مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان گفت: تبدیل خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف بافت تاریخی و میراثی اصفهان به گذرگاه، بویژه در ناحیه چهارباغ جزو برنامه‌های اصلی این نهاد است.
کد خبر: ۱۰۷۶۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲ 08 November 2022

میثم بَکتاشیان گفت : این منطقه شهرداری ۸۱۰ هکتار مساحت دارد که ۲۳۰ هکتار آن بافت فرسوده و ۱۱۹ هکتار از این ناحیه بافت تاریخی است و تاکنون چند گذرگاه  اطراف گذرگاه فرهنگی تاریخی چهارباغ ساخته‌شده است.

 مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان افزود: ایجاد گذر درب کوشک ازجمله دیگر برنامه‌هایی است که به دنبال آن هستیم از سوی دیگر طرح‌های مرتبط گذر جهان‌آرا، گذر کوالالامپور انجام شد و پروژه گذر عالم‌آرا در این منطقه نیز در حال پیگیری است.

بکتاشیان گفت: بافت تاریخی، گردشگری، تاریخی و اماکن میراثی می‌تواند این ناحیه را به منطقه مهم گردشگریِ تاریخی، پزشکی، سلامت، طبیعی و رویداد محور تبدیل کند؛ ۱۱ محله ریشه‌دار، تاریخی و قدیمی مانند جامی، عباس‌آباد،  جوادان، الیادران و خرم در این ناحیه واقع‌شده است که می‌توان در حوزه‌های مختلف ازجمله فرهنگی و گردشگری از آن‌ها بهره گرفت.

به گفته وی امسال برای محله جامی و محله جوزدان طرح‌های مختلف زیست‌محیطی و زیرساختی و بهسازی انجام می‌گیرد.

این مدیر شهرداری به برنامه‌ریزی برای احداث تئاتر بزرگ اصفهان اشاره و تصریح کرد: این مکان فرهنگی هنری در خیابان چهارباغ و بااعتباری بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان ساخته خواهد شد؛ از سوی دیگر توسعه منزل پدری دکتر بهشتی و تبدیل آن به موزه شهید بهشتی ازجمله دیگر کارهایی که مدنظر خواهد بود.

بکتاشیان ادامه داد: این منطقه به دلیل وجود هتل‌ها، بیمارستان‌ها و میهمان‌پذیرها عبور و مرور زیاد است و باوجوداینکه حدود ۱۰۰ هزار نفر دران ساکن‌اند اما روزانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار نفر در روز در این منطقه سفر شهری دارند.

وی بابیان اینکه بودجه این منطقه شهرداری اصفهان ۲۶۸ میلیارد تومان است، گفت: ۱۴۰ میلیارد به پروژه‌های عمرانی، ۲۰ میلیارد به طرح‌های محل محور و بقیه مربوط به مباحث جاری اختصاص دارد.

وی بابیان اینکه این منطقه همراه با منطقه سه شهرداری اصفهان بیشترین ساختمان ناایمن را دارد، اظهار داشت: جلسات مرتبط با آن با سایر نهادها برگزارشده است و ۳۰ عنوان طرح اجرایی برای مرمت و ایمن‌سازی دیوارهای مخروبه و فرسوده در این ناحیه در نظر گرفته‌شده است.

مدیر شهرداری منطقه یک اصفهان خاطرنشان کرد: سرانه فضای سبز این ناحیه ۴۳۰ هزار مترمربع و به ازای هر نفر ۶.۹ مترمربع است.

بکتاشیان بابیان اینکه ساماندهی خیابان طالقانی از طریق سازمان‌دهی تابلوهای مغازه‌ها و فروشگاه‌ها را در دستور کارداریم، اظهار داشت: جلوه بخشی به کاشی‌کاری‌های این خیابان جزو برنامه‌های ما خواهد بود.

این مدیر شهرداری با اشاره به ارزش‌آفرینی برای بافت تاریخی خاطرنشان کرد: باید بر ارزش‌افزوده این نواحی با ارتقای چرخشی گردشگری اضافه کنیم به‌ویژه با احیای خانه‌های تاریخی برای اسکان مسافران ازجمله طرح‌های مناسب گردشگری و فرهنگی است.

بکتاشیان درباره بودجه مترو در این منطقه گفت: ۴۰ میلیارد تومان برای آزادسازی ایستگاه‌های مترو در این ناحیه هزینه شده و ۷۰ میلیارد تومان نیز در آینده نیاز خواهیم داشت.

وی درباره ساخت یک خیابان در این منطقه گفت: احداث ادامه خیابان "زاهد" به طول یک هزار متر و عرض ۲۴ متر ازجمله دیگر برنامه‌های ماست که برای آن باید ۱۶۸ پلاک مسکونی آزادسازی شود.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان با اشاره به اهمیت پروژه‌هایی که برای توسعه محله محرک است، افزود: در مباحث تملک منازل قصد داریم آپارتمان‌هایی در همان منطقه بسازیم تا ساکنان مجبور نشوند به دیگر نقاط شهر نقل‌مکان کنند.

بکتاشیان درباره خط اتوبوس تندور این منطقه اظهار داشت: تاکنون ۷۰ درصد از ایستگاه‌های بی.آر.تی این ناحیه حدفاصل خیابان مسجد سید تا صمدیه انجام‌شده است.

وی به اهمیت توسعه فضای سبز اشاره و تصریح کرد: درختکاری اطراف مادی‌ها در برنامه‌ها تدوین‌شده است و بر همین اساس ۱۵ هزار اصله درخت در حاشیه مادی‌های این منطقه کاشته خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار