آتشی در خرمن

کد خبر: ۵۳۱۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲ 26 June 2015
در کمتر از یک ماه دست کم چندین مورد آتش سوزی در گندمزارهای استان اردبیل در منطقه مغان و در سه شهرستان پارس آباد ، بیله سوار و گرمی مغان مخابره شده است .

طی این آتش سوزی ها هزاران هکتار از مزارع گندم و دهها تن گندم تولیدی و یا در شرف تولید کشاورزان نابود شده و آسیب و ضررهای مالی زیادی به زارعان وارد شده است.

گرمای شدی هوا در شمال استان اردبیل ، سهل انکاری رهگذران و مسافران و نیز اقدام عمدی برخی سودجویان بعنوان عوامل احتمالی بروز این آتش سوزی ها اعلام شده است .

استاندار اردبیل چند روز پیش در پی وقوع آتش سوزی های ادامه دار در مزارع گندم به بیله سوار مغان رفت و در دیدار با گندمکاران گفت که آتش سوزی مزارع در این استان تبدیل به یک مساله و تهدید شده و راهکارهای لازم برای مقابله با این تهدید باید اندیشیده شود.

مجید خدابخش با تاکید بر اینکه نقش اصلی در مهار حریق با نیروهای مردمی است اظهار کرد : اگر این حوادث عمدی باشد با مقصران و مجرمان توسط مراجع انتظامی و قضایی برخورد قانونی خواهد شد.

نگرانی ها از تداوم آتش سوزی ها در منطقه مغان از این جهت بیشتر است که امسال تولید گندم تا چندین برابر سال های گذشته است و امکانات انباری موجود در استان و نیز ناوگان حمل و نقل جوابگوی این برداشت در کوتاه مدت نیست و کشاورزان مجبور هستند که محصول خود را در مزرعه و یا انبارهای روباز نگهداری کنند .

اکنون آتش سوزی های سریالی در منطقه تدبیر سریع برای مقابله با این تهدید در استان را ضروری کرده است .

با توچه به افزایش شایعات در باره عمدی بودن این آتش سوزی ها؛ ورود نهادهای انتظامی و قضایی برای شناسایی و مجازارت خاطیان احتمالی ضروری به نظر می رسد .

ازسوی دیگر تشکیل گروههای مردمی برای حراست از مزارع و محصول تل انبار شده در منطقه در کنار افزایش نظارت های نهادهای انتظامی و دولتی نیز ابتدایی ترین کار در این زمینه است.

این اقدام و افزایش گشت های مردمی و انتظامی در منطقه از تهدید عمدی بودن این آتش سوزی ها می کاهد و در ضمن از اتفاق ها و آتش سوزی های تصادفی جلوگیری کرده و یا در همان ابتدا به مهار آتش سوزی کمک می کند.

ارایه برنامه های آموزشی توسط صدا وسیمای محلی در مورد راههای مقابله با آتش سوزی در مزارع ، مراتع و جنگل ها و نیز هشدار به مسافران و گردشگران از دیگر ابزارهای مقابله با تهدید آتش سوزی ها می باشد.

تسریع و سرعت بخشیدن به کار خرید محصول با اجاره انبارهای مختلف و حمل گندم مازاد بر خرید استان به دیگر مناطق کشور از دیگر اقدام های عاجل در این زمینه می باشد ضمن اینکه در بلند مدت نیز باید با احداث انبارهای ذخیره محصولات زراعی به رفع ریشه ای این مشکل اقدام گردد.

به هر حال باید اقدام اساسی برای مقابله با آتش سوزی های سریالی در استان انجام گیرد تا از تبدیل آن به تهدیدی برای منطقه و نگرانی زارعان چلوگیر شود .

امسال بیش از 700 هزار تن گندم در استان اردبیل تولید می شود که از این میزان تنها چیزی حدود 200 هزار تن نیاز منطقه بوده و مابقی باید خریداری و از استان خارج شود .

سیفعلی موسی زاده - خبرنگار ایرنا در اردبیل

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار