رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم از انتشار نمایه جمعیتی استان قم خبر داد و گفت: ۱/۷ درصد جمعیت کشور، ساکن استان قم هستند.
کد خبر: ۱۱۲۲۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ 27 August 2023

به گزارش تابناک قم، حسن نادری ، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم با اشاره به انتشار نمایه جمعیتی  استان در سال ۱۴۰۲ گفت: طبق آخرین برآوردها، جمعیت استان قم یک‌میلیون و ۴۳۵ هزار نفر است که بر این اساس ۱.۷ درصد جمعیت کشور، ساکن استان قم هستند.

وی افزود: جمعیت شهری استان قم یک‌میلیون و ۳۷۵ هزار نفر معادل ۹۵.۸ درصد و جمعیت روستایی نیز ۶۰ هزار نفر معادل ۴.۲ درصد جمعیت کل استان است.

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قمگفت: جمعیت زنان استان قم ۷۰۹ هزار معادل ۴۹.۴ درصد و جمعیت مردان نیز ۷۲۶ هزار معادل ۵۰.۶ درصد جمعیت این استان را تشکیل داده‌اند.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ نرخ ازدواج ۵.۴ نفر به ازای هزار نفر جمعیت بوده است و همچنین نرخ طلاق در این سال ۲.۱ نفر در هزار نفر بوده است.

نادری خاطرنشان کرد: میانگین سن طلاق در سال ۱۴۰۱ در مردان ۳۶.۵۶ و در زنان ۳۲.۰۴ سال بوده است.

او گفت: همچنین در سال ۱۴۰۰ متوسط سن مردان در ازدواج اول ۲۷.۶۳ و متوسط سن زنان ۲۳.۳۸ سال بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم افزود: در سال ۱۴۰۰ همچنین متوسط سن مردان در فرزند اول ۳۱.۷۳ و در زنان ۲۷.۰۹ سال می‌باشد.

او با اشاره به جمعیت استان قم به تفکیک گروه سنی، گفت: ۳۶۲ هزار نفر از جمعیت استان قم را کودکان معادل ۲۵.۲ درصد، جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال ۳۰۰ هزار نفر معادل ۲۰.۹ درصد، میانسالان ۳۰ تا ۶۴ سال، ۶۹۰ هزار نفر معادل ۴۸ درصد و سالمندان ۶۵ سال به بالا ۸۴ هزار نفر معادل ۵.۹ درصد تشکیل داده‌اند.

نادری با اشاره به نسبت جنسی جمعیت استان قم، افزود: به ازای هر ۱۰۰ زن ۱۰۲ مرد در استان قم وجود دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم گفت: همچنین تراکم جمعیت استان قم ۹۹ نفر در هر کیلومترمربع برآورد می‌شود.

او موالید استان در سال ۱۴۰۱ را مورداشاره قرار داد و افزود: ۱۸ هزار و ۳۱۲ تولد و ۶ هزار و ۵۱۱ مورد فوت در سال ۱۴۰۱ ثبت‌شده است.

نادری یادآور شد: همچنین ۷ هزار و ۶۳۷ واقعه ازدواج به همراه ۲ هزار و ۹۸۱ مورد طلاق در سال ۱۴۰۱ رخ‌داده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم گفت: یک‌میلیون و ۳۸۷ هزار و ۷۰۰ نفر از جمعیت کل استان قم ساکن شهرستان قم و ۲۷ هزار و ۶۰۰ نفر ساکن شهرستان جعفرآباد و ۱۹ هزار و ۷۰۰ نفر نیز ساکن شهرستان کهک هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار