آغاز اصلاح باغ‌های سنتی زیتون در گیلان

کد خبر: ۸۴۵۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵ 04 May 2020

 

تابناک/مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی گیلان گفت: پروژه های اصلاح( هرس بازجوان سازی) باغ های سنتی زیتون و پیوند درختان زیتون درسطح روستاهای مختلف شهرستان رودبار استان گیلان آغاز شد.

آغاز اصلاح باغ‌های سنتی زیتون در گیلان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان گیلان، پارسافر بیان کرد: این طرح در راستای بهبود وضعیت تولیدی و افزایش درآمد باغداران از طریق تغییر ارقام کم بارده و غیر اقتصادی به ارقام پربازده و اصلاح شده بر روی ۴۰۰۰ اصله درخت زیتون اجرا می شود.  

وی گفت: در این طرح از رقم بومی زرد به عنوان رقم دو منظوره، سازگار و با سال آوری کمتر، ارقام آربکین، کرونایکی به عنوان ارقام روغنی، پربار و زود بارده به همراه رقم مانزانیلا که یک رقم کنسروی مطلوب و بازارپسند می باشد، استفاده می شود.

پارسافر افزود: در سال گذشته ۱۷۵۵۰ تن محصول زیتون در استان تولید گردید که سهم روغنی ۵۵ درصد و سهم کنسروی ۴۵ درصد بوده است.

وی گفت:در شهرستان رودبار برای اولین بار در سطح کشور ۲۰ هکتار از باغ های سنتی زیتون با کشت نهال جدید بازسازی شد. در این طرح درختان قدیمی زیتون حذف و ریشه کنی شده و به جای آن نهال ارقام جدید که قابلیت تولید بالاتر و با کیفیتی دارند جایگزین شد

استان گیلان دارای ۸۹۴۶ هکتار باغ زیتون است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار