چه بر سر این مردم آمده که چنین رفتار نامتعارفی از خود بروز می دهند؟مردمی که روزگاری سرآمد فرهنگ ایثار و ازخودگذشتی بوده و آن را در طول دوران هشت سال دفاع مقدس با دادن جان و مال خود به منصه ظهور گذاشتند.
کد خبر: ۶۶۲۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴ 01 October 2018

تابناک ایلام بهروز مردانی::این روزها سر هر کوچه و برزن اخبار کشف و ضبط انبار کالاها و مایحتاج روزمره مردم و نیز برخوردهای تعزیزی با اخلالگران و محتکران حکایت دارد اما آیا تاکنون نتیجه ثمربخشی در سامان دهی این نابسامانی داشته است؟

قطعا پاسخ منفی است چرا که این پدیده شوم یک گام به جلو رفته و به خانه ها و منازل نیز سرایت نموده است و خانوارها هر روز به بهانه گران شدن کالایی با حجوم به بازار انبوهی از آن کالا را تهیه و با این تصور که این کالا نایاب می شود تهیه و در منزل انبار میکنند.

حال سوال اساسی اینجاست که چه بر سر این مردم آمده که چنین رفتار نامتعارفی از خود بروز می دهند؟مردمی که روزگاری سرآمد فرهنگ ایثار و ازخودگذشتی بوده و آن را در طول دوران هشت سال دفاع مقدس با دادن جان و مال خود به منصه ظهور گذاشتند.
با نگاهی به وضعیت اقتصادی کشور در می یابیم که نظام اقتصاد ما دولتی و تحت شعاع تصمیمات سیاسی است و تحریم ها تاثیر مستقیمی در تعادل و بی ثباتی بازار داشته و به موازات آن مبهم بودن وضعیت اقتصادی آینده مردم را به خرید مایحتاج خود سوق میدهد.

از طرفی فرهنگ و جریان جامعه پذیری در شکل گیری نیازهای افراد یک جامعه تاثیر مستقیم دارد که باید اشاره کرد در جامعه کنونی ما فرهنگ قناعت و ساده زیستی جای خود را به تجملگرایی و مصرف گرایی داده است تا میزان تقاضا برای خرید کالا بیشتر شود.با این تفاسیر لازمه گذر از این پیچ تاریخی آگاه سازی ، اطلاع رسانی و اعتمادسازی است و در این بین نقش مسئولان ، رسانه ها و جامعه روحانیت بسیار حائز اهمیت می باشد.

تریبون داران با پرهیز از گفتارهای نسنجیده و کاشت بذر امید با رفتارهای متعارف آینده ای امیدوارکننده را ترسیم کنند،همچنین رسانه ها با آگاه سازی بسیج افکار عمومی را در مقابل پروپاگاندی شایعه سازان بیمه کنند و در آخر اینکه نباید از نقش روحانیت که نقشی بی بدیلی در جلب اعتماد مردم در طول تاریخ ایفا کرده به سادگی گذشت. علما و روحانیون با میدان داری می توان از اضطرابهای اجتماعی ناشی از این آشفته بازار و شرایط نامساعد اقتصادی جلوگیری نمایند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار