استاندار خوزستان می گوید آمار درستی از نرخ بیکاری در برخی شهرستان‌ها وجود ندارد.
کد خبر: ۱۰۸۶۶۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲ 10 January 2023

علی اکبر حسینی محراب امروز ۱۹ دی‌ماه در نشست با مدیران رسانه استان خوزستان، اظهار کرد: از موارد مطرح شده در این جلسه استفاده کردم اما اگر با ظرفیت‌هایی که برخی دوستان اشاره داشتند بخواهیم کار انجام دهیم به نظر من کار خیلی مهمی اتفاق نمی‌افتد، مگر اینکه ما،  نخبگان استان و مردم بتوانیم روی ظرفیت‌های خالی و جدید حرکتی را انجام دهیم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: آنچه ما در این جلسه و جلسات آینده و در کنار اصحاب رسانه قصد انجام آن را داریم این است که با کمک همدیگر موضوعات را شناسایی کنیم، بشکافیم و اطلاعات‌مان را در خصوص سامانه‌های اطلاعاتی استان در مباحث مختلف کامل کنیم. معلوم است که نرخ بیکاری را در برخی شهرستان‌ها نداریم که به نظام آماری‌مان در این زمینه برمی‌گردد و باید درست شود. ما به وظیفه نقد، نظارت و تبادل آرا هم اعتقاد داریم و هم عمل می کنیم.

استاندار خوزستان گفت: سختی کار اصحاب رسانه و اثرگذار بودن آن را می‌دانم و از طرفی به آنچه مربوط به وضعیت معیشتی و اقتصادی خبرنگاران است آشنا هستم. قول‌هایی که در طول دولت‌های مختلف را به خبرنگاران داده شده است را شنیده ام و در حد وسع استان و استانداری خوزستان به آن‌ها عمل می‌کنیم. تأکید ما رفع این مشکلات است.

وی در ادامه بیان کرد: آنچه توقع داریم انتقاد منطقی و واقع‌بینانه است نه انتقاد تخریبی. زیرا دعوا و تخریب را همیشه می‌توان انجام داد اما جمع‌کردن دل‌ها، وحدت و همفکری باید صورت بگیرد. ما در این استان با انواع سلیقه‌های فکری، سیاسی و اجتماعی روبه‌رو هستیم و ذات مردم خوزستان این است که صاحب فرهنگ هستند و در طول تاریخ و به ویژه بعد از اسلام، خوزستان مرکز تمدن اسلامی بوده است. در این‌جا مردم صاحب اندیشه هستند، پس آنچه وجود دارد عمق فرهنگی است که باید بر این موضوع ببالیم و فرصتی برای همگرایی بیشتر قرار داده شود. در مقایسه فرهنگی خوزستان با هشت استان شیعه‌نشین عراق اگر یک تطبیق فکری و فرهنگی داشته باشیم، طبیعتاً این فرهنگ و ادبیات در خوزستان قوی‌تر است.

وی با بیان اینکه باید به نسل جدید اعتماد کرد، افزود: باید کادرسازی شود و تجربه و جوانی در کنار هم قرار بگیرد و تجربه باید به نسل جوان انتقال داده شود. توقع ما از اصحاب رسانه این است که راهنمایی کنند و پیشنهاد دهند تا در خوزستان کارهای مدنظر را جلو ببریم. خود من آنچه به عنوان برنامه مدنظر قرار دادم، به صورتی است که تمام موارد در آن مطرح شد و در مطالعه و سؤالات تخصصی وزرا مورد قبول واقع شد و به من به عنوان استاندار خوزستان رأی دادند.

وی در ادامه عنوان کرد: اما آنچه به نظر من در کوتاه مدت باید با هم دنبال کنیم، بحث مقصدهای صادراتی استان است و باید بنای اقتصاد را در کشورهایی چون عراق، روسیه، قطر و کویت داشته باشیم و باید در این زمینه پیوند برقرار کنیم و در جاهایی که لازم است اتاق و دفاتر بازرگانی فعال شود. آقای رئیسی با ذوق مسائل خوزستان را دنبال می‌کند و تاکنون پنج سفر به استان خوزستان داشته است و طبیعتاً باید از وی بخواهیم برخی رؤسای بازرگانی در کشورهایی که به آن‌ها اشاره داشتم، از خوزستان باشند. به نظر من این اقدام حتی در کشورهای آفریقایی که بازار بسیار  مناسب دارند، انجام شدنی است.

وی خاطرنشان کرد: بحث قطعه سازی در استان متناسب  با صنایع بزرگ نیز مدنظر است، صنعت نفت، پتروشیمی و نیشکر را در استان داریم ولی صنایع مرتبط با آن‌ها را نداریم. در بالادست پتروشیمی نیز پالایشگاه و کارخانه‌هایی که ایجاد شده است، کفایت می‌کند و باید منوط به زنجیره ارزش در پایین دست پتروشیمی شود تا اشتغال‌زایی انجام شود و اگر می‌خواهیم فرزندانمان در این صنعت به کار گرفته شوند باید رشته‌های دانشگاهی متناسب با این صنعت را داشته باشیم و باید فعالیت این رشته‌ها را شما خبرنگاران از مسئولان آموزشی استان بخواهید. ما یک ید  واحد هستیم و طبیعتاً همه از بزرگان دولت اذعان دارند که اول باید این کمک‌ها در خود استان داشته باشیم و این‌ها باید به عنوان یک برنامه در نظر گرفته شوند.

استاندار خوزستان با اشاره به اقتصاد روستاپایه، ادامه داد: باید این اقتصاد را مدنظر قرار دهیم تا خوشه‌های صنعتی ایجاد شوند. واردات برای صادرات را باید از مناطق آزاد ایجاد کنیم تا هزینه‌ای برای تولیدکنندگان نداشته باشد. در جلسه‌ای که با فرمانداران استان داشتم، عنوان کردم باید در ۱۰ روستای هر شهرستان، این روستاها کارگاه شوند. همان کاری که در استان‌های دیگر نیز انجام شده است. پس باید این برنامه انجام شود. همچنین یکی از برنامه‌های موضوع شیلات است؛ مواردی چون پرورش ماهی در قفس باید در استان شکل بگیرد تا صادرات ماهی و میگو را به کشورهای مختلف داشته باشیم. 

وی با بیان اینکه خوزستان یک استان کشاورزی محسوب می‌شود، گفت: این صنعت می تواند شغل های زیادی در استان ایجاد کند و اجرای طرح 550 هکتاری از موارد مهم در این زمینه است. البته حضرت آقا در سالی که به این طرح اشاره داشت، دو میلیون هکتار بود اما در دولت‌های مختلف کاهش پیدا کرد که تاکنون 250 هزار هکتار انجام شده است که باید مابقی آن در چند مرحله انجام شود. 

حسینی محراب با اشاره به بحث اتحادیه‌های کشاورزی و حذف واسطه‌ها عنوان کرد: شرایط نشان می‌دهد در زمینه حذف واسطه‌ها در استان خوزستان کم کار کرده‌ایم و باید با الگو قراردادن تهران و سایر استان‌ها در خصوص نحوه اقدامات در میدان تره‌بار، شهرداری اهواز وارد میدان شود و باید اجناس را ارزان به مردم بدهیم. درست است سود حرف اول را می‌زند اما این مقوله طبیعتاً گرانی را بیشتر می‌کند.

وی با اشاره به مسئله مدیریت آب در استان خاطرنشان کرد: جلساتی را در این زمینه داشته‌ایم و خواهیم داشت. همچنین بحث گردشگری و بومی‌گردی در روستاها، شهرها و راهیان نور مواردی هستند که حتماً باید میراث فرهنگی و سایر دستگاه‌ها وارد میدان شوند و ما هم در زمینه فعالیت در این خصوص مسئولان را بسیج می‌کنیم. 

استاندار خوزستان با اشاره به بحث کانون‌های قدرت و ثروت نیز گفت: این موضوع یک مسئله جدی است. وقتی انحصار و رانت وجود داشته باشد این قدرت‌ها شکل می‌گیرند. در همین زمینه فرزندان خیلی از مسئولان به عنوان اعضای هیات مدیره شرکت‌ها قرار داده می‌شوند تا از قدرت و رانت آن‌ها استفاده شود. در این زمینه باید مردم در کنار ما باشند تا به کانون‌های قدرت و ثروت اجازه کار ندهیم. مردم ما باید ثروتمند بوده و رفاه داشته باشند و صاحب مسکن باشند و کسانی که می‌توانند در بخش صادرات و ارزآوری کمک کنند باید پای کار بیایند. نکته‌ای که وجود دارد این است که در این کانون‌ها، یک ثروتمند پول ستادهای انتخاباتی را می‌دهد و بعد از انتخابات طلب نامشروع می‌کند اما تا زمانی که من در این‌جا هستم با کمک مردم و نخبگان اجازه این کارها را نمی‌دهم و باید جلوی این موارد را با همکاری دستگاه‌های نظارتی، امنیتی و اطلاعاتی یگیریم زیرا چنین اقداماتی باعث عقب‌افتادگی استان می‌شود و نقش نظارتی سازمان برنامه و بودجه در این میان بسیار مهم است.

وی طرح غدیر را یک طرح بزرگ و بسیار خوب برای خوزستان دانست و گفت: با اجرای این طرح آب از دز به شهرها و روستاهای مختلف استان خوزستان انتقال داده شد. همچنین باید بابت اجرای طرح فاضلاب که مردم اذیت بودند از آن‌ها عذرخواهی کنم. جایی که لوله‌گذاری می‌شود باید سریعاً آسفالت شود که به نظر من نظارت قوی نبوده است و احتمالاً این که اگر خاک مناسب نبوده و باید از خاک دیگری استفاده شود، در قرارداد پیش‌بینی نشده است که اگر مورد مربوطه را حذف کرده باشند، تخلف است.

حسینی محراب بیان کرد: با تمام وجود و با آگاهی از مشکلات استان به این‌جا آمده‌ام. آمده‌ایم تا مشکلات را اولویت‌بندی کنیم و هر از چند گاهی از مشکلات کم کنیم. برای همه پروژه‌های استان مسئول پروژه می‌گذاریم و اگر بتوانیم طرح‌ها را با نظارت انجام دهیم، برخی از مشکلات را از دوش مردم برخواهیم داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار