زمین های مستعد اما بایر

توسعه باغات میوه، کلید اشتغالزایی در روستاهای گرمی

به گفته کارشناسان کشاورزی و به اذعان خود مسئولان، استعداد توسعه صنعت باغداری در شهرستان گرمی بسیار بیشتر از آمارهای ارایه شده است و دلیل این موضوع بلااستفاده ماندن هزاران هکتار از اراضی کشاورزی کنار رودخانه ای این شهرستان است .
کد خبر: ۶۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶ 21 February 2015

به گزارش تابناک اردبیل، محمود علایی فرماندار گرمی در همایش اخیر باغداران این شهرستان از افزایش 250 هکتاری باغات میوه این شهرستان در سالجاری خبر داده است.

اگر چه شنیدن این خبر از زبان فرماندار گرمی جای خوشحالی دارد اما به گفته کارشناسان کشاورزی و به اذعان خود مسئولان، استعداد توسعه صنعت باغداری در شهرستان گرمی بسیار بیشتر از آمارهای ارایه شده است و دلیل این موضوع بلااستفاده ماندن هزاران هکتار از اراضی کشاورزی کنار رودخانه ای این شهرستان است .

برابر اعلام اداره کل جهاد کشاورزی استان اردبیل ، در شهرستان گرمي 120 هزار و 600 هكتار اراضي قابل كشت وجود دارد كه حدود 10 هزار هكتار از این اراضی قابلیت دسترسی به آب را دارند و مابقی 110 هزار هکتار قابل کشت را اراضي ديم تشكيل مي دهند.

برابر این آمار در حال حاضر مجموع مساحت باغ‌های مثمر و غیر مثمر این شهرستان بالغ بر دو هزار و 428 هکتار است و این در حالی است که براساس مطالعات باغبانی صورت گرفته، باغات آبی شهرستان گرمی قابلیت توسعه تا شش هزار و 200 هکتار را دارند.

به گفته «میر ناصر سیدی» دکترای کشاورزی و مدیرعامل کشت و صنعت گلستان هادی ، شهرستان گرمی در مقایسه با شهرستانهای پارس آباد و مشگین شهر از شرایط بهتری برای توسعه صنعت باغداری برخوردار است در حالی که سرمایه گذاری در صنعت باغداری شهرستان گرمی به مراتب کمتر از دو شهرستان دیگر بوده است.

سیدی متعادل بودن ارتفاع، مناسب بودن زمین و آب و هوای گرمی را برای توسعه صنعت باغداری خاطرنشان کرد و گفت: تنها محدودیتی که در شهرستان گرمی برای باغداری وجود دارد، تامین آب مورد نیاز در فصل تابستان است که با مدیریت می توان آن را حل کرد.

مشکل کمبود آب کشاورزی در شهرستان گرمی در شرایطی وجود دارد که سالانه هزاران متر مکعب آب بدون مهار و استفاده ، از مرزهای این شهرستان به سمت جمهوری آذربایجان خارج می شود.

برابر اعلام اداره امور آب شهرستان گرمی ، این شهرستان داراي 9 رشته رودخانه با ميزان 236 ميليون متر مكعب آبهاي سطحي و 64/15 ميليون متر مكعب آبهاي زير زميني است و از این میزان آب تنها 81 ميليون متر مكعب در بخش كشاورزي مصرف می شود و بقيه آبهاي سطحي بدليل نبود هرگونه تاسيسات آبي از منطقه خارج مي شود. ضمن آنکه از میزان آب هم بخش زیادی به دلیل مصرف سنتی وغرق آبی به هدر می رود.

متاسفانه به دلایلی که باید واکاوی شود ، حتی از اراضی مستعد شهرستان گرمی که دسترسی مستقیم به آب دارند نیز برای صنعت باغداری به خوبی استفاده نمی شود. بسیاری از اراضی لب رودخانه شهرستان گرمی به ویژه در منطقه برزند به حال خود رها شده و بدون استفاده مانده اند.

این در حالی است که نه تنها باید با تکیه در دانش فنی روز از اراضی لب رودخانه برای باغداری و کشاورزی نهایت استفاده شود بلکه می توان با مهار آبهای سطحی انقلابی در کشاورزی و باغداری شهرستان گرمی ایجاد کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار