یک کارشناس انرژی اظهار داشت: گروهی در حالی نزاع با دنیا را واجب و حتی لازم می دانند که به طور مشخص تحدیدهای بین المللی مانع از این می شود که در حوزه‌های مربوط انرژی سالیانه صدها میلیارد دلار ضرر کنیم و به همین میزان نتوانیم برنامه هایی که در راستای توسعه اقتصادی ضروری هستند، به سرانجام برسانیم.
کد خبر: ۱۱۲۸۴۴۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۹ 27 September 2023
تحریم در حالی اثر منفی در اقتصاد ایران می گذارد که مشخصاً باید محدودیت در فروش نفت را عاملی بدانیم که رونق اقتصادی را امری محال می کند. با این حال گروهی در ایران همچنان اصرار دارند، تحدیدهای بین المللی سهم چندانی در مناسبات اقتصادی نمی گذارد و به همین دلیل به خود اجازه می دهند، با پیوستن کشور به معاهدات بین المللی مخالفت کنند که همین رویکردها و مخالفت ها با برقراری هر نوع تعامل با نظام بین الملل موجب شده اند گره های اقتصادی همچنان کور و بازنشدنی بمانند. 
تحریم سالانه صدها میلیارد دلار به کشور زیان وارد می کند
نرسی قربان در گفت و گو با نفت ما در این رابطه اظهار داشت: گروهی در حالی نزاع با دنیا را واجب و حتی لازم می دانند که به طور مشخص تحدیدهای بین المللی مانع از این می شود که در حوزه‌های مربوط انرژی سالیانه صدها میلیارد دلار ضرر کنیم و به همین میزان نتوانیم برنامه هایی که در راستای توسعه اقتصادی ضروری هستند، به سرانجام برسانیم. این در حالی است که در همین موقعیت هم شرکت های خارجی زیادی صلاح شان را در همکاری با بخش انرژی می دانند، اما به دلیل هراس از فشارهای آمریکا لاجرم از آمدن به سمت بازار ایران منصرف می شوند. 
کارشناس انرژی در ادامه گفت: ایران در حالی در صادرات نفت با محدودیت مواجه است که کشوری مثل روسیه با وجود اینکه غنای کمتری نسبت به ایران در حوزه انرژی دارد، در روز بالغ بر 10 میلیون نفت می فروشد. در واقع اگر نتوانیم از ظرفیت های مان بهره لازم را ببریم، با توجه به کاهش اهمیت ذخایر انرژی فسیلی در دنیا نمی توانیم از داشته هایمان برای خروج اقتصاد کشور از رکود استفاده کنیم. 
او افزود: همچنین تحریم ها موجب شده است، نتوانیم از غنای موجود گازی استفاده کنیم. در واقع در حالی که ایران به همراه روسیه منبع اصلی گاز جهان است که متاًسفانه بهره برداری از این منبع هم برای ما امکان پذیر نیست تا آمریکایی که 25 درصد گازِ ایران را دارد، چهار برابر ایران گاز تولید کرده و صادر می کند. در حالی که به قاعده ما باید بتوانیم، گاز را به lng و فرآورده‌ تبدیل کنیم و درآمد قابل توجهی داشته باشیم و ارز به خزانه تزریق کنیم تا شاید بخشی از دغدغه های موجود در جامعه را برطرف کنیم. 
قربان در پایان گفت: ایران به لحاظ غنای زیر زمینی کشوری «دارا» به شمار می رود. اما به دلیل نوع سیاست گذاری در دیپلماسی و همچنین سوَءمدیریتِ ملموس همچنان دور باطل می زنیم و مردم روز به روز فشارهای بیشتری را متحمل می شوند. در واقع اگر بتوانیم، شرایط را به خوبی تشخیص بدهیم و امور را به مدیرانی بسپاریم که متخصص باشند و به حوزه انرژی آگاهی کاملی داشته باشند، حتی در شرایط تحریم می توانیم بخش هایی از مشکلات را با استفاده از منابع انرژی موجود در کشور رفع کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار