جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی استان برای مقابله با آتش سوزی احتمالی در عرصه های منابع طبیعی به حالت آماده باش درمی‌آیند.
کد خبر: ۱۱۰۷۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰ 27 May 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا فرشید سنجری، با اشاره به بالا رفتن احتمال وقوع حریق در سطح جنگل‌ها و مراتع به ویژه جنگل‌های دست کاشت در پی گرم شدن هوا، گفت: به منظور پیشگیری و مقابله با حریق احتمالی، نیروی یگان حفاظت برای حفاظت از جنگل‌ها به حالت آماده باش در می‌آیند.

جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه ادامه داد: علاوه بر نیروهای سگان حفاظت، نیروهای همیار طبیعت هم برای پیشگیری، شناسایی و اطفاء حریق در سطح جنگلها و مراتع استان پای کار هستند.

وی با اشاره به پای کار آوردن دیده بانان محلی برای حفاظت از منابع طبیعی استان، گفت: در منابع طبیعی استان ۲۶۰ نفر دیده بان برای حفاظت‌ از عرصه های جنگلی و مرتعی استان که به عنوان مناطق بحرانی حریق شناسایی شده‌اند، فعال می شوند.

سنجری اضافه کرد: این دیده بانان از بین مردم بومی انتخاب شده و به دلیل سکونت داشتن در منطقه جزو اولین افرادی هستند که در جریان حریق قرار می‌گیرند، لذا به سرعت نسبت به اطفای حریق اقدام کرده و آتش را در همان لحظه های نخست شروع اطفاء می‌کنند.

وی با اشاره به انجام دیگر اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با وقوع حریق در عرصه‌های منابع طبیعی استان، گفت: احداث آتش بر و تیغه زنی جاده های اصلی و فرعی، برگزاری مانورهای آزمایشی اطفای حریق، برگزاری دوره‌های آموزشی در روستاها و... از دیگر برنامه های در دست اجرا برای حفاظت از منابع طبیعی در استان است.

سنجری در ادامه با بیان اینکه باید حفاظت از منابع طبیعی به یک جریان مشارکتی تبدیل شود که همه در آن دخیل باشند، افزود: باید همه نهادهای فرهنگی اعم از ائمه جمعه و جماعات، ورزش و جوانان، تبلیغات، آموزش‌وپرورش و صداوسیما و رسانه ها تلاش کنند که مردم را در خصوص موضوع حفاظت از منابع طبیعی حساس کنند تا در مواقع بحرانی برای حفاظت از منابع طبیعی پای‌کار آیند.

وی از روستاییان، بهره برداران، دهیاران و اعضای شوراهای روستاها خواست نسبت به آتش‌سوزی در مراتع حساسیت نشان داده و هرگونه آتش سوزی را به شماره تلفن ۱۵۰۴ امداد جنگل و مرتع اطلاع رسانی کنند.

سنجری با بیان اینکه همه ساله در پی گرم شدن هوا از اوایل خرداد تا اوایل آبان شاهد وقوع حریق در عرصه های منابع طبیعی استان هستیم، گفت: امسال با توجه به زیاد بودن میزان بارش ها پوشش مرتعی زیادی در استان داریم، لذا احتمالا زودتر از سنوات دیگر شاهد وقوع حریق در عرصه های منابع طبیعی خواهیم بود.

سنجری یادآور شد: خوشبختانه از ابتدای امسال هیچ موردی از حریق در منابع طبیعی استان نداشتیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار