بازارهای محلی مازندران از مقاصد مهم گردشگران نوروزی

بازارهای محلی مازندران با توجه به خرید و فروش بدون واسطه از مقاصد مهم گردشگران نوروزی جهت خرید سوغاتی محسوب می شود.
کد خبر: ۵۸۳۹۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴ 28 March 2018

به گزارش تابناک : مازندران با آب و هوا و خاک مناسب، محل خوبی جهت پرورش گیاهان مختلف است که در فصول مختلف سال به مرحله کاشت، داشت و برداشت انواع محصولات در این دیار پرداخته می شود.

برخی بازارهای محلی مازندران با سابقه بسیار تاریخی به راستی میراثی ماندگار از نیاکان و اجداد این سرزمین محسوب می شود.

 

استفاده از سنگ و ترازوهای دست ساز، حال و هوای ویژه ای به بازارهای محلی مازندران می بخشید که در حال حاضر به ندرت می توان از وسایل بازارهای قدیمی این دیار را با چشم دید.

البته برای مشاهده وسایل قدیمی نظیر ترازوها می توان سری به موزه های استان زد تا بتوان از هنرمندی و بهره گیری مازنی ها از طبیعت برای امرار و معاش آگاهی کامل پیدا کرد.

 

به گفته بزرگان، زمان حاضر مثل گذشته نبود که میوه ها در زمان های مختلف در بازار موجود باشند به عنوان مثال یکی از میوهای مشهور مازندران نظیر مرکبات فقط در فصول پاییز و زمستان در بازار وجود داشت و در عید نوروز کمتر یافت می شد.

در حال حاضر انواع محصولات در بازار وجود دارد که آن هم بیشتر از نعمت محصولات گلخانه ای و یا ... است.

 

بازارهای محلی در مازندران نظیر چهارشنبه بازار قائمشهر، جمعه بازار جویبار، سه شنبه بازار بابلسر و ... قدمتی بسیار دارند هر چند که رنگ و بوی گذشته خود را از دست داده اند اما باز نیز مشتریان و فروشندگان خاص خود را حفظ کرده اند.

ورود وسایل خارجی به ویژه چینی در بازارها هر چند که ضربه ای بر اقتصاد نیمه جان بازارهای محلی است اما برای مسافران نوروزی که می خواهند سوغاتی برای خانه و بستگان ببرند، مناسب است.

فروش ماهی، جارو، انواع سبزی های خوش عطر که در غذاهای مختلف کاربرد دارند و بوی طبیعت را به غذا می بخشند، لبنیات محلی، ماکیانی نظیر اردک و غاز تنها نمونه هایی از فروش و خرید بدون واسطه محسوب می شود که مسافران نوروزی می توانند از استان مازندران به دیار خود جهت سوغات ببرند.

 

البته نباید از سوغات دستی دیار علویان غفلت کرد چرا که طبیعت زیبای مازندران را برای خانه ها به هدیه می برند و تشکیل بازارهای سوغات دستی در بوستان ملل ساری، مرکز استان مازندران یکی از این فروشگاه ها به شمار می آید.

تشکیل چنین بازارهای محلی بی شک، حمایت از فروشندگان استان و خریداران است که در تحقق شعار سال 97 مقام معظم رهبری مبنی بر «حمایت از کالای ایرانی» اثرات مثبت و ماندگاری دارد.

 

 

 

منبع : شبستان 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار