان برنامه پنجم این مرکز را تعریف می کرد که تاکنون نکرده است.

وی افزود: متاسفانه اطلاعات مرکز کار که مبنایی برای رصد مشاغل باشد و در هر استان مشاغل مورد نیاز را مشخص سازد وجود ندارد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی این دانشگاه را بزرگ ترین دانشگاه مهارتی کشور دانست و گفت: مابقی دانشگاه ها عمدتا در نظام نظری مشغول به کار هستند.

اخباری با تاکید به اینکه علمی کاربردی دانشگاه نسل سوم و یا به عبارتی دانشگاه آموزش، پژوهش و فن آوری است، اضافه کرد: این دانشگاه به دنبال مهارت آموزی و تجاری سازی علم است و با ۸۱۵ هزار نفر دانشجو و هزار و ۱۰۰ مرکز، ۴۱ هزار و ۵۰۰ مدرس و هزار و ۲۰۰ نفر کادر آموزشی تربیت مهارتی را دنبال می کند.

وی با بیان اینکه تمامی رشته های این دانشگاه کاربردی هستند، تصریح کرد: اغلب رشته ها از دل بازار کار بیرون آمده اند و برای ایجاد تعادل در آموزش تکنسین و کارشناس ۶۰ درصد رشته ها کاردانی و ۴۰ درصد کارشناسی انتخاب شده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در عین حال با تاکید به اینکه ۶۰ درصد رشته ها مهارتی و فقط ۴۰ درصد نظری است، ادامه داد: سه سیاست اصلی برای توسعه کمی و کیفی دانشگاه در سال جاری مورد توجه است که اصلی ترین آن ارتقا و بازنگری در رشته ها و دوره ها است که از اردیبهشت ماه آغاز شده است.

اخباری سیاست دوم نظارت کمی و کیفی و تقویم دار بر مراکز برشمرد و گفت: رتبه بندی مراکز در سال جاری به اجرا درخواهد آمد و بر اساس رتبه های اخذ شده مراکز از خدمات و سرویس بهره مند می شوند.

این مسئول سیاست سوم را راه اندازی مراکز تربیت مدرس با هدف بازآموزی، نوآموزی و تربیت خبرگان عنوان و تاکید کرد: اساس تدریس در علمی کاربردی باید بر مبنای خبرگی باشد.

وی با بیان اینکه برای مقطع دکترا این دانشگاه برنامه ای ندارد، افزود: در توسعه رشته های کارشناسی ارشد نیز دوره های تقاضا محور و الگو محور مورد توجه است و کارشناسی ارشد در این دانشگاه در دو گروه حرفه ای و فن آوری مورد توجه است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان جذب فارغ التحصیلان این دانشگاه به بازار کار، از اشتغال ۳۰ درصد از دانشجویان خبر داد و افزود: طبق بررسی های انجام شده از باقی مانده دانشجویان نیز ۴۷ درصد بعد از فارغ التحصیلی وارد بازار کار شده اند.

اخباری در خصوص نوسان شهریه این دانشگاه گفت: این دانشگاه در تلاش است حداقل شهریه را از دانشجو بگیرد چرا که به دنبال سودآوری و تجاری سازی نیست و در مقام مقایسه شهریه این دانشگاه یک سوم برخی دانشگاه های دیگر است.

وی از بررسی نرخ شهریه توسط هیئت امنای دانشگاه خبر داد و تصریح کرد: بر اساس نرخ تورم شهریه این دانشگاه حداقل ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت.

این مسئول در عین حال از پیگیری اجرای طرحی مبنی بر اعطای وام های کوتاه مدت به فارغ التحصیلان این دانشگاه خبر داد و افزود: با مسئولان کشوری در این خصوص ملاقات داشتیم که هنوز به نتیجه نرسیده است.

اخباری در تشریح فعالیت های قرآنی این دانشگاه به ایجاد دفتر معارف ویژه در دانشگاه اشاره کرد و با انتقاد از بی توجهی ارشاد اسلامی به مرکز قرآنی این دانشگاه گفت: ما هیچ بودجه ای از دولت دریافت نمی کنیم و هزینه ای به دولت تحمیل نمی کنیم و بر همین اساس به انتظار داریم ارشاد به مرکز قرآنی ما توجه نشان دهد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر بی توجهی به توسعه رشته ها بر اساس نیازهای بومی هر استان ها و راهکارهای رفع این خلا اضافه کرد: بنده نسبت به عملکرد مدیران سابق نظری نمی دهم اما خود بنده تاکید دارم که رشته ها بر مبنای آمایش سرزمین، مزیت بومی اقتصادی، جهت گیری شغلی و جمعیت مولد ایجاد شود.

این مسئول با بیان اینکه در کشور ۱۲۰ هنر درحال از بین رفتن است، با ذکر مثالی به حفر قنات در یزد اشاره کرد و گفت: علمی کابردی خود را موظف می داند با تعریف رشته در قالب پودمان از نابودی و فراموشی رشته های هنری ممانعت کند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اعلام این خبر که فعالیت ۸۰ مرکز به دلیل بی توجهی به این پارامتر ها متوقف شده است، تصریح کرد: مراکز ما باید ماموریت گرا باشند و به نیازهای منطقه توجه داشته باشند.

وی در خصوص نحوه جذب مدرسین با اذعان به اینکه مدرس به شر دریافت کد هویتی می توان مشغول به کار شود، اضافه کرد: پیش از این آیین نامه استفاده از مدرس متخصص و خبره وجود نداشت که دو هفته قبل مصوب شد و بر اساس آن قرار است خبرگان در دو گروه شناخته شده برای عموم مردم و خبرگان تجربی به کار گیری شوند.

اخباری تصریح کرد: خبرگان تجربی که در یک رشته ۱۰ سال سابقه کار دارند حتی اگر مدرک کارشناسی داشته باشند به کار گرفته خواهند شد و مرکز تربیت مدرس نیز بر همین اساس راه اندازی شده است.

این مسئول با بیان اینکه در شرایط فعلی ۱۰ درصد از مدرسان این دانشگاه خبره هستند، تاکید کرد: این رقم در دو سال باید به ۴۰ درصد افزایش یابد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر راهکارهای ممانعت از گزینش سلیقه ای مدرسان افزود: ۲۰ هزار مدرس مورد بازبینی قرار گرفته اند که قرار است در یک آزمون ارزیابی شرکت کنند و اگر موفق به کسب نمره قبولی نشوند کد مدرسی آن ها لغو خواهدشد.

اخباری نتیجه ارزیابی خود از دانشگاه جامع علمی کاربردی را متوسط به بالا عنوان و اضافه کرد: مرکز اردبیل باید به ماموریت گرایی مراکز خود توجه داشته باشد و رشته های مورد نیاز استان را آموزش دهد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار