استاد مشاوره حوزه به «تبیین وضعیت دهه هشتادی‌ها» پرداخت.
کد خبر: ۱۰۷۵۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰ 08 November 2022

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام اخوی در نشستی که با موضوع «تبیین وضعیت دهه هشتادی‌ها» برگزار شد،  با اشاره به اینکه دهه هشتادی یعنی نسل نو و نوجوان و جوانی که دارای چهار ویژگی خودمحوری، زمان‌بندی اجتماعی، هویت و تردیدها است، عنوان کرد: باید در عرصه کار فرهنگی این نسل را بشناسیم و در نحوه تعامل با آن‌ها تعادل داشته باشیم و کمک کنیم تا از این دالان پرسروصدای نوجوانی عبور و به روشنی برسند.

وی با بیان اینکه باید الگویی را به جهان مخابره کنیم و نوجوان‌های دارای شایستگی و نخبه را در جامعه تربیت کنیم که به پیشرفت دست یابند، بیان کرد: خودمحوری و خودشیفتگی در دهه هشتادی ها وجود دارد و این موضوع به حدی است که تفکر بیرونی را قبول ندارند و خودمحوری را منبع انتخاب لذت بالا و حال خوب می‌دانند از این رو نمی‌توانند فکر درست را قبول کنند.

حجت‌الاسلام اخوی گفت: این نوجوانان به جایی رسیده‌اند که خود را بالا فرض می‌کنند و تفکر همه را پایین فرض می‌کنند و عاملی به عنوان تفرد باعث شده است تا به زندگی ذهنی برسند این افراد در کودکی مالکیت افراطی نسبت به بازی ها و کاربری‌ها داشته‌اند.

وی بیان کرد: والدین این نسل مشغول کار کردن بوده‌اند و کودکان را با رسانه‌ها جذب کردند این افراد زندگی ذهنی پیدا کرده و همیشه فرمانده و جهت دهنده هستند از این رو در خیابان می‌آیند و می‌خواهند همان زندگی ذهنی را پیاده‌سازی کنند و به خود حق می‌دهند که در خیابان آشوب کنند تا به همه چیز دست یابند.

خانواده‌ها به سمت سبک زندگی مقتدرانه حرکت کنند

استاد حوزه علمیه با اشاره به مدیریت خانواده‌ها در تربیت فرزندان گفت: خانواده‌ها لازم است که سریع به سمت سبک زندگی مقتدرانه حرکت کنند، یعنی خوب به فرزندان برسند با آن‌ها حرف بزنند و مهارت یاد بدهند و از همان اول از بچه‌ها مسئولیت‌پذیری، مشارکت و قدرت تاب‌آوری و نه شنیدن را از خانواده بشنود.

وی با اشاره به اینکه فرزندان باید به خود کنترلی برسند و طغیان نکند و علیه هر کسی که مانع شده است اعتراض نکنند، اکنون همان‌گونه که رهبری فرمودند باید نوجوانی که هیجانی شده است تنبیه شوند و متوجه رفتار شوند، افزود: یکی از مفاهیم اصلی خودکنترلی تنبیه است، باید پیامدهای آن تشریح شود، در این زمینه نسخه روانشناسی و جامع شناسایی در خانواده‌ها باید ترویج شود.

حجت‌الاسلام اخوی اظهار کرد: سبک زندگی سختگیرانه و سهل گیرانه مخرب است باید نوع نگاه‌ها از طریق تربیت جمعی و اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد نوع مهندسی تربیت والدین باید هماهنگ و در قالب صحبت کردن و گفت‌وگو باشد. همچنین کرسی‌های آزاداندیشی با چارچوب‌ها در مدارس نیز اجرایی شود تا افراد حرف‌هایشان را محترمانه بزنند و به نتیجه دست یابند.

وی با بیان اینکه رهبری تأکید کردند که این افراد فرزندان خودمان هستند این افراد فریب‌خورده‌اند از این رو باید فرصتی ایجاد شود تا این نسل نوجوان و جوان تأثیرگذار باشند، گفت: فردی که نه درس می‌خواند و نه حرفه‌ای می‌آموزد از زمان‌بندی اجتماعی دور است مانند فرد ۴۰ ساله‌ای که ازدواج نکرده و مسئولیت خانواده را قبول نمی‌کند.

استاد مشاور حوزه ابراز کرد: افرادی که جامعه را به هم می‌زند در زمان‌بندی نیستند و تصور اینکه می‌توانند همه چیز را تغییر دهند یک ناهنجاری است این افراد از مفهوم استقلال خواهی به سمت استبداد و زورگویی خواهی حرکت کرده‌اند. دیکتاتوری در داخل این افراد موج می‌زند و با این خصلت همه چیز را به هم می‌زند.

وی تأکید کرد: در استقلال خواهی دهه هشتادی به این نکته توجه کنیم که اگر کانال مستقل شدن با نظارت والدین باشد به این مرحله نمی‌رسند که شهر را به هم بریزد بلکه از سیستم ابزار وجود و رفتار عاقلانه استفاده کرده و حرف‌هایشان را می‌زنند از این رو کسانی که استقلال خواهی ندارند به سمت تکبر حرکت می‌کنند تا با غرور و زورگویی با آزارگری دیگران به خواسته‌های خود برسند.

حجت‌الاسلام اخوی با اشاره به اینکه ویژگی سوم در نوجوانان تردیدهایی است که با آن مواجه هستند، اظهار کرد: این افراد با سه حیطه عاطفی، فکری و انتخاب مواجه هستند در عاطفی می‌گویند ما نسل رها شده هستیم و با یاسی که حاکم شده مباحث عاطفی را مطرح می‌کنند.

وی گفت: این افراد می‌گویند ایران جای پیشرفت ندارند و اروپایی‌ها دین را کنار گذاشته‌اند ما همیشه دنبال جنگ هستیم مسئولان به فکر خودشان و آقازاده‌ها هستند این تردیدهای عاطفی و احساس تبعیض و فراموش شدن باعث وجود هنجارها می‌شود موج عاطفی باعث می‌شود از خلا درونی به چرخه تخریب و جبران افراطی برسند حتی گاهی با اوج خلا به خودزنی و خودکشی‌های نمایشی دست می‌زنند.

رسانه‌های غربی با تیترها هیجان راه می‌اندازند

حجت‌الاسلام اخوی بیان کرد: تردیدهای فکری نیز اما های ذهنی هستند که به حرفه‌ای‌ترین روش به ذهن جوان القا می‌شود رسانه‌های غربی در انتخاب تیترها هیجان راه می‌اندازند با خبر دروغ و روایت نادرست کاری می‌کنند تا جوانان به خیابان‌ها بیایند این تغییرهای رفتاری ناشی از جنگ شناختی و ترکیبی است که رهبری نسخه آن را با جهاد تبیین پیچید.

وی تأکید کرد: دشمنان از عرصه پیشرفت‌ها ناامید شده‌اند و به جنگ فرهنگی با جوانان پرداخته‌اند بسیاری از آشفتگی‌ها روانی و اخلاقی محصول تردیدهای فکری حل نشده است باید با زبان نوجوان امروز از باورها و آورده‌های انقلاب بگوییم و از الگوها بگوییم همان‌طور که رهبری فرمودند نهج‌البلاغه و فلسفه برای جوانان را با شیوه جدید بیان کنیم.

استاد حوزه گفت: دل نوجوانی که در خیابان است مانند زمین خالی است تا این بذر به محصول تبدیل شود از این رو باید فرایند مراقبت از آن را داشته باشیم، در بذرافشانی فکری به نوجوانان کم کارشده است در همین راستا فعالان فرهنگی باید پیام‌ها را به روش‌های جذاب به‌روزرسانی کنند و در شبکه‌های اجتماعی بیان کنند.

وی با اشاره به تردید گرایشی و انتخاب‌های نوجوان، اظهار کرد: افرادی که بیش از حد تحت کنترل خانواده بوده‌اند با مشکل روبرو می‌شوند باید از پایه کنترل‌ها را به نظارت تبدیل کرد. نوجوان احساس کند که می‌تواند تصمیم بگیرد.

وی گفت: یکی دیگر از این ویژگی‌ها بحران هویت است نوجوان در هیاهوی هویت طعمه می‌شود دشمن از بحران هویت زمینه‌هایی را فراهم می‌کند، تعارض‌ها زیاد است نوجوان در مثلث هویتی نامیزان گرفتار می‌شود از یکسو ارزش‌هایی که خانواده یاد داده است، از سوی دیگر رفتارهایی که در جامعه مشاهده می‌کند و از سوی دیگر پیام‌هایی که از رسانه‌ها دریافت می‌کند دراین‌باره نیاز است تا با نوجوان به گفت‌وگو نشست و هویت‌های تحصیلی، رفتاری، جنسی و جسمی و سایر موارد را تبیین کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار