یک مشاور جوان گفت: استرس بخشی طبیعی از زندگی است؛ چیزی که ما باید یاد بگیریم آن است که چگونه با آن کنار بیاییم و آن را کنترل کنیم. بدن ما از پس مقابله با استرس‌ هایی با شدت کم بر می‌آید؛ اما زمانی که این استرس طولانی مدت یا مزمن شود، می‌تواند اثرات جدی بر بدن شما داشته باشد.
کد خبر: ۱۱۲۳۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶ 28 August 2023

تابناک فارس به نقل از خبرگزاری علم و فناوری: زینب گل کار مشاوره جوان بیان داشت: زندگی مدرن پر از دردسر، اضطراب و انتظارات است. برای بسیاری از افراد، داشتن استرس آنقدر عادی است که تبدیل به روشی برای زندگی شده است.

 

وی اضافه کرد: البته استرس همیشه بد نیست، اگر کم باشد می تواند در شرایط پر فشار انگیزه ایجاد کند. اما در صورتی که فردی همیشه در حالت اورژانسی و استرس زا باشد، این مغز و بدن است که هزینه‌ اش را می پردازد. اما با این حال استرس بخشی جدا نشدنی از زندگی انسان است.

 

او با اشاره به اینکه استرس علاوه بر تأثیری که بر روح و روان افراد می‌گذارد تأثیر جسمانی نیز دارد، گفت: بسته به شرایط برخی بیشتر از دیگران با آن درگیر هستند. استرس، یک حس ناتوانی در کنار آمدن با خواسته ها و رویدادهای خاص است. با این حال، اگر فرد برای مدیریت آن اقدامات لازم را انجام ندهد، استرس می تواند به یک بیماری مزمن تبدیل شود.

 

وی افزود: این خواسته‌ ها می‌تواند ناشی از کار، روابط، فشارهای مالی و موقعیت‌ های دیگر باشد، اما هر چیزی که یک چالش یا تهدید واقعی برای رفاه فرد باشد، می‌تواند باعث استرس شود.

 

او در همین خصوص گفت: استرس می‌تواند مثبت یا منفی باشد و راه‌های سالمی برای مقابله با استرس وجود دارد. خوب خوابیدن در مدیریت استرس مهم است.

 

مشاوره‌ جوان تعریف استرس را اینگونه بیان کرد: استرس واکنش روانی و فیزیولوژیکی افراد به یک رویداد و شرایطی است که تهدید یا چالش تلقی می‌شود. همه افراد استرس را تجربه می‌کنند که می‌تواند توسط طیف وسیعی از رویدادها، از دردسرهای کوچک روزانه گرفته تا تغییرات عمده مانند طلاق یا از دست دادن شغل، ایجاد شود.

 

وی در همین خصوص گفت: وقتی استرس را تجربه می‌کنیم، سیستم‌ های عصبی و غدد درون ‌ریز بدن با ترشح مواد شیمیایی و هورمونی در سراسر بدن ما واکنش نشان می‌دهند.

 

گل کار همچنین گفت: در بسیاری از موارد استرس ها مفید و باعث افزایش کارایی جسم و روان و در نتیجه باعث هشیارانه تر عمل کردن و دستیابی به پاسخ سوالات یا رسیدن به اهداف می شود. که به این استرس خوشایند یا مثبت می گویند.

 

این مشاوره جوان خاطرنشان کرد: میزان بالای استرس عواقب متعددی از جمله کاهش کارایی، تنش درونی، غمگینی، اضطراب، افسردگی، اختلالات جسمی روانی، اختلالات خواب، فراموشی و کاهش مقاومت بدن و ابتلا به عفونتهای مکرر، سردرد و منجر به استرس ناخوشایند یا منفی می شود.

 

وی در ادامه به علایم استرس پرداخت و گفت: اثرات فیزیکی استرس می تواند شامل، تعریق، درد در پشت یا قفسه سینه، گرفتگی یا اسپاسم عضلانی، غش کردن، سردرد، انقباضات عصبی و احساس سوزن و سوزن شدن در بدن می شود.

 

او همچنین در ادامه اشاره کرد و افزود: اثرات عاطفی می تواند شامل، خشم، خستگی، احساس ناامنی، فراموشی، تحریک پذیری و بی قراری باشد.

 

این مشاوره به دلایل استرس اشاره کرد و گفت: واکنش افراد به موقعیت های استرس زا متفاوت است. آنچه که برای یک فرد استرس زا است ممکن است برای دیگری استرس زا نباشد و تقریباً هر رویدادی به طور بالقوه می تواند باعث استرس شود.

 

وی ادامه داد: برای برخی افراد، حتی فکر کردن به یک محرک یا چند محرک خیلی جزیی هم می تواند باعث استرس شود. البته هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که چرا یک فرد ممکن است در مواجهه با همان عامل استرس زا نسبت به دیگری احساس استرس کمتری داشته باشد.

 

او همچنین به تجربیاتی که ممکن است به نحوه واکنش فرد به عوامل استرس زا تأثیر بگذارد اشاره کرد و بیان کرد: : قرار گرفتن در معرض فشارهای روحی و روانی، مواجه با تغییرات بزرگ در زندگی، نگرانی در مورد چیزهای مختلف، نداشتن کنترل زیاد یا عدم کنترل بر نتیجه یک رخداد و داشتن مسئولیت‌ هایی که به نظر شما طاقت ‌فرسا هستند.

 

وی در ادامه عوارض استرس را این گونه بیان کرد: اغلب عوارض استرس زمانی که بصورت مزمن درآید دیده می شوند که رایج ترین آن ها عبارتند از، فشار خون بالا، بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت، چاقی، افسردگی یا اضطراب، مشکلات پوستی مانند آکنه یا اگزما اشاره کرد.

 

گل کار در پاسخ به این سوال که آیا استرس فوایدی هم دارد، گفت: حواس پنج گانه به طور ناگهانی شبیه یک لیزر متمرکز عمل می کند تا بتواند از موقعیت‌ های استرس زای فیزیکی مانند پرش فرد در مقابل اتومبیل در حال حرکت جلوگیری کرده و در امان باشد.

 

او همچنین فواید دیگری را بیان کرد که می توان به، کمک به چالش‌های روزانه، ایجاد انگیزه برای رسیدن به اهداف، کمک به انجام کار آمد تر کارهای روزمره و تقویت و افزایش حافظه اشاره کرد.

 

زینب گل کار در ادامه به راهکارهای مدیریت استرس پرداخت و گفت: از مهم‌ترین راهکارهای مدیریت استرس می‌توان به این موارد پرداخت، تغییر در رژیم غذایی، شناسایی منابع استرس، مدیریت زمان، تنفس عمیق و صحبت کردن و ارتباط با دوستان است.

 

وی در پایان گفت: استرس یک احساس عاطفی و در موارد شدیدتر به صورت نشانه های فیزیکی نمایان می‌شود. این احساس می‌تواند ناشی از هر اتفاق و یا فکری باشد که ناگهان باعث احساس ناامیدی، عصبانیت می شود.

 

این مشاور جوان همچنین خاطرنشان کرد: در بعضی مواقع استرس می‌تواند مثبت باشد مثل زمانی که به فرد کمک می‌کند که از خطر دوری کند اما زمانی که استرس برای مدت طولانی ادامه داشته باشد ممکن است به سلامتی افراد آسیب برساند، پس بهتر است با انجام راهکارهایی از جمله تنفس عمیق، شناسایی منابع استرس زا، استرس‌ را کنترل کنید تا بتوانید احساس بهتری داشته باشید.

برچسب ها: استرس ، اثار استرس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار