بررسی روزنامه های صبح اصفهان؛
تابناک: روزنامه های صبح اصفهان در روز چهارشنبه به بررسی جزییات برخورد سپاه با متهمان فیس بوکی در « پروژه عنكبوت»، اقتصاد روستایی از منظر تورم پرداخت، دليل كاهش سهميه گاز و ممنوعيت استفاده از سوخت مازوت پرداختند.
کد خبر: ۱۰۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۰ 04 March 2015
به گزارش تابناک اصفهان، روزنامه های صبح اصفهان در روز چهارشنبه به بررسی جزییات برخورد سپاه با متهمان فیس بوکی در « پروژه عنكبوت»، اقتصاد روستایی از منظر تورم پرداخت، دليل كاهش سهميه گاز و ممنوعيت استفاده از سوخت مازوت پرداختند.



روزنامه زاینده رود به بررسی جزییات برخورد سپاه با متهمان فیس بوکی در « پروژه عنكبوت» پرداخت و نوشت: مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جزییات جدیدی از پروژه «عنکبوت» که اخیراً اجرا شده بود را منتشر کرد. به‌طور کلی اتهامات افراد دستگیر شده در این پروژه شامل «توهین به مقدسات اسلام»، «انتشار آثار غیر اخلاقی مبتذل و مستهجن»، «تشویق افراد به ارتکاب جرائم منافی عفت» و «هتک حیثیت و توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی» می‌شود.
چرا فیس‌بوک؟
به گزارش زاینده رود و به نقل از گرداب(سايت مركزي بررسي جرائم سازمان يافته)، علی‌رغم سیر نزولی نرخ عضویت در شبکه اجتماعی فیس‌بوک، این شبکه به دلایل مختلف و ظرفیت‌های ساختاری، هم‌چنان در انتشار پیام و محتوی، حرف اول را می‌زند و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، در بسیاری از موارد محتوای بازنشر شده در شبکه‌های ارتباطی موبایل (OTTها) نشأت گرفته از تولیدات منتشر شده در این شبکه اجتماعی است.
با این تفاسیر، این شبکه اجتماعی از همان روزهای نخستین، مورد عنایت ویژه دولت ایالات متحده آمریکا و سیاست‌های این دولت در راستای تحت تأثیر قرار دادن فرهنگ ایران بود و با اجرای استانداردهای دوگانه، تلاش می‌کرد این فضا را به نحوی مدیریت کند تا به نتیجه دلخواهش منتج شود.
حذف صفحات مرتبط با جریان بیداری اسلامی و مقاومت و عدم حذف و حتی توجه ویژه به صفحات سرگرمی، طنزهای مخرب، مبتذل، مستهجن، توهین به مقدسات، گروه‌های مسلح و تروریستی و... در همین فضا، از مواردی است که در کارنامه مدیریت این شبکه ثبت و مستند شده است.
به عنوان مثال در تابستان ۹۱ و در روند اجرای پروژه «ناصح» با هدف برخورد با توهین‌کنندگان به شخصیت گرامی و بزرگوار امام هادی(ع)، علی‌رغم شناسایی و دستگیری تعداد قابل توجهی از تولیدکنندگان محتوا که در داخل به این اقدام شنیع مشغول بودند، مشخص شد که سرشبکه اصلی این حرکت موهن، در هلند ساکن بوده و تحت حمایت سرویس اطلاعاتی این کشور به فعالیت مشغول است. با این تفاسیر، مدیریت شبکه ی فیس‌بوک هیچ‌گاه به گزارش‌های تخلف ارسال شده برای مسدودسازی این صفحه توهین‌آمیز توجهی نکرد و این صفحه نه تنها بسته نشد؛ بلکه بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفت.
از طرف دیگر تلاش بی‌وقفه برای رمزنگاری پیچیده محتواهای منتشره و مخفی‌سازی هویت مجرمین امنیتی و مخربین هویت ایرانی و اسلامی، از دیگر اقداماتی است که تیم مدیریتی فیس‌بوک انجام می دهد و از هیچ کوششی برای تحقق آن کوتاهی نکرده است .
این اقدام در سال‌های گذشته جنبه محرمانه و پنهان خود را از دست داده و به حمایت علنی مدیران فیس‌بوک از صفحات مخالف نظام مقدس جمهوری اسلامی تبدیل شده است. کما این‌که مدیر اجرایی فیس‌بوک، صراحتاً از یک صفحه مبلغ بی‌حجابی در این شبکه اجتماعی حمایت می‌کند و از آن به عنوان نمونه یک اقدام موفق فیس‌بوک برای تغییر و تحول فرهنگی نام می‌برد.
علاوه بر این، کوشش برای گرایش مخاطب به سوی محتواهای غیر اخلاقی به صورت ناخواسته با کمک نظام پیشنهادها (Suggestion System) و ترجیح دادن محتوای غیرمفید، مبتذل و مستهجن به محتوای مفید و آموزنده، از دیگر اقدامات این شبکه اجتماعی است که با سیاست‌های کلان نظام لیبرال دموکراسی همسو و همراه است.

بر این اساس و با توجه به عضویت تعداد قابل توجه کاربران فارسی‌زبان در این شبکه اجتماعی، در مرحله مطالعاتی پروژه تصمیم بر آن گرفته شد که تبلیغات این شبکه اجتماعی مبنی بر امن بودن فعالیت‌های سازمان‌یافته در آن عملاً نقض شود و نا امنی فیس‌بوک برای اقدام ضدامنیت اخلاقی و تولیدکنندگان محتوای غیر اخلاقی نشان داده شود؛ بنابراین اجرای پروژه عنکبوت در فیس‌بوک منجر به اشراف بر روی ۸ میلیون لایک (کاربران و فعالیت‌های شان) در صفحات مختلف شد که اثر آن در بین دیگر صفحات، هم به لحاظ مدیریتی و هم به لحاظ میزان فعالیت کاربران قابل مشاهده است.
به‌طور کلی اتهامات افراد دستگیر شده در این پروژه شامل «توهین به مقدسات اسلام»، «انتشار آثار غیر اخلاقی مبتذل و مستهجن»، «تشویق افراد به ارتکاب جرائم منافی عفت» و «هتک حیثیت و توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی» می‌شود.
بر این اساس و با در نظر گرفتن ملاحظات امنیتی، به تشریح جزییات فعالیت دو تن از مهم‌ترین متهمان بازداشت شده می‌پردازیم.
ذکر این نکته ضروری است که نام و اطلاعات سایر متهمان به دلایل اطلاعاتی نزد این مرکز محفوظ مانده و جزییات بخش‌های دیگر پروژه طی بیانیه‌های آتی به اطلاع عموم مردم عزیز و انقلابی ایران خواهد رسید.
۱. آقای م.ی
وی ۲۷ ساله بوده و دارای کارشناسی کشتی‌سازی از دانشگاه امیرکبیر تهران است.
مدیریت نزدیک به ۲۰ صفحه پر مخاطب مبتذل و جریان‌ساز به عهده وی بوده و شبکه ارتباطی و تعاملی قوی با دیگر مدیران صفحات مبتذل و مستهجن فیس‌بوک داشته است.
م.ی هم‌چنین مدیریت صفحات جعلی (Fake) مرتبط با چندین هنرمند، فوتبالیست و شخصیت‌های بزرگ و ایجاد مزاحمت برای آن‌ها را نیز در بین موارد مجرمانه خود دارد.
این فرد در بسیاری از پست‌های ارسالی خود، والاترین ارزش‌ها و مقدسات مذهبی و دینی شیعیان را به تمسخر گرفته و با استفاده از ارتباط‌های قوی خود با دیگر مدیران صفحات، تولیدات خود را در دیگر صفحات پر مخاطب بازنشر می‌داده است.
متهم سابقه دستگیری توسط نهادهای امنیتی را در برهه فتنه ۸۸ داشته و با اصحاب فتنه ۸۸ ارتباط نزدیکی دارد و در دامن زدن به اغتشاشات اجتماعی پس از فتنه در فضای مجازی نقش به سزایی داشته است. اما علی‌رغم بازداشت و اظهار پشیمانی از اقدامات ارتکابی خود، از این جرائم دست نکشیده و به فعالیت ضد امنیتی خود در حوزه سیاسی و غیر اخلاقی ادامه داده است.
۲. آقای ع.ر
۲۷ ساله، ساکن تهران و دارای مدرک دیپلم است. وی معتاد به مواد مخدر بوده و به عنوان یکی از فعال‌ترین مدیران صفحات فارسی فیس‌بوک، طی ۶ سال بیش از ۱۲۰ صفحه مستهجن در فیس‌بوک را با شبکه‌ای بسیار قوی راه‌اندازی و مدیریت می‌کرده است.
این فرد با آگاهی کامل و سنجش ذائقه مخاطبان خود در این شبکه اجتماعی، محتوای مستهجن و مبتذل مورد نظر خود را بارگذاری کرده و حتی عناوین صفحات تحت مدیریتش بدون استثناء دارای مضامین مستهجن و یا عیناً مستهجن بوده است.

بر اساس اقرار متهم و مستندات به دست آمده، ع.ر با سوء استفاده از تصاویر دختران ایرانی در شبکه فیس‌بوک، اقدام به ایجاد حساب‌های کاربری جعلی (Fake Profiles) می‌کرد و سپس به وسیله این حساب‌های کاربری، صفحات مستهجن را ایجاد و محتوای غیراخلاقی جمع‌آوری شده را در آن‌ها منتشر می‌کرد.
از دیگر موارد مجرمانه متهم می‌توان به سوء استفاده از تصاویر موجود در فضای مجازی و به خصوص شبکه اجتماعی فیس‌بوک به منظور جعل مدارک مختلف (شامل کارت ملی، شناسنامه و گذرنامه) با هدف ارائه به مدیریت فیس‌بوک برای اداره صفحات بیش‌تر اشاره کرد.
این مستهجن‌نگار در فیس‌بوک، فردی سابقه‌دار بوده که پیش از این یک بار توسط پلیس فتا به اتهام انتشار تصاویر خصوصی کاربران بازداشت شده بود؛ اما این اقدام، باعث پشیمانی وی نشده و اتفاقاً با حس امنیت و با قدرت بیش‌تری به اقدامات ضد امنیت اخلاقی خود ادامه می‌داد.
در ادامه اين بيانيه آمده است:
فرماندهی امنیت سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اطلاع عموم مردم سرافراز ایران و کاربران دلسوز فضای مجازی می‌رساند، پیرو گزارش‌های مردمی دریافت شده و اشراف حاصله از آن طی ۲ ماه آینده پروژه دیگری در شبکه‌های «اینستاگرام»، «وایبر» و «واتس‌اپ» اجرایی خواهد شد که جزییات آن نیز متعاقباً به اطلاع مردم گرانقدر کشورمان خواهد رسید.
لازم به ذکر است این فرماندهی آماده دریافت گزارش‌های مردمی و معرفی مدیران و عناصر مرتبط با سرویس‌های جاسوسی و ضدانقلاب است که در شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص فیس‌بوک، در حال جذب و ارتباط با کاربران فعال داخلی و رسانه‌ای هستند.
با توکل به خدای متعال، در آینده بخشی از اطلاعات این افراد در تارنمای گرداب ارائه خواهد شد.




روزنامه نسل فردا نیز در گزارشی به بررسی اقتصاد روستایی از منظر تورم پرداخت و نوشت: مرکز آمار ایران با اعلام شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای روستایی در دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه سال‌جاری، نرخ تورم در روستاها را ۱۴.۲ درصد و تورم نقطه به نقطه را نیز ۱۳.۹ درصد اعلام کرد.
در همین راستا می توان به اقتصاد روستایی پرداخت که در سایه آن تورم روستایی نیز شکل می گیرد با توجه به تورم 14.2 درصدی که اعلام شد می توان امیدوار بود که این تورم در ماههای جاری به نفطه پایین تری نذول پیدا کند. تورم روستایی در کنار اقتصاد روستایی شکل میگیرد یعنی اگر در روستا اقتصاد بر پایه علمی و شرایط محیط جلو رود این تورم به پایین ترین حالت آن می رسد البته ناگفته نماند تورم روستایی تنها نشات از اقتصاد روستایی نمی گیرد و عواملی همچون اقتصاد شهری و مناسبات داخل و خارج از روستا که بر اقتصاد اثر می گذارد می تواند نقطه تورم را به بالا و پایین جابجا کند. اگر روستایی بخواهد برای کشت و زراعت از مواد تولید شده در شهر استفاده کند طبعا تورم شهری اثر نابجایی در تولید محصول در روستا می گذارد.

**اقتصاد روستایی لازمه زندگی


در تعریفی می توان گفت اقتصاد روستايي شامل تمام فعاليتهاي اقتصاد کشاورزي و غير کشاورزي در مناطق روستايي است. از آنجايي که هدف غايي علم اقتصاد تامين مواد غذايي و رفاه عمومي تلقي مي شود، لذا بررسي وضعيت و چگونگي انجام فعاليتهاي کشاورزي در اقتصاد روستايي کشور از اهميت زيادي برخوردار است. چرا که در شرايط فعلي، کشاورزي مهمترين فعاليت اقتصادي در اغلب روستاهاي ايران بوده و لازم است به عنوان محور برنامه هاي توسعه قرار گيرد. محوريت کشاورزي و روستا در برنامه هاي توسعه به اين معني است که از بخشي نگري محض پرهيز شده و مناطق روستايي به عنوان مکانهاي توليدي مورد توجه جدي قرار گيرد و همه بخشهاي اقتصادي در راستاي تحقق اهداف توسعه ملي، به صورت هماهنگ و مکمل عمل کنند.

**کاهش وابستگی اقتصاد روستایی به اقتصاد کشاورزی


محدوديت زمين و عوامل توليد از يک سو و افزايش جمعيت از طرف ديگر، بازدهي توليدي زمين را کاهش داده و اقتصاد نواحي روستايي را ناپايدار ساخته است. افزايش نياز کشور به مواد غذايي، لزوم توسعه هماهنگ نواحي روستايي به منظور ايجاد تعادلهاي منطقه اي ، محدوديت هاي منابع توليد در نواحي روستايي، محدوديت سرمايه و نيروي انساني متخصص، عقب ماندگي تکنولوژيک و الگوهاي توسعه تمرکزگرا از عمده چالش هاي محيطي ، اقتصادي و اجتماعي نواحي روستايي در دهه آينده تلقي مي گردد. راهکار لازم براي رهايي از چالش هاي مذکور شناخت قابليت ها و محدوديتهاي نواحي روستايي؛ تنوع بخشي به اقتصاد روستايي و رواج فعاليتهاي جديد است. اين راهکار مي تواند وابستگي اقتصاد روستايي به اقتصاد کشاورزي را کاهش دهد. چرا که اقتصاد کشاورزي در ايران به شرايط محيطي و اقليمي وابسته بوده و نوسانات اقليمي در درآمد کشاورزان بسيار موثر است. افزايش توليد و درآمد ، مديريت منابع توليد و از بين بردن فقر در نواحي روستايي از مهمترين وظايف برنامه ريزان اقتصاد روستايي است.

**شاخص تروم بهمن ماه گروه عمده خوراکی ها


در ادامه گزارش تورم بهمن ماه که در راستای اقتصاد روستایی اعلام شد در تفکیکی شاخص گروهها نیز اعلام شد که در شاخص گروه عمده خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات در این ماه به رقم ۲۳۷.۳ رسد که نسبت به ماه قبل ۲/. درصد کاهش نشان می دهد. شاخص گروه اصلی خوراکی ها در ماه مورد بررسی به عدد ۲۳۴.۲ رسید که نسبت به ماه قبل ۳/. درصد کاهش نشان می دهد. شاخص گروه اصلی خوراکی ها نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۰.۱ درصد افزایش نشان می دهد و نرخ تورم دوازده ماهه این گروه ۹.۹ درصد است.
همچنین شاخص گروه عمده خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹.۹ درصد افزایش نشان می دهد و درصد تغییرات این گروه در دوازده ماه منتهی به بهمن ماه سال ۹۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۹.۸ درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به دی ماه ۱۳۹۳ (۱۱.۱) کاهش یافته است.
بر پایه این گزارش، شاخص گروه عمده کالاهای غیر خوراکی و خدمات در بهمن ماه ۹۳ به رقم ۲۰۰/. رسید که ۶/. درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می دهد. میزان افزایش شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۷.۳ درصد بوده است و نرخ تورم دوازده ماه منتهی به بهمن ماه سال ۱۳۹۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه ۱۷.۹ درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به دی ماه ۱۳۹۳ (۱۸.۱) کاهش یافته است.





روزنامه نصف جهان در خبری با بیان اینکه به دليل كاهش سهميه گاز و ممنوعيت استفاده از سوخت مازوت؛ ‌توليد برق نيروگاه اصفهان نصف شد نوشت: مـديـر فـاز يـك نـيروگاه شهيد محمد منتظري اصفهان گفت: به دليل افزايش مصرف گاز در پنج ماه گذشته در بخش خانگي، ميزان گاز ارائه شده و بالطبع توليد برق اين نيروگاه به نصف كاهش پيدا كرده است.
اصفهان يكي از هفت شهر آلوده كشور است كه سهم نيروگاه ها در آلودگي هواي اين خطه براساس اعلام سازمان محيط زيست در مهر امسال 9/18 درصد بوده اسـت.افـزايـش روز افـزون آلـودگـي هـواي اصـفـهان و كـاهش شمار روزهاي هواي پاك مسوولان را بر آن داشت تا با حذف سوخت مازوت از دو واحد نيروگاه تــولـيــد بــرق در فـصــول ســرد ســال ، انــدكـي از ميـزان آلاينده هاي هوا بكاهند.رحمت ا. ..عباسي در گفتگو با ايـرنـا اظـهـار كرد: به دليل قرار گرفتن وضعيت هواي اصـفـهان در وضعيت هشدار به دفعات متعدد در سه سال اخير نيروگاه شهيد منتظري و نيروگاه اصفهان از تغيير نوع سوخت استقبال كردند.وي افزود: نيروگاه شهيد منتظري از اسفند سال گذشته تاكنون با سوخت پاك اقدام به توليد انرژي برق كرده است.به گفته وي از فـرورديـن سال جاري تا پايان بهمن دوميليارد و 639 ميليون مترمكعب گاز در اختيار نيروگاه قرار گرفته و در نتيجه آن 9 ميليون و 573 هزار و 40 مگاوات برق توليد شده است.وي افزود: از 28 مهر تاكنون ميزان گازي كه شركت گاز در اختيار نيروگاه منتظري قرار مي داد از ده مـيـلـيـــون مـتــرمـكـعــب بــه چـهــار مـيـلـيــون و 800 هــزار مترمكعب گاز در شبانه روز كاهش يافته و در نتيجه اين كاهش ميزان توليد برق اين نيروگاه 1600 مگاواتي به 800 مــگــــاوات بــــرق در شــبــــانــــه روز كــاهــش يــافـتــه اســت. وي تــأكـيــد كــرد: از اسـفـنــد ســال قـبــل تـاكـنـون شـيــرهـاي دستـرسـي بـه سـوخـت مـازوت در نيـروگـاه هـمـچـنـان پـلـمـب اسـت. هـم شـركت گاز استان و هم نيروگاه شهيد منتظري به دنبال ايجاد استمرار در توليد برق با سوخت پاك هستند.





روزنامه اصفهان زیبا هم با انتشار خبری مبنی بر همایش های دورهای در خصوص شعارها تا زمانی که نمود علنی پیدا نکند بی فایده است نوشت: نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت ها باید سیستم اجرایی خود را متناسب با شرایط روز اقتصادی اصلاح کنند و در این مسیر قوانین مناسب و حساب شده نیز می تواند به آنها کمک کند. حمیدرضا فولادگر درباره تحقق عینی شعار امسال رهبری با اعتقاد به اینکه تلاش قوای سه گانه بیش ازعمل، به برگزاری سمینار خلاصه شده است، اظهار کرد: اگرچه در این میان هر سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه باید تلاش بیشتری درزمینه تحقق عملی و عینی شعار امسال رهبری، یعنی « اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» انجام می دادند اما دولت به واسطه نقش مهم و مؤثر خود در اداره کشور باید تلاش بیشتری را از خود نشان می داد. وی با بیان اینکه نمود فعالیت های اقتصادی در جامعه نیازمند فرهنگسازی است، افزود: بسترسازی فرهنگی از یک سو و تلاش برای ایجاد مدیریت جهادی برای تقویت ارزش های فرهنگی از سوی دیگر، ازجمله مواردی است که می تواند کشور را در رسیدن به مقاصد و اهداف اقتصادی یاری دهد.نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کاستی های موجود در سیستم اجرایی در بعد اقتصادی بخش بزرگی از موانع تحقق شعار رهبری را به خود اختصاص می دهد، گفت: دولت ها باید سیستم اجرایی خود را متناسب با شرایط روز اقتصادی اصلاح کنند و در این مسیر قوانین مناسب و حساب شده نیز می تواند به آنها کمک کند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای سلامی ادامه داد: به عنوان مثال قانون خدمات کشوری، اجرای اصل 44 قانون اساسی و سیاست های کلی نظام اداری که از سوی مقام معظم رهبری و با مشورت مجمع تشخیص مصلحت نظام به دستگاه های مختلف ابلاغ شده است؛ ازجمله ضوابط و قوانینی است که می تواند در عمل دولت را در رسیدن به مقاصد اقتصادی خود یاری دهد. فولادگر با تأکید بر اینکه مجلس نیز به وظایف خود در قبال شعارهای رهبری به خوبی عمل نکرده است، خاطرنشان کرد: با وجود تلاش های خوب و سازنده صورت گرفته در بخش قانونگذاری و تصویب برخی لوایح کارگشا مانند لایحه رفع موانع تولید، نمایندگان مجلس شورای اسلامی هنوز در بخش نظارت نتوانسته اند به وظایف تعریف شده خود عمل کنند، اگرچه در ماه های گذشته تعدادی از نمایندگان خانه ملت با تدوین یک گزارش نظارتی پیرامون مباحث کلان اقتصادی سعی در همکاری سازنده با دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی دارند.وی برگزاری همایش های دورهای در خصوص شعارهای رهبری را خوب، اما ناکافی دانست و تصریح کرد: این همایش ها اگرچه می تواند نقش مهمی در نزدیک کردن عقاید و دیدگاه های افراد نخبه و کاردان داشته باشد، اما تا زمانی که در جامعه نمود علنی پیدا نکند بی فایده و بی نتیجه است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار