سخنگوی ناجا با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه مبارزه با خرده‌فروشان از امروز به دستور سردار اشتری، از برخورد جدی با خرده‌فروشان و پر شدن تمام بازداشتگاه‌های پلیس از این فروشندگان خبر داد.
کد خبر: ۱۰۳۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲ 29 September 2015
سردار سعید منتظرالمهدی در سومین نشست خبری خود با تسلیت جان باختن تعدادی از حجاج و گرامیداشت رشادت‌های ایثارگران و شهدا همزمان با هفته دفاع مقدس، با اشاره به آغاز هفته نیروی انتظامی از روز شنبه اظهار کرد: برنامه‌های نیروی انتظامی در این هفته با سخنرانی فرمانده ناجا در نماز جمعه پیش رو، آغاز می‌شود و برنامه‌های پلیس در این هفته در روز پنجشنبه با تجدید میثاق فرماندهان و پرسنال ناجا با آرمان‌های شهدا و امام خمینی (ره) به پایان می‌رسد.
* ترخیص خودرو و موتورسیکلت و افزایش ساعات مراکز خدمات انتظامی همزمان با هفته ناجا
سخنگوی ناجا با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای مردم در این هفته گفت: در این هفته علاوه بر افزایش ساعات کار مراکز پلیس + 10، صدور گذرنامه و ارائه خدمات انتظامی، خودروها و موتورسیکلت‌های توقیفی که توقیفشان با دستور قضایی انجام نشده باشد، ترخیص خواهند شد.
وی در ادامه وجود برنامه‌ای برای بخشودگی جرائم رانندگی در این هفته را رد کرد و افزود: در حال حاضر برنامه‌ای در این خصوص در دست نداریم.
سخنگوی ناجا شعار هفته نیروی انتظامی امسال را «اقتدار پلیس، همدلی و همزبانی و امنیت و آرامش» عنوان کرد و از آغاز به کار چهاردهمین نمایشگاه لوازم و تجهیزات پلیس و امنیتی (ایپاس) با حضور 305 شرکت و 255 برند از 31 کشور دنیا خبر داد و گفت: در حاشیه این نمایشگاه دو جشنواره مخترعان و همیاران پلیس برگزار می‌شود.
* عملکرد یکساله پلیس در یک نگاه
منتظرالمهدی در ادامه این نشست با ارائه آماری از اقدامات پلیس در طول یکسال گذشته، رسیدگی به 13 میلیون گزارش رسیده از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی 110 و برقراری 780 هزار تماس مردمی با مرکز 197 را از جمله این اقدامات برشمرد و از اعلام رضایت 66.4 درصدی مردم از پلیس در رسیدگی به شکایات و گزارش‌هایشان خبر داد.
وی ادامه داد: همچنین در طول یکسال گذشته 538 تُن انواع مواد مخدر کشف شد و 2 هزار 575 باند قاچاق مواد مخدر منهدم شدند.
سخنگوی ناجا با اشاره به صلح و سازش 70 درصد پرونده‌های مرجوعه به مراکز مشاوره‌ای در سراسر کشور، از فعالیت قرارگاه مبارزه با سرقت گزارشی را ارائه کرد و گفت: از سال 89 به بعد متاسفانه شاهد افزایش فزاینده آمار وقوع سرقت در کشور بودیم ولی به دنبال راه‌اندازی این قرارگاه در سال 92، در پایان سال 93 موفق به مهار این رشد شدیم.
وی افزود: در 6 ماه نخست امسال وقوع سرقت 7.9 درصد در سراسر کشور کاهش داشته است.
منتظرالمهدی همچنین به کاهش تلفات رانندگی در صحنه تصادفات در شش ماهه نخست امسال پرداخت و گفت: طی این مدت تلفات سوانح رانندگی در صحنه تصادف 8.5 درصد کاهش داشته است و خوشبختانه این تلفات در شهریور ماه امسال با کاهشی 10.9 درصدی همراه بوده است.
سخنگوی ناجا با اعلام کاهش 60 درصدی تلفات موتورسواران در 5 سال گذشته، خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته بیش از 277 نوع موتورسیکلت به تعداد 10 میلیون و 500 هزار موتورسیکلت پلاک شده و در حال حاضر بیش از یک میلیون موتورسیکلت در پارکینگ‌های کشور توقیف هستند.
وی با اشاره به اعمال قانون بیش از 16 میلیون موتورسیکلت در یکسال گذشته، به موتورسیکلت سواران متخلف هشدار داد و افزود: پلیس در مواجهه با موتورسواران متخلف به شدت برخورد خواهد کرد ولی لازمه اثربخشی این اقدامات، انجام برنامه‌های فرهنگی برای ارتقای فرهنگ ترافیکی است.
منتظرالمهدی ادامه داد: البته باید به این نکته نیز توجه داشت که زندگی بخش اعظمی از جامعه امروز، به این وسیله نقلیه وابسته است و از این رو جمع‌آوری و برخورد گسترده با موتورسیکلت‌سواران، تبعات اجتماعی خاصی را به دنبال خواهد داشت.
* 14 کنسرت از 410 اجرای موسیقی در شش ماهه نخست،‌ کنسل شده است
وی همچنین با اشاره به اجرای کنسرت‌ها در شش ماه گذشته خاطرنشان کرد: در طول شش ماه گذشته 410 مورد درخواست اجرای کنسرت به دست ما رسیده است که از این میان تنها 14 کنسرت تعطیل شده است.
منتظرالمهدی گفت: از میان کنسرت‌های تعطیل شده، 3 مورد به دلیل نرسیدن گروه برگزار کننده کنسل شده، 3 مورد با مخالفت حراست وزارت فرهنگ، از اجرایشان ممانعت به عمل آمده، 2 مورد به دلیل حکم قضایی کنسل شده و تنها 6 مورد توسط عوامل ناجا به دلیل عدم رعایت موازین قانونی در اجراهای قبلی‌شان، کنسل شده‌اند.
* آغاز به کار قرارگاه مبارزه با خرده‌فروشان مواد مخدر از امروز / تمامی بازداشتگاه‌های پلیس از خرده‌فروشان پر می‌شود
سخنگوی ناجا در پاسخ به سوالی در خصوص جمع‌آوری معتادان اظهار کرد: همین امروز فرمانده نیروی انتظامی دستور آغاز به کار فعالیت قرارگاهی تحت عنوان قرارگاه مقابله با مواد مخدر را صادر کرد که با اولویت برخورد با خرده‌فروشان مواد مخدر، فعالیت خود را شروع خواهد کرد.
وی اضافه کرد: نیروی انتظامی این آمادگی را دارد که ظرف کسری از 10 روز تمام معتادان و خرده فروشان سراسر کشور را جمع‌آوری کند ولی باید به این سوال پاسخ داد که ما پس از جمع‌آوری، این افراد را باید تحویل چه سازمان و یا نهادی دهیم؟
منتظرالمهدی تاکید کرد: طبق دستور فرمانده نیروی انتظامی، مقرر شده تا تمامی بازداشتگاه‌ها از خرده‌فروشان مواد مخدر پر شوند ولی در عین حال می‌بایست کمپ‌های نگهداری این افراد نیز هرچه سریعتر تامین شوند.
سخنگوی ناجا در پاسخ به سوال دیگری درخصوص فعالیت‌ تئاترهای زیرزمینی نیز با تاکید بر اینکه چنین مواردی به هیچ وجه فراوانی زیادی ندارند، افزود: نیروی انتظامی طبق قانون با هرگونه فعالیت بدون مجوز برخورد خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: البته به نظر می‌رسد بی توجهی به کارگردانان و هنرمندان جوان، منجر به چنین مواردی می‌شود که در این خصوص باید توجه لازم را ابراز داشت.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره جمع‌آوری صرافان غیرمجاز توسط پلیس، گفت:‌ در سال‌های گذشته، صرافان مجوز خود را از از صنف طلا و جواهر اخذ می‌کردند ولی بانک مرکزی اعلام کرد که صرافان برای ادامه فعالیت خود نیازمند اخذ مجوز لازم از این بانک هستند، لذا نیروی انتظامی در صورت دریافت گزارش از انجام معاملات ارزی در مراکز بدون مجوز، پلیس اخطار لازم را به این واحدها داده و در صورت عدم جمع‌آوری در 10 روز ، نسبت به پلمپ واحد مذکور اقدام خواهد کرد.
سخنگوی ناجا در خصوص ورود پلیس به بحث جمع آوری فروشندگان غیرمجاز دارو در خیابان ناصر خسرو نیز خاطرنشان کرد: هرگونه اقدام در حوزه ورود و توزیع دارو، در حیطه وظایف وزارت بهداشت قرار دارد و از این رو در صورت اعلام نیاز این وزارتخانه به همکاری پلیس، نیروی انتظامی پشتیبانی لازم را انجام خواهد داد.
منتظرالمهدی با اعلام خبر طرد شدن 470 هزار نفر از اتباع غیرقانونی کشور افغانستان در طول یکسال گذشته گفت: پیش از هرچیز باید به این نکته توجه کرد که ما نیازمند اصلاح نگاه منفی به اتباع کشور افغانستان هستیم و پلیس طبق وظیفه و تکلیف قانونی، نسبت به طرد اتباع غیرمجاز از کشور اقدام می‌کند ولی سعی دارد در انجام این وظیفه، مسائل اخلاقی و انسانی را نیز رعایت کند و ما نسبت به این موضوع تاکید ویژه‌ای داریم.
* طرح جمع‌آوری ماهواره‌ به قوت خود باقی است
وی در ادامه در پاسخ به سوال تسنیم در خصوص جمع‌آوری ماهواره ها نیز گفت: این طرح کما فی السابق اجرا می‌شود و اجرای این ماموریت به قوت خود باقی است.
سخنگوی نیروی انتظامی در واکنش به مطلب مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در خصوص عدم موفقیت طرح‌های گشت ارشاد و جمع‌آوری ماهواره به دلیل عدم انجام مطالعات لازم گفت: ما در بخش خبری 22:30 به این موضوع واکنش نشان دادیم و اعلام کردیم که از نظر ما آمار ارائه شده در این پژوهش مورد تایید نیست چراکه مرکز افکار سنجی ما در پیمایشی مشابه، به نتایجی مغایر با این آمار رسیده است.
منتظرالمهدی با اعلام رضایتمندی بیش از 50 درصد مردم از گشت‌های ارشاد افزود: البته در مورد بدحجابی باید تحقیقات ریشه‌ای انجام شده و ببینیم که چه عاملی سبب گرایش جوانان به خودنمایی و عدم رعایت حجاب می‌شود. به نظر من کاهش اعتماد به نفس یکی از مهمترین دلایل است.
سخنگوی ناجا در پاسخ به سوالی مبنی بر فروش مواد مخدر از سوی دستفروشان در مترو خاطرنشان کرد: ما در بررسی‌هایمان به فروش مواد مخدر در مترو آن هم از سوی دستفروشان نرسیده‌ایم؛ اما به طور کلی ما در همه جا چه مترو باشد چه خارج از مترو با فروش مواد مخدر به خصوص خرده فروشان مواد مخدر برخورد خواهیم کرد.
وی در ادامه در مورد نقل و انتقال خودروها نیز اظهارکرد: برای پلیس همان برگ سبزی که داده می‌شود کافی است و با همان می‌توان احراز هویت کرده و نقل و انتقالات را انجام داد.
* پیش بینی خروج بیش از 2 میلیون زائر اربعین
منتظرالمهدی درباره آخرین اقدامات انجام شده برای میزبانی از زائران عتبات عالیات در اربعین حسینی نیز خاطرنشان کرد: طبق برآوردهای انجام شده انتظار می‌رود امسال بیش از 2 میلیون زائر به عتبات اعزام شوند اما امسال به هیچ عنوان اجازه سفر بدون گذرنامه را نخواهیم داد.
منتظرالمهدی درباره فعالیت‌های موسسات خیریه خاطرنشان کرد: بدیهی است موسسات خیریه‌ای که احراز هویت شده‌اند و دارای شماره‌های رسمی هستند و ما نیز اطلاعات آنها را به زودی در سایت پلیس قرار خواهیم داد امکان فعالیت دارند و مابقی غیرمجازند. اما گاهی برخی از افراد با معرفی خود به عنوان نماینده یک مرکز خیریه اقدام به جمع آوری وجوه از شهروندان در سطح خیابان‌ها و معابر می‌کنند که به هیچ عنوان نباید شهروندان به آنان کمک کنند و تنها موسسات خیریه می‌توانند اقدام به تبلیغ فعالیت‌های خود در خیابان کرده و حق دریافت وجهی در معابر را ندارند.
* ممنوعیت حمل هرگونه حیوان در خودروی شخصی
وی در ادامه با تاکید بر ممنوعیت حمل حیوانات در خودروهای شخصی نیز گفت: حمل هر نوع حیوان اعم از سگ، گربه، موش و ... توسط خودرو ممنوع بوده و متخلفان در صورت رویت پلیس مشمول جریمه خواهند شد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار