در پی پیش بینی بازگشت سرما
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با هشدار جدی به کشاورزان برای ورود یک موج سرما، برخی راهکار‌های پیشگیری و جبران خسارات احتمالی را برشمرد.
کد خبر: ۱۰۹۸۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۸ 28 March 2023

هشدار جدی به کشاورزان کهگیلویه و بویراحمدی / معتمدی‌پور راه‌های مقابله با سرمازدگی در گیاهان را تشریح کرد

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد با وجود ورود به فصل بهار که انتظار افزایش دما می‌رود، اما در پی بارش‌های اخیر و پس از آن ورود یک سامانه سرد ،  هشدار‌ها خصوصا به باغداران از جمله اقدامات پیشگیرانه است.

آنچه که در تصویر فوق مشخص است پیش بینی کارشناسان هواشناسی است که با انتشار این تصویر ضمن اخطار برای باغداران، مسافران نوروزی و کلیه صاحبان مشاغل حساس به دما توضیح داده اند که: یک سردچال قطبی در روز جمعه ۱۱ فروردین به کشور نفوذ می‌کند که آثار آن سقوط دما (۱۱ الی ۱۳ فروردین) در یکسوم غربی، سرتاسر شمال غرب، غرب، جنوب غرب، زاگرس شمالی، زاگرس بختیاری، البرز، شمال کشور، دشت‌های جنوبی البرز و شمال شرق ایران خواهد بود.

در ادمه تشریح این وضعیت آمده است: احتمال وقوع یخبندان گسترده در شمال غرب، زاگرس شمالی، زاگرس بختیاری، سرتاسر کوه‌های البرز و بشکل غیر گسترده در بخش‌هایی از شمال شرق، دشت‌های جنوبی البرز و مرکز کشور وجود دارد ضمن اینکه توضیح داده اند که احتمال افت وحشتناک دما در شمالغرب و غرب در بامداد شنبه ۱۲ فروردین وجود دارد.
در پی اعلام این شرایط جهاد کشاورزی استان هشدار‌هایی به همراه راه حل برای مقابله باغداران و کشاورزان با این وضعیت داده است.

هشدار جدی به کشاورزان کهگیلویه و بویراحمدی / معتمدی‌پور راه‌های مقابله با سرمازدگی در گیاهان را تشریح کرد

سید علی معتمدی‌پور در حاشیه بازدید از چند مزرعه غلات با اشاره به پدیده سرمازدگی اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی کشاورزی از صبح روز جمعه ۱۱ فروردین ماه ۱۴۰۲ تا پایان روز سیزده‌به‌در با کاهش محسوس دما مواجه خواهیم بود که اگر کشاورزان در این فرصت باقیمانده به توصیه‌های کارشناسی توجه نکنند با خسارات شدیدی مواجه خواهند شد.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در صنعت کشاورزی با موجود زنده سر کار داریم و این موضوع ریسک کار در این حوزه را بالا می‌برد، گفت: در این فرصت اندک امکان اجرای راه‌حل‌های درازمدت وجود ندارد، اما اقداماتی وجود دارد که اگر در مزارع به کار گرفته شوند، خسارت ناشی از سرمازدگی به حداقل می‌رسد.

وی آثار اولیه تنش سرمازدگی را کاهش عمومی رشد، عدم جذب عناصر غذایی، عدم انتقال مواد فتوسنتزی تغییر رنگ، کلروز، تخریب بافت‌های سلولی و عدم جوانه‌زنی بذر برشمرد.

دکتر معتمدی‌پور ادامه داد:️ استفاده از محلول‌های ضد سرمازدگی جهت مقابله با باکتری‌های مولد هسته یخ در گیاه و مصرف کود‌های اسید آمینه و پتاسه و ترکیبات بُر و روی به صورت غیر مستقیم در بالای تاج درختان، جهت مقاوم‏ سازی درختان به سرما یکی از راهکار‌های موثر در مبارزه با سرمازدگی و قبل از یخ‌زدگی گیاه است.
وی ️ایجاد پوشش بر روی نهال‌های جوان و درختان آسیب پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون) و انجام آبیاری خارج از نوبت به منظور تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات و تعدیل دمای محیط را نیز در این شرایط ضروری دانست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: خودداری از انجام هرس درختان، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات (در ساعات نزدیک صبح و بامداد) و عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که دما به زیر صفر می‌رسد، توصیه‌های دیگری هستند که می‌توانند منجر به کاهش آسیب به مزارع شوند.

وی با اشاره به ضرورت محلول‌پاشی غلات آبی با اسید امینه پتاسیم‌دار و آبیاری به همراه سولو پتاس قبل از وقوع خسارت سرمازدگی تصریح کرد: اقداماتی نیز برای جبران آسیب‌های ناشی از بروز سرمازدگی و یخ‌زدگی وحود دارد.

دکتر معتمدی‌پور برخی از این اقدامات را تغذیه غلات آبی با اسید هیومیک و سولو پتاس همراه با آبیاری بعد از وقوع تنش در جهت ترمیم گیاه، تغذیه کلزای آبی با سولفات آمونیوم یا اوره همراه آبیاری بعد از وقوع تنش در جهت ترمیم برگ‌های خسارت دیده، محلول پاشی غلات دیم با سولفات روی و اوره بعد از وقوع تنش و قبل از بارندگی موثر برشمرد.

وی ادامه داد: آبیاری سطحی و بارانی، استقرار بخاری و برپایی آتش در باغات، ایجاد دود، ایجاد باد و مه از دیگر توصیه‌ها هستند.
دکتر معتمدی‌پور در خصوص گلخانه‌ها نیز گفت: تامین سوخت، سرویس و راه‌اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه، مرغداری و دامداری‌ها با توجه به کاهش محسوس دما توصیه می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از صحبت‌هایش اضافه کرد: محافظت از تاسیسات و سیستم‌های آبیاری تحت فشار و دیگر تاسیسات با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین و همچنین بیمه کردن محصولات کشاورزی دیگر اقدامات لازم برای کاهش و جبران خسارات در پی حوادث قهری و طبیعی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار