وجود سه هزار واحد صنعتی در استان مرکزی لزوم توسعه فضای سبز و ایجاد کمربند سبز در اراک را دو چندان کرده است.
کد خبر: ۱۱۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۲ 07 March 2015

شکرالله حسن‌بیگی در مراسم روز درختکاری که در نیروگاه برق شازند برگزار شد پس از کاشت یک نهال در جمع خبرنگاران گفت:

وی ضمن تاکید بر لزوم ایجاد فضای پاک و سالم برای شهروندان استان، عنوان کرد: احداث دو هزار هکتار فضای سبز در منطقه نیروگاه برق شازند، از مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هواست که مقداری از آن در سال گذشته انجام شد.

سرپرست استانداری مرکزی گفت: برای ایجاد دو هزار هکتار فضای سبز در این منطقه نه تنها امسال بلکه در سال‌های آتی نیز درختکاری ادامه خواهد داشت.

حمید بادرستانی نیز در این مراسم با بیان اینکه نیروگاه حرارتی شازند یکی از نیروگاه‌های مطرح کشور است که در حوزه ایجاد فضای سبز و منابع طبیعی اقدامات خوبی انجام داده است، گفت: این مجموعه نه تنها در حوزه صنعت بلکه در حوزه محیط زیست، درختکاری و منابع طبیعی پیش قدم بوده است.

وی بیان کرد: نزدیک به 90 هکتار فضای سبز توسط این نیروگاه ایجاد شده است. این میزان فضای سبز سه برابر میزان فضای سبز تعهد شده بوده است.

وی گفت: از مجموع فضای سبز ایجاد شده 74 هکتار را درختان غیرمثمر با 111 هزار اصله درخت و شش هکتار را درختان مثمر با 10 هزار و 200 اصله درخت پوشش داده است.

بادرستانی به کاشت 123 گونه درخت شامل 100 نوع درخت جنگلی و 23 نوع مثمر، ایجاد دو هزار و 500 مترمربع گلخانه و یک هکتار باغ گیاهان دارویی متشکل از 17 نوع گیاه و پرورش زنبور عسل در این مجموعه اشاره کرد.

مدیرعامل نیروگاه شازند گفت: در چهار سال اخیر حدود پنج هزار اصله درخت در حدفاصل نیروگاه تا منطقه چپقلی احداث شده است. کاشت درختان توسط منابع طبیعی انجام شده و نگهداری این درختان بر عهده نیروگاه است و هر ساله آب از طریق این نیروگاه جهت آبیاری این درختان منتقل می‌شود.

وی بیان کرد: مصرف آب نیروگاه بر خلاف تصور خیلی‌ها در حد بسیار مطلوب است، چون نیروگاه شازند برج خشک است و مصرف آب آن بالا نیست.

بادرستانی افزود: فقط سه حلقه چاه حدفاصل شازند و نیروگاه وجود دارد که در زمستان نیز فقط یک حلقه در مدار است.

مدیرعامل نیروگاه شازند گفت: چشم‌انداز وزارت نیرو برای افق 1404 شاخص مصرف آب نیروگاه را 100 لیتر در مگاوات ساعت تعیین کرده در حالی که نیروگاه شازند 10 سال زودتر به این رقم رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: آب مورد نیاز فضای سبز ایجاد شده نیز از طریق آبیاری قطره‌ای و پساب نیروگاه تامین می‌شود.

بادرستانی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص محیط زیست، ضمن تاکید بر اینکه نیروگاه خدمات بسیار بزرگی را ارائه می‌دهد و رسالت آن تولید برق است، عنوان کرد: اصحاب رسانه، سازمان‌های مردم‌نهاد و فعالین این عرصه نیمه پر لیوان را هم ببینند.

وی خاطرنشان کرد: هیچ صنعتی فاقد آلایندگی نیست. نیروگاه برق شازند نیز از این گروه خارج نیست.

بادرستانی ضمن تاکید بر اینکه قدر و سهم نیروگاه برق شازند باید در آلایندگی شهر اراک مشخص شود، ضمن توضیح سه دلیل عمده درخصوص ناچیز بودن سهم نیروگاه برق شازند در آلودگی شهر اراک، گفت: نیروگاه حرارتی شازند در سال های 91 تا 93 به ترتیب 40، 84 و 98 درصد از سوخت گاز استفاده کرده است، این در حالی است که هیچ تناسبی بین تعداد روزهای آلاینده و مصرف گاز وجود ندارد و حتی با استفاده از سوخت گاز نیز تعداد روزهای آلاینده اراک طی این سال‌ها به دو برابر رسیده است.

وی ادامه داد: در دی ماه و بهمن ماه سال 92 بیش از 90 درصد سوخت نیروگاه مازوت بوده است و این در حالی است که تعداد روزهای آلوده اراک فقط سه روز بوده در حالی که انتظار می‌رفت با وجود متصاعد شدن گاز so2 ناشی از سوخت مازوت تعداد روزهای آلاینده به 50 روز برسد.

مدیرعامل نیروگاه شازند گفت: بر اساس آمار رسمی سال 84، سهم صنایع از آلایندگی 48 درصد و سهم خودروها در آلودگی هوای اراک 52 درصد اعلام شده است، طی این 10 سال همه صنایع بزرگ که در معرض اتهام هستند وجود داشته‌اند و سهم این دو به نسبت برابر است چطور ممکن است در 10 سال گذشته معضلی به نام محیط زیست وجود نداشته است.

بادرستانی با اشاره به تعداد 200 هزار خودرو در اراک، توضیح داد: قطر دودکشی که از تجمیع اگزوز ماشین‌هایی که در سطح شهر اراک تردد می‌کنند ایجاد می‌شود 32 متر است در حالی که قطر دودکش‌های نیروگاه 11 متر، در فاصله 15 کیلومتری و در شعاع 500 متری است.

وی وضعیت تالاب میقان و خشکسالی اخیر را دلیل دیگری بر اثبات ناچیز بودن سهم نیروگاه از آلودگی شهر اراک عنوان کرد.

مدیرعامل نیروگاه شازند در پایان ضمن تاکید بر اینکه در دو سال اخیر نزدیک به 100 درصد سوخت نیروگاه، گاز بوده است، گفت: نیروگاه در سال جاری دو نشان مهم در سطح ملی و کشوری دریافت کرده است که به خوبی انعکاس داده نشد. یکی از آنها نشان زرین بهره‌وری در سطح ملی از سوی انجمن بهره‌وری ایران و دیگری جایزه ملی مدیریت مالی است که در بهمن ماه به نیروگاه اهدا شد.

سرپرست استانداری مرکزی و هیئت همراه با حضور مدیرکل منابع طبیعی استان، مدیرعامل نیروگاه برق شازند و سازمان‌های مردم‌نهاد در روز درختکاری به یاد 12 تن از شهدای خانواده کارکنان نیروگاه به صورت نمادین 12 اصله درخت را در این مجموعه غرس کردند. این مراسم مشترکا توسط منابع طبیعی استان و نیروگاه برق شازند برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار