مدیر گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تجویز غیر منطقی آنتی بیوتیک ها به ویژه در طی درمان ویروس کووید ۱۹ جایگاهی ندارد و بیمار هیچ گونه سودی از مصرف آن نخواهد برد.
کد خبر: ۱۰۳۰۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۸ 22 February 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر نادر زرین فر افزود: متاسفانه میزان مصرف آنتی بیوتیک در کشور و به دنبال آن در استان مرکزی بی رویه و سرانه مصرف آن بالاتر از میانگین جهانی می باشد و اگر چه آنتی بیوتیک ها می توانند باعث نجات زندگی شوند، اما هنگام بیماری، همیشه انتخاب اول نیستند.
وی تاکید کرد: بی تردید اگر آنتی بیوتیک در زمان درست تجویز نشود کمکی به بهبود بیمار نخواهند کرد اما اثرات جانبی آن از جمله صرف هزینه بالا و ایجاد مقاومت میکروبی می تواند باعث آسیب شود.
وی یادآورشد: بر اساس دستورالعمل کشوری، تجویز آنتی بیوتیک هیچگونه سودی برای بیمار ندارد و پزشکان باید در این زمینه دقت لازم را داشته باشند لذا مصرف آن زمانی کاربرد دارد که شواهدی از عفونت باکتریال در معاینات آن مشاهده شود.
دکتر زرین فر اضافه کرد: از این رو اگر در هفته دوم سیر بیماری شواهدی از عفونت باکتریال در بیمار مشاهده شود تجویز آنتی بیوتیک بلامانع است و مصرف زودتر آن باعث ایجاد مقاومت میکروبی میشود و مقاومت میکروبی زمانی رخ می دهد که باکتری ها دیگر به داروهایی که برای کشتن آنها طراحی شده اند پاسخ نمی دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار