میدان تاریخی امام(ره) اصفهان که روزگاری میزبان تشییع 370 شهید خونین بال شد، در سالروز آن حماسه با برنامه "370 رود بی‌پایان" خاطرات آن روز بزرگ را ورق خواهد زد.
کد خبر: ۱۰۰۸۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷ 13 November 2021

معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در نشست خبری درباره ویژه‌‌برنامه‌های این سازمان به مناسبت 25 آبان روز حماسه و ایثار مردم اصفهان اظهار داشت: با توجه به سیاست‌های مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر در دوره جدید و تأکید آنها بر ایجاد شور و نشاط در فضای شهر فرهنگی اصفهان، قرار است هر ماه رویدادهایی برای بهبود زیست فرهنگی شهروندان و آشنایی آنها با تاریخ و فرهنگ اصفهان در کنار گرامیداشت شعائر و پرداختن به نقاط هویتی اصفهان برگزار کنیم.
مجتبی شاه‌مرادی با اشاره به رویکرد محله‌محوری در برنامه‌های فرهنگی شهرداری افزود: تلاش کرده ایم به مناسبت 25 آبان هم برنامه‌هایی در دل محلات داشته باشیم و هم رویداد بزرگ شهری در میدان امام(ره) برگزار کنیم.
وی ادامه داد: سال گذشته و در یکی از مناطق شهر اصفهان تجربه خوبی از شناسایی خانواده‌هایی که شهدای آنها در 25 آبان 61 در اصفهان تشییع شده بودند داشتیم. خانواده شهدا یکی از مراکز ثقل هویتی در محلات و شهر اصفهان هستند و تکریم شهدا و خانواده‌های آنان، از این جهت که ساکنان محلات خانواده شهدا را ملجأ و پناه خود می‌دانند و نوجوانان و جوانان محله بدانند یکی از هم‌سالان آنها در روزگاری جان خود را برای دفاع از اسلام و ایران فدا کرده است، برای ما اهمیت دارد.
وی با اشاره به شناسایی خانواده‌های این شهدا از سوی معاونت‌های فرهنگی اجتماعی مناطق شهر اصفهان با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گفت: در این راستا رویداد "شهید کوچه ما روشنایی شهر است" با آذین‌بندی و مراسم تجلیل از خانواده‌های شهدا با محوریت بیت شهدا به مدت یک هفته برگزار می‌شود و همچنین شهر به این مناسبت از سوی سازمان زیباسازی و شهرداری‌های مناطق آذین‌بندی خواهد شد.
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به رونمایی از کتاب و سرود حماسه 25 آبان افزود: امیدوارم رونمایی این دو اثر در کنار سایر برنامه‌ها به آشنایی بیشتر نوجوانان و جوانان با این حماسه بزرگ و فرهنگ ایثار و شهادت کمک کند.
شاه‌مرادی با اشاره به برگزاری برنامه "۳۷۰ رود بی‌پایان" تصریح کرد: از آنجا که میدان امام خمینی(ره) مرکز ثقل حماسه 25 آبان و تشییع 370 شهید سرافراز شهر اصفهان در یک روز بوده است در سالگرد این حماسه، رویداد شهری بزرگی به مدت چهار شب از 25 تا 28 آبان در این مکان برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: این رویداد ترکیبی به همت گروه‌های هنری مختلف برگزار می‌شود و میدان امام(ره) با انجام فضاسازی ویژه، رخت حماسه بر تن می کند.
وی با اشاره به آغاز این برنامه از ساعت 18 و به مدت یک ساعت افزود: در این رویداد تمام حجره‌های قسمت بالایی میدان به تمثال شهدای شاخص شهر اصفهان مزین می‌شود و برنامه‌های ترکیبی نیز از جمله اجرای گروه آوازی مولا برگزار خواهد شد.
معاون فرهنگی شهردار اصفهان تصریح کرد: مخاطب این رویداد جوانان و نوجوانان هستند اما میزبان عموم شهروندان به صورت خانوادگی خواهیم بود.
شاه‌مرادی گفت: ویژه‌‌برنامه‌های سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری برای روز حماسه و ایثار مردم اصفهان حاصل یک ماه و نیم برنامه‌ریزی است که برای نخستین بار رویدادی با این وسعت در اصفهان اجرا می‌شود که امیدوارم به مدل خوبی برای برگزاری رویدادهای شهری در سایر مناسبت‌ها تبدیل شود.
وی ابراز امیدواری کرد برگزاری این برنامه‌ها بتواند رضایت مردم اصفهان را جلب کند.
وی در پاسخ به اینکه چه تلاش‌هایی برای تبدیل سالروز حماسه و ایثار مردم اصفهان به رویدادی ملی شده، تصریح کرد: تمبر یادبودی به این مناسبت رونمایی خواهد شد و آثار هنری خلق‌شده با محوریت 25 آبان نیز می‌تواند بازتاب خوبی در سطح کشور داشته باشد. همچنین تلاش می‌کنیم برنامه‌های سالروز حماسه و ایثار مردم اصفهان تبدیل به رویدادی سالانه و ماندگار شود.
مشارکت 300 هنرمند در برنامه "370 رود بی‌پایان"
همچنین معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان درباره برنامه "370 رود بی‌پایان" اظهار داشت: از حدود یک ماه پیش تمام جوانب برگزاری این برنامه در میدان امام(ره) را بررسی کردیم تا آسیبی به نگین انگشتری اصفهان وارد نشود.
مرتضی رشیدی با اشاره به مشارکت 300 هنرمند در برگزاری این برنامه افزود: امیدوارم بتوانیم گوشه‌ای از حماسه و رشادت‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس را به تصویر بکشیم تا شاید دین خود را به شهدای عزیز میهن ادا کنیم.
رئیس هماهنگی امور مناطق سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، نیز درباره برنامه "شهید کوچه ما روشنایی شهر است" گفت: تجلیل از خانواده هر 370 شهید تشییع‌شده در 25 آبان ماه 61 می‌تواند خود به حماسه دیگری تبدیل شود.
امیرحسین ستوده‌فر با اشاره به رویکرد محله‌محوری شهردار اصفهان افزود: امیدوارم در ادامه و در سایر مناسبت‌ها نیز برنامه‌های فرهنگی توزیع عادلانه‌ای در تمام محلات شهر اصفهان داشته باشد.
رئیس ستاد شهدای اصفهان در سال 61 نیز مهمان ویژه این نشست بود که سخنان او یادآور حال و هوای 25 آبان ماه 61 شد.
اکبر علیان گفت: آماده‌سازی پیکر 370 شهید برای برگزاری مراسم تشییع حدود 20 روز طول کشید و اطلاع‌رسانی به خانواده‌های آنها یکی از مشکل‌ترین کارهایی بود که تجربه کردیم چون بیشتر این خانواده‌ها دومین یا چندمین شهید خود را به آغوش می‌کشیدند.
وی با بیان اینکه آن زمان کوچه‌ای در شهر اصفهان نبود که شهیدی نداشته باشد، افزود: برای تدفین شهدا فضای کافی در گلستان شهدا وجود نداشت و چندین منزل اطراف با پیش‌قدم شدن مردم تخریب شد.
گفتنی است؛ در پایان این نشست از پوستر ویژه برنامه 370 رود بی‌پایان رونمایی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار