کد خبر: ۱۱۱۸۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۸ 07 August 2023

به گزارش تابناک مازندران از روابط عمومی دانشگاه، با حضور دکتر حشمت‌اله علی‌نژاد، رییس دانشگاه مازندران، و با همراهی معاونان دانشگاه، از نسخه جدید سامانه مدیریت اطلاعات پژوهشی دانشگاه (ژیرو) رونمایی شد. 

رونمایی از نسخه جدید سامانه مدیریت اطلاعات پژوهشی دانشگاه مازندران  

بر اساس این گزارش، با فعال‌سازی نسخه جدید سامانه ژیرو، علاوه بر ثبت فعالیت‌های پژوهشی، بررسی درخواست‌های پایه ترفیع استحقاقی و پایه تشویقی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

جهت آشنایی با فعالیت انجام شده، روابط عمومی دانشگاه، مصاحبه‌ای با دکتر جمال قاسمی، معاون پژوهش و فناوری، انجام داده است که متن مصاحبه به شرح زیر می‌باشد:

روابط عمومی: با سلام و خداقوت خدمت شما و با آرزوی قبولی عزاداری‌ها، لطفاً در ابتدا توضیحاتی جهت معرفی سامانه ژیرو ارایه بفرمایید؟

دکتر جمال قاسمی: بنده نیز خدمت شما و همه‌ی همکارانم در دانشگاه مازندران سلام عرض می‌کنم. ایام سوگواری اباعبدالله حسین(ع) را تسلیت عرض می­کنم. سامانه ژیرو از سال 1396-1395 در دانشگاه مازندران مورد بهره‌برداری قرار گرفت. از آن زمان، فعالیت‌های پژوهشی مختلفی توسط اعضای محترم هیأت علمی در این سامانه ثبت می‌شود. معاونت پژوهش و فناوری، با ارزیابی فعالیت‌های پژوهشی ثبت شده توسط همکاران در این سامانه، محاسبه اعتبار ویژه پژوهشی(گرنت) را به صورت الکترونیکی هر ساله انجام می‌دهد. اکنون با رونمایی نسخه جدید این سامانه، تمام درخواست‌های مرتبط با فعالیت‌های پژوهشی اعضای محترم هیات علمی انجام می‌شود که شامل:

- ثبت فعالیت‌های پژوهش و فناوری انجام شده اعضای محترم هیات علمی دانشگاه شامل مقالات چاپ شده، مقالات ارایه شده در همایش‌ها، گواهی طرح‌های پژوهشی، گواهی ثبت اختراع، مشارکت در برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌ها، همکاری با نشریات معتبر، برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، داوری مقالات و طرح‌های پژوهشی، پایان‌نامه و رساله دفاع شده دانشجویان و ....

- محاسبه اعتبار ویژه پژوهشی(گرنت) و هزینه‌کرد

- ثبت و انجام فرآیند تصویب پروپوزال پایان‌نامه و رساله دانشجویان تحصیلات تکمیلی

- ثبت و انجام گردش کار پژوهشگران پسادکتری

- ثبت درخواست و انجام فرآیند طرح‌های تحقیقاتی از محل اعتبار ویژه پژوهشی(گرنت)

- ثبت درخواست برگزاری همایش، کارگاه و انواع رویدادهای علمی،

- ثبت درخواست برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی

- ثبت درخواست اخذ کد اخلاق در پژوهش‌های زیستیُ

- ثبت درخواست فرصت مطالعاتی

علاوه بر تمام موارد مرتبط با فعالیت‌های پژوهشی، از این پس امور مرتبط با فعالیت‌های آموزشی شامل پایه ترفیع استحقاقی، پایه تشویقی و در آینده نزدیک ارتقا مرتبه اعضای محترم هیأت علمی نیز از حالت کاغذی خارج می‌شود و به صورت الکترونیکی در همین سامانه انجام خواهد شد.

روابط عمومی: اجازه بفرمایید از جمله‌ی انتهایی شما استفاده کنم و بپرسم که به این نسخه جدید، چه قابلیت‌هایی اضافه شده است؟

دکتر جمال قاسمی: همان‌طور که عرض کردم محاسبات گرنت به صورت الکترونیکی در این سامانه هرساله انجام می‌شود. اما متأسفانه سایر درخواست‌های مرتبط با فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی اعضای محترم هیأت علمی به صورت کاغذی انجام می‌شد. در این نسخه، تاکنون، فرآیندهای مربوط به پایه ترفیع استحقاقی و پایه تشویقی فعال شده است و همکاران محترم هیأت علمی می‌توانند درخواست‌های خود در این خصوص را به صورت الکترونیکی در این سامانه ثبت کنند. البته این نکته را نیز ذکر کنم که به‌زودی ثبت سایر فعالیت‌های حوزه پژوهش و فناوری نیز در همین سامانه و به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.

روابط عمومی: مزایای الکترونیکی شدن این فرآیندها چیست؟

دکتر جمال قاسمی: قطعاً حذف روند کاغذی، در سهولت فرآیند مربوط به اعضای محترم هیأت علمی بسیار تأثیرگذار است. در روند کاغذی، در بسیاری از موارد، بخشی از مستندات باید تکرار می‌شد، در حالی‌که با الکترونیکی کردن این فرآیند، بارگذاری مستندات فقط یک‌بار انجام می‌شود و در درخواست‌های مختلف، از آن مستندات استفاده می‌شود. از طرفی دیگر، حذف استفاده از کاغذ و الکترونیکی کردن فرآیندها در مدیریت دانشگاه سبز بسیار اهمیت دارد. در نظام رتبه‌بندی جهانی گرین متریک(دانشگاه سبز) که ارزيابي و رتبه‌بندي دانشگاه‌هاي جهان بر اساس معيارها و شاخص‌هاي مرتبط با مسايل زيست محيطي در دانشگاه‌ها را انجام می‌دهد، یکی از شاخص‌های تأثیرگذار، حذف کاغذ و الکترونیکی کردن فرآیندها می‌باشد. اکنون، با رونمایی از نسخه جدید سامانه و الکترونیکی کردن درخواست‌ها، ضمن توجه ویژه به مدیریت دانشگاه سبز، آرزوی دیرینه دانشگاه نیز محقق می‌شود.

روابط عمومی: ضمن تشکر از بابت وقتی که گذاشتید و مطالب ارزشمندی که بیان کردید، در پایان اگر نکته‌ای است، بفرمایید.

دکتر جمال قاسمی: خدا را شاکرم که الکترونیکی کردن فرآیندهای مرتبط با فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی اعضای محترم هیأت علمی در دانشگاه مازندران که قدمت 50 ساله دارد، بالاخره انجام شد. اجازه بفرمایید از حمایت‌های بی‌دریغ ریاست محترم دانشگاه، جناب آقای دکتر علی‌نژاد تشکر ویژه داشته باشم. هم‌چنین، از معاونت محترم آموزشی دانشگاه و همکارانش در پیگیری بخش ترفیع و نیز معاونت محترم اداری و مالی دانشگاه سپاسگزارم. در انتها نیز تشکر ویژه از همکاران خودم در حوزه مدیریت امور پژوهشی دارم که به صورت مستمر، پیگیر راه‌اندازی این نسخه جدید بودند. 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار