محمد تقیزاده در گردهمایی معلمان حقالتدریس عشایری که امروز، چهارشنبه چهارم بهمنماه در اهواز برگزار شد اظهار کرد: تاریخ ایران مدیون تاریخ عشایری است. باید تلاش کنیم عدالت آموزشی در همه زمینههای سختافزاری و نرمافزاری در مناطق عشایری برقرار شود. باید تلاش کنیم در مناطق عشایری نیروی کارآمد داشته باشیم. بزرگترین رسالت ما توانمندسازی نیروی انسانی است و دوام و قوام یک تمدن، فرهنگ، تاریخ و ادبیات متکی به نوع عملکرد نیروی انسانی است.
وی افزود: باید نیروی انسانی آگاه داشته باشیم. آموزش نیروی انسانی باید جزو اولویتهای ما باشد. نیروهای حقالتدریس و جدیدالورود باید بیشتر تحت پوشش کارگاههای آموزشی قرار گیرند. آموزش تنها آموزش الفبا، حساب و خواندن و نوشتن نیست و وظیفه اصلی آموزش و پرورش، تربیت انسان دانا است. تنها با آموزش الفبا مشکلات و آسیبهای اجتماعی برطرف نمیشوند.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: اختراع خط در 5 هزار سال پیش از میلاد مربوط به جیرفت کرمان در ایران بوده است. بیش از 7 هزار سال است که الفبا آموزش میدهیم، معنا و مفهوم سادهترین واژهها یعنی محبت، دوستی، رفاقت، وحدت، هماهنگی و همدلی باید به خوبی به دانشآموزان آموزش داده شوند.
تقیزاده افزود: یک انسان دانا و نخبه انسانی است که سادهترین واژه زندگی اجتماعی خود را بفهمد و آنها را به کار ببندد و از توانایی، استعداد و ظرفیتهای خود به خوبی استفاده کند. این مسیر واقعی زندگی علمی، فرهنگی و اجتماعی است. اگر این اتفاق بیافتد در علم، تکنولوژی و اقتصاد مشکل نخواهیم داشت.ما باید سهم بالایی در تولید علم و تکنولوژی در دنیا داشته باشیم. معنای نخبگی تنها موفقیت درسی نیست، بلکه هدف ما باید تربیت دانشآموز جامعپذیر باشد.
وی با اشاره به اینکه در خوزستان یک میلیون دانشآموز مشغول به تحصیل هستند، گفت: 70 هزار پرسنل در آموزش و پرورش فعالیت میکنند. خوزستان 600 سال قبل از آکسفورد دانشگاه داشت. معلمان ما باید با تاریخ اسلام و ایران کاملاً آشنا باشند و امروز باید بدانیم که فرزند ما باید برای چه چیزی تلاش کند، چه هویت و شخصیتی داشته باشد. اگر دانشآموز ضعیف داشته باشیم، در آینده انسانهای تاریخساز نخواهیم داشت.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا با انتقال مفاهیم والای تربیتی به دانشآموزان کاری کنیم که اعتماد به نفس و شخصیت دانشآموزان بر همین اساس شکل گیرد. آموزش نباید نمرهمحور باشد. تدوین برنامه توسعه آموزش و پرورش استان مهمترین اقدام ما بوده و در این برنامه 20 اولویت برای آموزش و پرورش استان درنظر گرفته شده است. اولویت اول ما پیش دبستانی بود و اجباری شدن پیش دبستانی نقش مهمی در ارتقای شاخصهای آموزشی دانشآموزان خوزستانی داشت.
تقیزاده خاطرنشانکرد: سالانه 7 هزار نفر متقاضی خروج از استان هستند. به کار گرفتن فرزندان فرهنگیان باید یکی از مهمترین اولویتهای ما باشد چراکه این اقدام نقش مهمی در حفظ نیروی انسانی در استان دارد. مشکل اساسی کشور بیکاری و عدم اشتغال است و در حال حاضر چهار هزار نفر در خوزستان معلم حقالتدریس شدند با این کار جوانان صاحب مدرک در خوزستان به عنوان معلم حقالتدریس مشغول به کار شدند. البته آموزش و پرورش اداره کاریابی نیست و هدف ما از این کار تنها کمک به حل مشکل اشتغال نبوده است.
وی با بیان اینکه در سال جاری 105 هزار نوآموز پیشدبستانی جذب شدند، گفت: در پیش دبستانی باید مسائل ساده را به دانشآموز آموزش دهیم. احترام به والدین، احترام به بزرگتر، محبت به همنوع، نحوه برقرار ارتباط در جامعه باید در این دوره آموزش داده شود.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان تاکید کرد: توجه ویژه به مدارس دخترانه از اولویتهای 20 گانه آموزش و پرورش است. هر چه دختران جامعه ما باسوادتر باشند سطح فرهنگ عمومی جامعه بالاتر میرود.
منبع: ایسنا