گزارش تحلیلی تابناک کهگیلویه و بویراحمد
تصور معمول از روند اجرایی یک پروژه در میان اکثر مردم به گونه‌ای است که، سفره‌ای برای رانت خواری و نهایتا هم طولانی شدن آن است! تکمیل هم می‌ماند با کار نصف و نیمه و بدون کیفیت! اما همیشه اینگونه نیست !
کد خبر: ۱۰۷۳۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴ 26 October 2022

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، تصور معمول از روند اجرایی یک پروژه در میان اکثر مردم به گونه‌ای است که، سفره‌ای برای رانت خواری و نهایتا هم طولانی شدن آن است! تکمیل هم می‌ماند با کار نصف و نیمه و بدون کیفیت! ضمن درست بودن بخشی از این تصورات، اما واقعیت اصلی اجرای پروژه‌ها به موارد متعددی بر می‌گردد از جمله، میزان تخصیص اعتبار، نظارت مستمر و دقیق و البته مهمتر از همه این موارد میزان مسئولیت پذیری و منظم بودن پیمانکار!
روز گذشته در جلسه شورای فنی استان واقعیاتی از زبان معاون عمرانی استاندار به عنوان متولی اصلی حوزه زیر ساخت و بخش عمرانی استان و رئیس سازمان مدیریت به عنوان تامین کننده و تخصیص دهنده منابع و اعتبارات، عنوان شد که نشان می‌دهد گیر واقعی پروژه‌ها کجاست؟
در نشست شورای فنی استان کهگیلویه و بویراحمد معاون عمرانی استاندار به پروژه نمونه این استان اشاره کرد که در بازه زمانی مشخص به اتمام رسید.
کیومرث حاجی زاده به پروژه کمربندی شهر یاسوج اشاره می‌کند که این پروژه با نظم و تدبیر پیمانکار فاز اول آن در موعد مقرر به اتمام رسید، ساخت ابنیه در زمان مقرر بود جابجایی انشعابات در اسرع وقت صورت گرفت و همچنین سایر کار‌ها به درستی انجام شد که اکنون به زیر بار ترافیک رفته است.
جاده‌ای که در گذشته تلفات زیادی می‌گرفت و حادثه خیزترین نقطه استان کهگیلویه و بویراحمد همین ۱۱ کیلومتر بود که اکنون دیگر اوضاع به مانند گذشته نیست.
هر چند که باید مسئولان مرتبط از جمله راهداری در خصوص نصب گاردریل و جدا کننده در این محور هرچه زودتر اقدام کنند، اما هر چه هست پروژه کمربندی شهر یاسوج می‌تواند الگویی برای سایر پروژه‌های عمرانی باشد.
این نمونه‌ای از نظم در پروژه و اجرای مرحله به مرحله آن است که به گفته معاون عمرانی همین نظم دست مسئولین را برای تزریق پی در پی اعتبارات باز می‌کند و، اما در طرف مخالف این نوع اقدامات پیمانکاری موفق، پروژه‌هایی وجود دارند که بیشتر به دلیل منفعت طلبی پیمانکار، عدم نظارات دستگاه واگذار کننده پیمان و تزریق نامناسب اعتبار که عمده دلیل آن بی نظمی و منفعت طلبی پیمانکار است، به سرنوشت بدی دچار می‌شوند که هزینه‌های زیادی برای دولت و مردم ایجاد می‌کنند!
کهگیلویه و بویراحمد در زمینه زیرساخت‌های عمرانی از جمله راه و آب و گاز و سایر موارد دیگر دارای مشکلات زیادی است که بخشی از این مشکلات به عدم نظارت‌ها در استان از سوی مسئولان مربوطه برمی‌گردد.
برای مثال در حوزه عمرانی در طول سال‌های اخیر به دلیل عدم نظارت بر کار پیمانکاران و رها کردن آن‌ها به حال خود، استان ضرر‌های زیادی کرده و بسیاری از پروژه‌های عمرانی از بازه زمانی مد نظر برای تکمیل باز مانده‌اند.
بسیاری دیگر از پروژه‌های عمرانی استان به دلیل همین عدم نظارت به بیراهه رفته و به جای ادامه کار از روی برنامه مشخص این پیمانکاران هستند که فقط خاکبرداری کرده و پروژه‌ها را زخمی کرده و صورت وضعیت ارائه داده و در نهایت پروژه را به حال خود رها کرده‌اند.
در نشست شورای فنی استان کهگیلویه و بویراحمد کیامرث حاجی‌زاده معاون عمرانی استاندار به این مشکل مهم اشاره کرد. مشکلی که در آن برخی پیمانکاران با تفکری منفت طلبانه به جای شروع قسمت‌های مهم پروژه به مانند ساخت ابنیه تنها به خاک برداری بسنده کرده گویی که پروژه را تنها برای خاکبرداری و ارائه صورت وضعیت و گرفتن پول تحویل گرفته‌اند.
حاجی‌زاده در این خصوص به شدت انتقاد کرده و توضیح می‌دهد که عادت بدی در این استان از گذشته تاکنون هست و آن عدم شروع ابنیه در پروژه‌های عمرانی است.
وی ادامه داد: پیمانکاران بعد از اینکه پروژه را در اختیار گرفتند از ساخت ابنیه که در واقع مهم‌ترین و سخت‌ترین قسمت کار است چشم پوشی می‌کنند گویی که فقط وظیفه خاکبرداری دارند.
حاجی زاده ضمن انتقاد شدید از ترویج این نوع تفکر در میان برخی پیمانکاران اینگونه هشدار داد که اجازه ندهیم این کار‌ها را انجام دهند اگر پروژه‌ای ابنیه را شروع نکرده تخصیصی به آن‌ها ندهید این مصیبتی برای استان شده است. برای مثال پروژه‌ای یک میلیارد تومان اعتبار دارد، اما ۲۰ میلیارد تومان صورت وضعیت خاکبرداری می‌آورند.
شهابی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان هم از این وضعیت به شدت گلایه می‌کند و می‌گوید سال گذشته برای پروژه‌ای مهم ۴ میلیارد تومان پول گذاشتیم تا مشکل مردم در کوتاه مدت برطرف شود، اما آقای پیمانکار در قسمتی دیگر از پروژه که در اولویت نبوده ده کیلومتر خاکبرداری انجام داده و تا ۵ سال دیگر هم اگر پول بگذارند پروژه تمام نمی‌شود که مثل آن پروژه لنده به تشان است.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، این وضعیت پروژه‌های استان یک واقعیت عینی است که در واقع نشانه‌ای از فعالیت دو نوع پیمانکار در پروژه‌های استان است. عده‌ای که موفقیت و منافع خود را در کار منظم می‌بینند و عده‌ای که موفقیت و منفعت خود را در بی نظمی می‌بینند و تفاوت این دو نوع تفکر پیمانکاری نهایتا برای پیمانکار منظم اتمام سریع پروژه، رضایت مردم و مسئولان و در آخر رسیدن به منابع مالی و اعتبارات در زمان زودتر است و، اما نوع دوم پیمانکارانی هستند که پایه و اساس کار خود را بر اساس دور زدن مسئولین و معترض نگه داشتن مردم می‌بینند که این پیمانکاران معمولا در کار خود کمتر به نتیجه می‌رسند و همواره میراث دار پروژه‌های طولانی مدت با مشکلات لاینحل هستند!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار