مایه‌کوبی بیش از۳میلیون نوبت سرواحددامی

مدیرکل دامپزشکی استان همدان از مایه‌کوبی ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نوبت سر واحد دامی در همدان خبر داد.
کد خبر: ۵۸۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱ 07 July 2015
مدیرکل دامپزشکی استان همدان از مایه‌کوبی ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نوبت سر واحد دامی در همدان خبر داد.

به گزارش تسنیم، محمودرضا رسولی اظهار داشت: اداره‌کل دامپزشکی دو وظیفه مهم دارد که حفظ صنایع دامی استان از طریق انجام واکسیناسیون، ضدعفونی و سم پاشی، مبارزه با بیماری‌های انگلی از جمله آن است.

رسولی بیان کرد: وقتی واژه دام را به کار می‌بریم منظورمان گستره بالایی از حیوانات اهلی شامل؛ دام، طیور، آبزیان، زنبور عسل و غیره است که توسط انسان پرورش داده می‌شود.

وی افزود: این اداره‌کل وظیفه دارد تا انواع مختلف دامی را که توسط بخش صنعتی و سنتی پرورش داده می‌شود را تحت پوشش بهداشتی قرار دهد.

رسولی تصریح کرد: در 3 ماهه امسال بیش از 3 میلیون و 225 هزار و 520 نوبت در واحد دامی واکسیناسیون علیه بیماری‌های واگیر دامی و بیماری‌های مشترک از جمله؛ تب برفکی، تیلریوز، آبله، آنتروتوکسمی، قانقریا، آگالاکسی و بروسلوز، PPr، لمپی اسکین، شاربن و غیره انجام گرفته است.

وی با اشاره به اینکه مرتب با برخی بیماری‌های بازپدید و ناپدید در حال مبارزه هستیم، گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور و اینکه کشورهای همسایه ما از کمترین امکانات بهداشتی برخوردارند و برخی بیماریها در این کشورها وضعیت نامشخصی داشته و بررسی نشده است، برخی کشورهای همسایه خواستگاه انواع ویروس برای کشور ما می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی همدان عنوان کرد: بنابراین با بیماریهای مثل، لمپی اسکین، CCHF تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، بیماری‌های آبزیان مثل،VHS سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی و IHM در ارتباط هستیم که در برخی بر روی ریشه‌کن کردن بیماری و در مورد برخی از این بیماری‌ها بر روی کنترل و واکسیناسیون اقدام می‌شود، ضمن اینکه با استفاده از فاکتورهایی چون، قرنطینه و معدوم‌سازی نیز در مواردی مقابله می‌شود.

رسولی اظهار داشت: یک سری از بیماری‌ها قابل انتقال بین انسان و حیوان است که در این زمینه 832 گروه بیماری وجود دارد و تعدادی از آنها مثل، بیماری سل، هاری، تب مالت در همدان وجود دارد که با آنها مبارزه می‌شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار