جاری شدن آب‌های سطحی و آب گرفتگی در بسیاری از معابر، لغزندگی جاده و اختلال در رفت و آمد، دردسرهای بسیاری را برای شهروندان به همراه داشته است.
کد خبر: ۱۰۰۷۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۰ 05 November 2021

پس از چند نوبت بارندگی محدود و کوتاه در شهر اصفهان، جمعه چهاردهم آبان ماه با اولین بارش پاییزی که ساعتی ادامه داشت، کوچه ها و معابر اصلی شهر گرفتار آب‌ گرفتگی شده و شهروندان مشکلاتی برای رفت و آمد در شهر پیدا کردند که این موضوع بازتاب زیادی در شبکه های اجتماعی داشت.
این در حالی است که از چند روز قبل هواشناسی اطلاع رسانی لازم در ورود سامانه بارشی به مناطق مرکزی ایران را داشت و انتظار می رفت معاونت خدمات شهری شهرداری پیش بینی اقدامات مورد نیاز برای سهولت شهروندان در مواجه با بارندگی را داشته باشد که مشاهدات گویای غافلگیری دوباره در مواجهه با بارندگی هاست.
در آستانه بارندگی های پاییز و زمستان، نیاز است نقاطی که در سال های قبل و بارش های گذشته در هنگام بارندگی دچار آبگرفتگی شده بودند شناسایی و لایروبی انجام گیرد.
بخشی از مشکلات مربوط به آب گرفتگی در معابر و چهارراه های اصلی به نبود زیرساخت‌های اولیه در خیابان‌ها بازمی‌گردد و بخش دیگر مربوط به دخالت‌های ثانویه مرتبط است، بدین مفهوم که در گذشته کنار خیابان جوی آب یا مادی بوده که رواناب‌های سطحی را به رودخانه منتقل می‌کرد، اما به مرور زمان این جوی‌ها پر شده‌اند یا سطح آسفالت خیابان بالاتر آمده است.
همچنین در برخی مناطق شهری، چاه‌ هایی وجود دارد که نیاز به تنقیه دارند و معاونت خدمات شهری بایستی اقدامات لازم از قبیل تهیه طرح‌های اصولی و فنی نسبت به حفر چاه‌های جذبی یا هدایت آب‌ها را از مدت ها قبل پیش بینی و قبل از رسیدن سامانه های بارشی به اصفهان مبادرت به انجام آن می کردند.
این در حالی است که با توجه به تغییرات صورت گرفته در شهرداری اصفهان، شهروندان انتظار دارند تغییرات در سیستم مدیریت شهری را فارغ از شعارهای مطرح شده و در عمل مشاهده کرده و تاثیرات آنرا در زندگی خود احساس کنند.
ضمن اینکه انتظار می رود برنامه ریزی گسترده ای برای جبران عقب ماندگی شهری در سال های گذشته انجام شود و هر چقدر هم شهردار اصطلاحا فرهنگی به طور مداوم در برنامه های سفارشی شبکه اصفهان به ارائه ایده آل هایشان از مدیریت شهری بپردازد، تا زمانی که شهروندان به عینه متوجه تغییرات نشوند، نتیجه ای نخواهد داشت، هر چند که شنیده شده در ساعات اوج بارندگی و درست زمانی که شهروندان با بیشترین مشکلات در تردد شهری، شهردار و تنی چند از اعضای شورای شهر در یک نشست سیاسی حضور داشتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :