رئیس اداره بهزیستی شهرستان اردکان:
رئیس اداره بهزیستی شهرستان اردکان گفت: بیشترین فعالیت بهزیستی در حوزه توانمندسازی مددجویان، تامین مسکن برای افراد تحت پوشش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی، معلولیت ها و اعتیاد با تاکید بر جلب مشارکت های مردمی است.
کد خبر: ۱۰۹۱۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱ 09 February 2023

جمال پایه دار ضمن گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص ارائه گزارش عملکرد این اداره افزود: بهزیستی، عبارت است از مجموعه‏ ای هماهنگ از برنامه‏ ها و فعالیت‏هایی که برای بهبود زندگی افراد و گروه‏های آسیب‏ پذیر جامعه، انجام می‏شود که از مهمترین آنها رسیدگی به امور زنان و کودکان بی سرپرست و بدسرپرست ، سالمندان ، معلولان ،کودکان کار و خیابانی ، زنان آسیب دیده و در معرض آسیب اجتماعی ، باز توانی معتادان ، حفظ سلامت روان جامعه ، پیشگیری از بروز انواع معلولیتها ، آموزش های پیش از ازدواج ، مداخله در آسیب های اجتماعی از قبیل طلاق ، خودکشی ، سالمند آزاری ،کودک آزاری ، معلول آزاری و...است.
او تصریح کرد: در شرایط حاضر مسئله ای که باید بسیار در جامعه مورد توجه قرار گیرد آگاهی از آسیب های اجتماعی و مشکلاتی است که قشرهای مختلف جامعه ما را تهدید می کند.
پایه دار افزود: باید با نگاهی روزآمد و منطبق با واقعیات این مشکلات را بشناسیم و بتوانیم برای مقابله با آنها راهکاری مناسب ارائه کنیم تا جامعه را از معرض خطر ابتلا به این آسیب ها مصون نگه داریم. او ادامه داد: بر همین اساس امروز باید آسیب هایی چون طلاق، اعتیاد؛ خشونت های خانگی ، خودکشی ، فرار از منزل و... را مد نظر داشت و با شناخت دلایل پیدایش آنها این آسیب ها را محدود و کنترل کنیم.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان اردکان ضمن ارائه گزارش عملکرد بهزیستی در سال جاری ، گفت : در طرح غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم 5 هزار و 700 کودک 3 تا 6 ساله شهرستان تا کنون مورد سنجش بینایی قرار گرفتند.
او ادامه داد : همچنین امسال تعداد 1650 نوزاد و کودک 3 تا 5 سال مورد غربالگري شنوايي قرارگرفتند که از این تعداد، 65 مورد با شک به وجود مشکلات شنوايي براي پیگیری تشخیصی تکمیلی و مداوا به مراکز درماني تخصصي معرفي شدند.
جمال پایه دار از برگزاری دوره های آموزشی آگاهسازی پیشگیری از معلولیتها در مدارس برای 1140 دانش آموز مقطع دهم و یازدهم ، پيشگيري از اعتياد برای بیش از 1550 نفر به صورت حضوری و مجازی ، مهارتهاي زندگي و آموزش زندگی خانواده برای 476 نفر و آموزش پیش از ازدواج برای 375 نفر و نمایشگاه پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر توسط مراکز و موسسات همسو با بهزیستی برای جامعه هدف بهزیستی و عموم شهروندان شهرستان در سال جاری خبر داد.
پایه دار اجرای 6 دوره طرح مانا (مشارکت اجتماعی نوجوانان و زنان ) برای 105 نفر از نوجوانان و زنان سرپرست خانوار و زنان در معرض آسیب های اجتماعی ( همسران بهبود یافتگان از مواد مخدر) و اجرای سه پروژه اجتماع محور در محلات آسیب خیز شهرستان با هدف نیاز سنجی جامعه هدف و افزایش نشاط بانوان و دختران توسط مراکز تحت نظارت بهزیستی را از دیگر اقدامات این اداره عنوان کرد .
او با اشاره به نقش بی بدیل و حیاتی مردم و خیران در کمک به جامعه هدف سازمان ، میزان جذب مشارکتهای مردمی توسط موسسات خیریه تحت نظارت را بیش از 123 میلیارد ریال اعلام و موارد هزینه کرد آن را در زمینه های معیشتی ، بهداشتی ، دارو و درمان ، جهیزیه ، نگهداری و... بر شمرد و این میزان مشارکت اجتماعی را نشانه حسن اعتماد مردم به سازمان بهزیستی و خدمات آن دانست.
رئیس بهزیستی اردکان تعداد اشتغال ایجاد شده ویژه جامعه هدف بهزیستی اردکان در سال 1400 را 116 نفر عنوان کرد و افزود : در سال گذشته با پرداخت بیش از 70 میلیارد ریال انواع تسهیلات قرض‌الحسنه، زمینه اشتغال 116 نفر از مددجویان بهزیستی اردکان فراهم شده همچنین با مشارکت دفتر نماینده 168 نفر از مددجویان زیر پوشش جهت دریافت تسهیلات قرض الحسنه به بانک رسالت معرفی شده و جمعا معادل 16 میلیارد و 800 میلیون ریال تسهیلات به آنان پرداخت شده است.
او پرداخت 35 مورد کمک هزینه بلاعوض جهت ساخت و خرید مسکن به مددجویان به مبلغ 12 میلیارد ریال را از جمله دیگر اقدامات این اداره در سال 1400 بوده است.
پایه دار با اشاره به وظایف اورژانس اجتماعی ، مداخله به موقع در بحران ها با هدف کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی را از اهداف کلی این مجموعه دانست و ارائه خدمات تخصصی رایگان ، به موقع و در دسترس گروه های هدف ، توانمندسازی مراجعین در ابعاد مختلف ، توسعه برنامه های ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی را از اهداف اختصاصی این برنامه عنوان کرد.
رئیس بهزیستی اردکان اظهار داشت : بیشترین موارد مراجعه به اورژانس اجتماعی اردکان در سال جاری همسر آزاري، كودك آزاري ، والد آزاري، افكار خودكشي، اقدام به خودكشي ، دختران و زنان در معرض آسيب و آسيب ديده- فرار از منزل، اختلافات حاد خانوادگي در آستانه طلاق بوده و به بیش از 1424 تماس با خط تلفن 123مشاوره داده شده است.
در ادامه رئیس بهزیستی اردکان با اشاره به ایجاد 2 مرکز مثبت زندگی در شهرستان ، از واگذاری تمام پرونده های مستمری بگیر زیر پوشش به این مراکز خبر داد و افزود : تاسیس این مراکز در نقاط مختلف شهرستان موجب دسترسی آسان جامعه هدف به خدمات بهزیستی می شود.
اوهمچنین از معرفی 470 نفر از مددجویان به مراکز ترک اعتیاد برای درمان خبر داد و افزود در این زمینه مبلغ 260 میلیون ریال یارانه پرداخت گردیده است.
بهزیستی اردکان بیش از 2هزار معلول و 257 خانوار نیازمند شهرستان را تحت پوشش و حمایت خود داشته و خدمات خود را از طریق 14 مرکز توانبخشی روزانه و شبانه روزی و ویزیت در منزل ، 5 موسسه فعال در حوزه پیشگیری ، 5 موسسه خیریه همکار و 2 مرکز مثبت زندگی به افراد واجد شرایط ، ارائه می نماید .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار