کارشناس مسوول بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان قزوین گفت: سهم مرگ های ناشی از بیماری های غیرواگیر در استان 71.5 درصد است.
کد خبر: ۱۰۷۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴ 06 October 2015
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از  روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قزوین،  دکتر راحله صادق افزود: این سهم در جهان 65.5 درصد، در کشور 70.4 درصد و در استان قزوین 71.5 درصد می باشد. 

وی اولین علت مرگ مردان و زنان در استان مانند کشور بیماری های قلبی و عروقی دانست و با اشاره به اینکه سکته قلبی، سکته مغزی، حوادث و سوانح و سرطان، همچنان در رأس عوامل مرگبار هستند، اظهارکرد: سیمای مرگ گروه سنی 15 تا 49 سال نگران کننده تر است و حوادث ترافیکی، اولین علت مرگ این گروه سنی است. 

وی رژیم غذایی نامطلوب، فشار خون بالا، تحرک ناکافی و توده بدنی بالا را از عوامل اصلی بروز بیماری های غیرواگیر دانست و گفت: چهار عامل خطر، شامل مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم، نداشتن فعالیت بدنی و مصرف الکل، در کمک به بروز چهار بیماری مهم غیرواگیر یعنی سکته های قلبی و مغزی، دیابت، سرطان و بیماری های ریوی مؤثر است.

صادق، مهمترین راه جلوگیری از مرگ های غیرواگیر در جامعه را نهادینه کردن سبک زندگی سالم و استفاده از رژیم غذایی مناسب عنوان کرد و گفت: می شود این موضوع را از مدارس و مهدهای کودک شروع کرد تا به صورت فرهنگ، تا بزرگسالی افراد باقی بماند.

وی ادامه داد: در صورتی که این سنگ بنا اشتباه گذاشته شود؛ بوفه های مدارس مشکل داشته باشند، معلمان و دست اندرکاران مدارس توجیه نباشند و والدین به اندازه کافی آموزش نبینند، عوارض ناخوشایندی، مانند افزایش سرطان، بیماری های قلبی - عروقی، دیابت و فشار خون بالا ایجاد می شود. 

کارشناس مسوول بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان قزوین، تغذیه سالم و مستمر با تاکید بر ورزش و کاهش بی تحرکی، نحوه نشستن صحیح و فعالیت بدنی مناسب در طول سال، آموزش های لازم برای شناسایی علایم آسم و آلرژی، مراقبت های لازم برای کودکان مبتلا و پیشگیری از حوادث و اجرای دقیق تمام موارد ایمنی در مدارس، از انتظارات حوزه سلامت در مدارس است. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار