استاندار گلستان گفت: خوشبختانه در ارزیابی وزارت کشور بر عملکرد استانداری‌های کشور، استان گلستان رتبه عالی را در کشور کسب کرد.
کد خبر: ۱۱۲۷۳۵۲
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۴ 20 September 2023

به گزارش تابناک گلستان، علی‌محمد زنگانه صبح امروز در مراسم سراسری جهادو مقاومت از دیروز تا امروز در دیدار با رهبرمعظم انقلاب بصورت وبنیاری با حضور پیشکسوتان دفاع مقدس در حسینیه ثارالله گرگان اظهارکرد:در آیات قرآن، خداوند جهادو مقاومت را یک تجارت سودمند تعبیر نموده که این تجارت با خداوند بوده ومجاهدت و تلاش در مسیر الهی از عذاب دردناک در امان خواهدماند.

وی با اشاره به سخنان رهبرمعظم انقلاب برای پیشکسوتان دفاع مقدس تصریح‌کرد: با توجه به بیانات رهبرمعظم انقلاب، جهادتبیین یک واجب عینی بوده و در جمع‌هایی مانند امروز هریک وظیفه داریم در این راستا تلاش کنیم و جهادتبیین توسط یک فرد، وظیفه ما را نسبت به آن سلب نمی‌کند.

استاندار گلستان با بیان اینکه مقام معظم رهبری نه تنها از دولت حمایت نمی‌کنند بلکه از اقدامات این دولت تمجید کردند خاطرنشان‌کرد: با مجاهدت‌های دولت سیزدهم و براساس آمار رسمی مرکز آمار ایران، میانگین رشد اقتصادی استان گلستان از ۱/۷ در یک دهه دولت‌های قبل و منفی ۵/۸ در سال ۹۹ به سه درصد مثبت در انتهای سال ۱۴۰۱ رسیده‌است.

وی ادامه داد: استان گلستان در کنار استان قم و سمنان جزو سه استان کشور است که در حوزه‌های صنعت، خدمات، کشاورزی و معدن از رشد اقتصادی برخوردار بوده‌است.

زنگانه گفت:سرانه درآمد استان از بخش درآمد غیرنفتی در ابتدای دولت سیزدهم کمتر از میانگین کشوری بود و در چشم‌انداز و افق استان تلاش ما این است که این سرانه را به میانگین کشوری برسانیم که در این مدت توانستیم این حوزه را بهبود ببخشیم.

راه‌اندازی سامانه نظام جامع و فراگیر

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه نظام جامع و فراگیر برای اولین بار در استان گلستان بیان کرد: برای نخستین این سامانه با هدف توزیع عادلانه تسهیلات و منابع استان در بین شهرستان‌های استان طراحی شد و یکی از عوامل رشد اقتصادی استان، طراحی و راه‌اندازی همین سامانه بود.

استاندارگلستان ابرازکرد: با راه‌اندازی این سامانه، فرمانداران نسبت به پرداخت ارگونه تسهیلات بانکی قرض‌الحسنه‌ای و تبصره‌ای پاسخگو باشند و سهم هر شهرستان در تخصیص اعتبارات از این طریق مشخص شد.

وی یادآورشد: متاسفانه در دولت‌های گذشته، در این حوزه رانت‌هایی وجود دشت و فساد در این حوزه تمرکز کرده بود و در مقابل، بسیاری از طرح‌های اقتصادی که باعث تحول استان می‌شد، سالیان سال بلاتکلیف بودند که با این کار این رانت‌ها و فساد‌ها از بین رفت.

زنگانه با اشاره به هدف‌گذاری استان در حوزه صادرات غیرنفتی خاطرنشان‌کرد: در بدو ورود به استان گلستان به عنوان استاندار برای خدمتگزاری به مردم، هدفگذاری ما در صادرات غیرنفتی در چشم‌انداز ۱۴۰۴ به ۵۰۰ میلیون دلار بود که خوشبختانه در حال حاضر این صادرات از مرز ۲۵۰ میلیون دلار در انتهای ۱۴۰۱ رد شده است و در ۶ ماه اول امسال نیز این روند با شتاب در حال ادامه است و پیش‌بینی می‌شود زودتر از چشم‌انداز به این میزان برسیم.

وی با بیان اینکه استان گلستان رتبه عالی را در ارزیابی عملکرد استانداری‌ها توسط وزارت کشور کسب کرده‌است، تاکیدکرد: خوشبختانه توانستیم در ارزیابی عملکرد استانداران توسط وزارت کشور رتبه عالی را کسب کنیم که این نشان همدلی و همراهی مدیران و مردم استان گلستان با سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی و دولت سیزدهم است.

پایین بودن نرخ بیکاری استان گلستان نسبت به کشور

استاندار گلستان با بیان اینکه نرخ بیکاری استان گلستان هفت‌دهم از میانگین کشوری پایین‌تر است خاطرنشان‌کرد: در سال ۱۴۰۱ تعهد ما در ایجاد اشتغال ۳۱ هزار فرصت شغلی بود که این میزان به ۳۹ هزار فرصت شغلی افزایش پیدا کرد و استان گلستان در راست‌آزمایی در این حوزه رتبه برتر استانی در کشور را کسب کرد و نرخ بیکاری استان گلستان نسبت به کشور، هفت‌دهم پایین‌تر از کشور است.

وی ادامه داد: از این تعداد اشتغال ۱۸ هزار شغل در سامانه بیمه تامین اجتماعی به عنوان اشتغال پایدار به ثبت رسیده است.

زنگانه با اشاره به افزایش سهم صادرات استان گلستان بیان‌کرد: سهم صادرات استان گلستان از صادرات کشور به کشور همسایه ترکمنستان در دولت قبل ۹ درصد بود که با رایزنی‌های انجام شده و انعقاد سند همکاری با حضور دو رئیس‌جمهور ایران و ترکمنستان و حضور استان گلستان، این سهم از ۹ درصد به ۲۳ درصد در سال ۱۴۰۱ افزایش پیداکرد و این سهم در پایان امسال به ۳۰ درصد و در چشم‌انداز ۱۴۰۴ به ۵۰ درصد خواهیم رساند.

برچسب ها: گلستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار