محرومیت زدایی، اشتغال زایی، رونق طرح های عمرانی و بازگرداندن چرخ‌های صنایعی که به دلایل مالی و اعتباری راکد مانده اند، اقداماتی است که ستاد اجرایی فرمان امام(ره)اصفهان دنبال می‌کند.
کد خبر: ۱۰۱۳۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰ 05 December 2021

محرومیت کلیدواژه اصلی ستاد اجرایی فرمان امام(ره)

از زمان تأسیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تاکنون فعالیت‌های صورت گرفته به صورت زیرساختی بوده و به گونه‌ای که می‌توان گفت بروز اجتماعی فعالیت‌های آن کمتر دیده شده؛ از این رو حدود سه سال است که با توسعه فعالیت‌های اجتماعی ستاد در مرکز و همچنین استان‌های کشور شهروندان آگاهی بیشتری نسبت به فعالیت‌های اجتماعی و زیرساختی این ستاد یافته‌اند.

تورج حاجی رحیمیان بیش از ۹ ماه است که به عنوان مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در استان اصفهان فعالیت دارد، در گفت‌وگویی که با وی داشته‌ایم به بخشی از اقدامات این ستاد در استان اصفهان در سال جاری پرداخته‌ایم که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

ستاد اجرایی فرمان امام در استان‌ها به صورت اداره کل فعالیت خود را آغاز کرده، روند فعالیت این ستاد را چطور ارزیابی می‌کنید؟

از ابتدای امسال کار ما آغاز شد، اما در گذشته ستاد اجرایی فعالیت‌های گسترده‌ای داشته که شاید در گذشته کمتر رسانه‌ای شده است، البته باید توجه داشت که فعالیت‌های اجتماعی ستاد نیز اخیراً رونق گرفته و تا پیش از این بدون رسانه‌ای شدن اقدامات محرومیت زدایی و امور خیر انجام می‌شده است.

در استان‌ها نیز طی سال‌های گذشته فعالیت‌های اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به صورت ضعیف و قوی به فراخور دغدغه‌های مدیران استانی انجام می‌شده است و اگر چه در استان‌ها رویکرد اجتماعی قوی نبوده اما در دوره جدید مدیریت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) این امر پررنگ‌تر شده و معاونت اجتماعی و امور استان‌ها در ستاد مرکزی تشکیل و به فراخور آن در استان‌ها نیز برنامه‌هایی در دستور کار قرار گرفته است.

با اجتماعی‌تر شدن فعالیت‌های ستاد اجرایی فرمان امام (ره) فعالیت‌های بنیاد برکت، بنیاد احسان، همکاری با شرکت‌های دانش بنیان و … نیز رونق بیشتری به خود گرفت.

رویکرد جدید ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در استان‌ها چیست؟

رویکرد جدید ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ایجاد سرمایه اجتماعی قوی‌تر است و از این رو در استان‌ها مدیرکل نمایندگی سازمان اموال و املاک ستاد به مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در استان‌ها تبدیل شد.

رسیدگی به قشر محروم جامعه اولویت اصلی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است، در جامعه محرومیت‌های زیادی است و شاه بیت اقدامات ما نیز بر این مبنا تعریف شده و همه زیرمجموعه‌های ستاد نیز در این راستا فعالیت دارند.

بنیاد احسان چه وظایفی را دارد و تاکنون در استان اصفهان چه اقداماتی را انجام داده است؟

وظیفه بنیاد احسان رسیدگی به اقشار کم درآمد و بی درآمد است که در قالب پویش‌های مختلف در طول سال و به بهانه‌های گوناگون اجرا می‌شود و در هفت ماهه امسال ۹ هزار و ۸۰۰ بسته معیشتی در استان به همت ۹۶ گروه جهادی توزیع شد، در پویش مشق احسان نیز که پویشی است برای فصل تحصیل و دانش آموزان نیازمند طی هفت ماه امسال ۱۰ هزار بسته تحصیلی با ارزش هر کدام دو میلیون ریال آماده و توسط ۵۰ گروه جهادی بین نیازمندان توزیع شد.

البته باید توجه داشت که ما جامعه هدف برای اهدای کمک‌ها را از قبل شناسایی و کمک‌ها را ارسال می‌کنیم و در این زمینه ۱۱۰ روستا در سطح استان برای دریافت خدمات شناسایی شده است.

رسیدگی به قشر محروم جامعه اولویت اصلی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است، در جامعه محرومیت‌های زیادی است و شاه بیت اقدامات ما نیز بر این مبنا تعریف شده است و همه زیرمجموعه‌های ستاد نیز در این راستا فعالیت دارند

اجرای پویش‌های مختلف به فراخور نیاز ضروری در استان نیز از دیگر اقدامات ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است، در این زمینه در سال جاری با توجه به چالش کم آبی در استان پویش احسان زندگی راه‌اندازی شد که در قالب آن ۲۵ نقطه بحرانی دارای مشکل کم آبی را در استان شناسایی کرده و خدمات مورد نیاز را در قالب ۲۵ عدد مخزن آب با حجم پنج هزار لیتری به آنها ارائه کردیم.

پویش اهدای جهیزیه به نوعروسان نیز از دیگر اقداماتی است که انجام می‌شود و از ابتدای امسال تاکنون ۶۸ سری جهیزیه هدیه شده است.

اهدای تجهیزات پزشکی نیز از دیگر برنامه‌های بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در استان اصفهان است که در قالب آن در سال جاری حدود ۵۰۰ میلیون تومان کمک در قالب ۲۰ عدد کپسول اکسیژن ۵۰ لیتری، یک دستگاه ونتیلاتور و هفت دستگاه بای پپ به دانشگاه علوم پزشکی کاشان اهدا شده است.

پویش احسان سلامت نیز شامل پک‌های بهداشتی برای مراکزی مانند مدارس و هیئات مذهبی را داشته‌ایم که این امر بر حسب ضرورت انجام شده است.

در بنیاد احسان تصمیمات کلان کشوری را داریم و از سوی دیگر ما سعی داریم ضمن رعایت چارچوب‌ها برخی از فعالیت‌ها را بومی‌سازی و با توجه به شرایط استان دنبال کنیم.

پویش احسان غدیر ستاد اجرای فرمان امام (ره) اصفهان الگوی کشوری شد، ویژگی این پویش چه بود؟

در پویش احسان غدیر که توزیع غذای گرم بود ما به جای طبخ و توزیع غذای گرم، ۱۱۰ روستای محروم را شناسایی کردیم و جشن عید غدیر را در این تعداد روستا با اجرای برنامه‌های فرهنگی و شاد برگزار کردیم و علاوه بر جشن سفره اطعام را نیز داشتیم که این اقدام کار بسیار زیبایی بود که در سطح ملی نیز به عنوان اقدامی نمونه معرفی شد.

وضعیت نیروی انسانی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در استان اصفهان چگونه است و برای اجرای پویش‌ها از چه ظرفیت‌هایی استفاده می‌شود؟

ستاد اجرایی فرمان امام (ره) مجموعه‌ای چابک است، این مجموعه در استان اصفهان ۲۵ نیرو دارد که بیشتر آنها درگیر بحث‌های ملکی و حقوقی هستند و از این رو برای اجرای پویش‌های خود همواره از ظرفیت گروه‌های جهادی استفاده می‌کنیم.

در حال حاضر ۷۲۰ گروه جهادی ثبت شده در استان اصفهان وجود دارد که ۲۰۰ گروه فعال است و ما با ارتباط مستقیم دارند

در این رابطه باید توجه داشت که گروه‌های جهادی همکار ما در سامانه بسیج سازندگی و دنیای احسان ثبت‌نام می‌کنند و ما پس از تأیید، بسته‌ها را برای توزیع در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

باید توجه داشت که در حال حاضر ۷۲۰ گروه جهادی ثبت شده در استان اصفهان وجود دارد که ۲۰۰ گروه فعال است و با ما همکاری دارند.

موازی کاری در زمینه توزیع بسته‌های کمک معیشتی در بین خیریه‌ها، دستگاه‌های شبه دولتی و دولتی در اصفهان به وفور دیده می‌شود، شما برای توزیع عادلانه این بسته‌ها چه رویکردی را دارید؟

استان اصفهان خیلی پهناور است، شیوع کرونا نیز تعداد نیازمندان را افزایش داده است، هر چقدر این بسته‌ها را می‌دهیم باز هم کم است، اولویت ما کارهای زیرساختی است که بنیاد برکت آنها را دنبال می‌کند.

ما شتاب دهنده هستیم تا دیگران نیز در این زمینه الگوگیری کنند، در ستاد اجرایی فرمان امام (ره) خیلی به دنبال استفاده از نام ستاد برای هدیه به نیازمندان نیستیم و مواردی را داشته‌ایم که خیریه‌ها بسته‌ها را از ما دریافت و به نام خود توزیع کرده‌اند.

سعی کرده‌ایم به گروه‌های جهادی تاکید کنیم که خانواده‌های تحت پوشش سازمان‌های حمایتی را با توجه به کمک‌هایی که دریافت می‌کنند در اولویت قرار ندهند و دیگر خانواده‌های نیازمند در اولویت دریافت خدمات قرار گیرند.

نبود سامانه جامع برای ثبت افراد نیازمند چالش کشوری است چرا که در زمینه توزیع بسته‌ها در برخی موارد شاهد بی عدالتی هستیم؛ ما پیشنهاد دادیم که شورای محرومیت‌زدایی را در هر شهرستان داشته باشیم که همه گروه‌هایی که به نیازمندان خدمات می‌دهند در یک مکان جمع شوند و برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که توزیع عادلانه کمک‌ها به بین همه نیازمندان شهرستان‌ها داشته باشیم.

باید شناسایی نیازمندان تخصصی شود تا بتوان ساماندهی بهتری را در این زمینه داشت و برای تحقق این امر نیازمند همکاری همه دستگاه‌های مسئول هستیم.

بنیاد برکت چه اقداماتی را دنبال می‌کند و تاکنون چه فعالیت‌هایی را در اصفهان انجام داده است؟

بنیاد برکت مدل کاری زیرساختی تر دارد، در این بنیاد به دنبال ایجاد اشتغال، توانمندسازی اقتصادی و اقدامات زیرساختی هستیم،

ساخت مدرسه، ساخت بیمارستان، ساخت مسجد، ساخت مراکز فرهنگی و اجتماعی را نیز در بنیاد برکت دنبال می‌کنیم که در این زمینه هم مستقیم ورود می‌کنیم و هم به صورت مشارکتی با دیگر دستگاه‌ها فعالیت داریم.

ما برای مشاغل خرد و کوچک کمک‌هایی را برای تسهیلگری داریم که تسهیل‌گران ما در این زمینه افراد را به ما معرفی می‌کنند و وام‌هایی را تا سقف ۵۰ میلیون تومان با خواب چند ماهه می‌دهیم.

نبود سامانه جامع برای ثبت افراد نیازمند چالش کشوری است چرا که در زمینه توزیع بسته‌ها در برخی موارد شاهد بی عدالتی هستیم؛ ما پیشنهاد دادیم که شورای محرومیت‌زدایی را در هر شهرستان داشته باشیم که همه گروه‌هایی که به نیازمندان خدمات می‌دهند در یک مکان جمع شوند و برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که توزیع عادلانه کمک‌ها به بین همه نیازمندان شهرستان‌ها داشته باشیم

همچنین برای اجرای طرح‌های بزرگ‌تر طرح را احصا و توسط تسهیل‌گران در شورای اشتغال شهرستان مورد بررسی قرار می‌دهیم و در صورت تائید وام‌های با مبلغ بالاتر را برای آنها در دستور کار قرار می‌دهیم و از این رو اخیراً از تعدادی از طرح‌های گلخانه‌ای در استان همزمان با سراسر کشور رونمایی شد.

حمایت از مجموعه‌های اقتصادی ورشکست شده و همچنین واحدهای در دست بهره برداری که به مشکل مالی برخورد کرده است را نیز در دستور کار داریم و حمایت‌ها لازم را انجام می‌دهیم.

روند ورود ما به این گونه بنگاه‌های اقتصادی این است که این بنگاه منجر به اشتغال زایی افراد شود، آلاینده نباشد، خارج از محدوده ۳۰ کیلومتری اصفهان باشد و یا از بیکاری افراد جلوگیری کنیم، باید توجه داشت که اینگونه پرونده‌ها در تهران بررسی و تصمیم گیری می‌شود و ما در استان‌ها می‌توانیم تسهیل کننده باشیم.

در این راستا باید توجه داشت که از ابتدای سال جاری تاکنون بنیاد برکت استان اصفهان ۵۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی، ۸۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای ساخت ۷۹ مدرسه، یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برای ساخت ۱۶ باب مسجد، ۳۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای ساخت ۴۶ پروژه شامل خانه عالم، کتابخانه، سالن ورزشی، تکمیل بیمارستان و …، پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای ساخت ۳۷۰ واحد مسکن محرومان و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای ارائه خدمات بیمه‌ای به ایتام بوده است و می‌توان گفت در مجموع ۶۳۶ میلیارد تومان برای این بخش‌ها توسط بنیاد برکت سرمایه‌گذاری شده است.

برنامه‌های مهم آینده شما در استان اصفهان چیست؟

الگوهایی مانند مهاجرت معکوس را در بنیاد برکت دنبال می‌کنیم که این امر را با اجرای پروژه‌ها و حمایت‌ها برای اشتغال در روستاها در دستور کار داریم. مهاجرت از روستاها به شهرها طی سال‌های اخیر در بخش‌های مختلف مسکن، اشتغال، اعتیاد و … آسیب‌هایی را ایجاد کرده است.

آیا شما برای پروژه‌های عمرانی کلان نیز همکاری می‌کنید؟

برای پروژه‌های مهم نیز بنا بر شرایط و اینکه دولت نیاز واقعی داشته باشد ورود می‌کنیم. برای مثال در حوزه واکسن برکت وظیفه ستاد نبود اما از آنجایی که مردم نیاز داشتند ما ورود کردیم، ستاد کارهای اقتصادی را نیز انجام می‌دهد در برخی از جاها مانند همراه اول و … ما سهامدار هستیم.

در برهه‌ای از زمان کمبود واکسن کووبرکت در اصفهان را شاهد بودیم، علت این امر چه بود؟

در زمینه کمبود واکسن کووبرکت نیز باید توجه داشت که در زمینه توزیع واکسن ما متولی توزیع نبودیم و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این زمینه مسئول بود.

بنیاد ۱۵ خرداد نیز به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ملحق شد، در خصوص فعالیت‌های این بنیاد نیز توضیحاتی را ارائه دهید؟

بله، بنیاد ۱۵ خرداد اخیراً به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اضافه شده است، این بنیاد فعالیت‌های گسترده‌ای را دارد، در زمینه سلامت و جمعیت اقدامات اساسی را در دستور کار دارد، در استان‌ها نیز قرار است در این زمینه همکاری شود.

در این راستا پویش مثبت حرکت را نیز که اخیراً راه‌اندازی شده است در زمینه اهدای ویلچر به نوجوانان کمتر از ۱۴ سال است که در هفت ماهه امسال ۱۰۰ عدد ویلچر به اداره کل بهزیستی استان اصفهان برای هدیه به این نوجوانان تهیه و توزیع شد، البته در این زمینه ۳۰۰ نفر را شناسایی کرده‌ایم و در ادامه به دیگر افراد نیازمند نیز ویلچر هدیه خواهیم داد.

در خصوص تشکیل شورای اجتماعی ستاد اجرای فرمان امام (ره) در اصفهان نیز توضیح دهید؟

شورای اجتماعی در استان‌ها تشکیل شده است هدف از تشکیل این شورا بررسی مشکلات و معضلات و برنامه‌ریزی و تدوین برنامه‌های مهم حوزه اجتماعی استان است که رئیس آن مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در استان اصفهان و دبیر آن معاونت امور اجتماعی است. تلاش کرده‌ایم تا جایی که امکان دارد شورای اجتماعی ستاد بتواند در همه بخش‌های مورد نیاز ورود کند.

دیگر برنامه‌های در دستور کار شما در شورای اجتماعی ستاد در استان اصفهان چیست؟

برای آینده نیز شناسایی و طبقه‌بندی گروه‌های جهادی را در دستور کار داریم و اول شناسایی و بعد تقسیم‌بندی شود با توجه به تخصص‌های مختلفی که دارند برای مثال در بخش‌های مختلف عمران، درمان، بحران و … فعالیت دارند.

توانمندسازی گروه‌های جهادی را نیز در دستور کار داریم که این امر نیز نیازمند برنامه‌ریزی ویژه است. در اولویت بعدی نیز گروه‌های جهادی مادر را داشته باشیم که در کل استان حرکت کنند و مشکلات را احصا و برای برطرف کردن آن برنامه‌ریزی کند.

حتی تشکیل شورای اجتماعی را نیز در شهرستان‌ها و روستاها در دستور کار داریم چرا که مردم به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) خوش بین هستند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار