استاندار گلستان گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات طرح علاج‌بخشی خلیج گرگان، پمپاژ آب از دریا به خلیج بوده که هم اکنون فاز یک مطالعات آن به پایان رسیده است.
کد خبر: ۱۱۲۰۵۸۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۷ 15 August 2023

به گزارش تابناک گلستان، علی محمد زنگانه در گفتگویی در گلستان اظهارکرد: طرح علاج بخشی خلیج گرگان دو جدول برنامه مداخله‌ای دارد که در جدول یک برنامه‌های با اثربخشی بالا و در جدول دوم، برنامه‌های با اولویت‌های بعدی آمده است.

استاندار گلستان افزود: یکی از مداخلاتِ جدول شماره یک، لایروبی کانال‌های ارتباطی دریا و خلیج گرگان بوده که مهم‌ترین آن، کانال آشور است.

وی بیان کرد: لایروبی کانال آشور با عمق ۱.۶ متر و عرض ۵۰ متر انجام شده و در برخی نقاط، عرض آن به ۴۰۰ متر می‌رسد.

پیشرفت ۹۰ درصدی لایروبی کانال آشور

زنگانه با بیان این که لایروبی خلیج گرگان، یک کار ماندگار و اساسی است، ادامه داد: هم اکنون پروژه ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مراحل پایانی خود را می‌گذراند.

استاندار گلستان توضیح داد که در مراحل پایانی، حجم بیشتری از لایروبی نیاز است و میزان پسروی آینده را هم در لایروبی لحاظ کرده‌ایم.

وی گفت که در جلسه با رئیس جمهور، موضوع تامین منابع اعتباری را مطرح کرده‌ایم و مصوبه مدیریت بحران و مصوبه سازمان برنامه را اخذ کرده و منتظر مصوبه هیئت دولت هستیم که بخش سوم اعتبارات یعنی ۱۰۰ میلیارد تومان به این پروژه تزریق شود.

لایروبی متوقف نشده است

زنگانه تاکید کرد: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا عملیات لایروبی را متوقف نکرده و بنده در اینجا از آن‌ها تشکر می‌کنم.

استاندار گلستان با بیان این‌که اقدامات بعدی علاج بخشی در دور دوم سفر لحاظ خواهد شد، اضافه کرد: زهکشی اراضی، لایروی رودخانه‌ها، مسئله ورود فاضلاب به خلیج گرگان و ... توسط برخی از دستگاه‌های متولی در حال انجام است.

وی بیان کرد: از مهم‌ترین اقدامات پمپاژ آب از دریا به خلیج گرگان است که هم اکنون فاز یک مطالعات آن به پایان رسیده است.

زنگانه ادامه داد: این مطالعه باید تدقیق شود و این کار توسط محیط زیست کشور در حال انجام است و در سفر دوم رئیس جمهور آن را مصوب خواهیم کرد.

وی افزود: همچنین تامین حقابه از نکارود که موضوع بین استانی است و قره سو که در داخل استان است را پیگیری می‌کنیم.

استاندار گلستان گفت: باید مطالبه‌گری کرده و مسأله خلیج گرگان را مانند دغدغه نجات دریاچه ارومیه در کشور مطرح کنیم و در این کار باید رسانه‌ها پیش قدم باشند و این مطالبه را به گوش مسئولان کشوری برسانند.

زنگانه ادامه داد: هم اکنون سالانه هزاران میلیارد تومان از اعتبارات مدیریت بحران و سایر اعتبارات برای نجات دریاچه ارومیه اختصاص داده می‌شود و باید برای خلیج گرگان هم این مسئله اتفاق بیفتد.

وی توضیح داد: برخی کار علمی مداخله هشت ساله را زیر سوال بردند در حالی که روش آن‌ها باعث شده است خلیج گرگان به این وضع بیفتد.

استاندار گلستان بیان کرد: در ابتدا عمق خلیج به یک وجب می‌رسید، اما هم اکنون در کمترین نقطه از خلیج به ۱.۶ متر رسیده است.

وی متذکر شد: اگر خلیج گرگان خشک شود ۴۰ هزار هکتار کانون ریزگرد تولید خواهد شد و جنگل، محیط زیست و کشاورزی را نابود خواهد کرد و تراژدی دریاچه آرال تکرار می‌شود لذا باید با چنگ و دندان خلیج گرگان را نجات دهیم.
منبع/فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار