کد خبر: ۱۱۲۸۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰ 27 September 2023

به گزارش تابناک مازندران ، اخبار انتظامی استان مازندران در مورخه 25 04 05/07/1402 تقدیم حضور می گردد.
---------------------------------
محدودیت های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران
سرهنگ "یدالله جهان تاب رئیس پلیس راه استان مازندران از اعمال محدودیت های ترافیکی تا ساعت 7 صبح روز شنبه 8 مهر ماه 1402 در محورهای مواصلاتی استان خبر داد .
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ "یدالله جهان تاب" در تشریح این خبر، گفت: به منظور ارتقاء ايمني و تسهيل در عبور و مرور وسايل نقليه، محدودیت های ترافیکی تا ساعت 7 صبح روز شنبه 8 مهرماه در محورهای مواصلاتی استان به اجرا در خواهد آمد.
رئیس پلیس راه استان مازندران، افزود: به همین منظور تردد انواع موتورسیکلت به غیر از موتورسیکلت های انتظامی و امدادی برای انجام ماموریت های ضروری در مسیر مجاز ترافیک تا ساعت 7 صبح روز شنبه 4 شهریور ماه در تمامی محورهای مواصلاتی استان ممنوع است.
سرهنگ جهان تاب با اشاره به ممنوع بودن تردد تریلر، کامیون و کامیونت در محور کرج- چالوس ، اظهار داشت: تردد انواع وسایل نقلیه در صورت پرحجم بودن ترافیک در محور مذکور از ساعت 12 تا 24 روزهای چهارشنبه و پنج شنبه 5 و 6 مهر ماه از مرزن آباد به سمت کرج و تهران ممنوع بوده و در صورت اعلام ماموران پلیس راه در محل تردد انواع وسایل نقلیه از ساعت 3 بعد از ظهر تا 24 همان روزها از ابتدای تونل کندوان به سمت مرزن آباد به صورت یک طرفه خواهد بود.
وی افزود: تردد انواع وسایل نقلیه در صورت پرحجم بودن ترافیک در محور مذکور از ساعت 12 ظهر تا ساعت 24 روزهای جمعه و شنبه 7 و 8 مهرماه از آزادراه تهران- شمال به سمت مرزن آباد ممنوع بوده و در صورت اعلام ماموران پلیس راه در محل تردد انواع وسایل نقلیه از ساعت 3 بعد از ظهر تا ساعت 24 همان روزها از مرزن آباد به سمت کرج و تهران یک طرفه خواهد شد .
وی با اشاره به محدودیت های ترافیکی و ممنوع بودن تردد کلیه تریلر ها از محور هراز، گفت: تردد انواع کامیون و کامیونت به استثنای حاملین مواد سوختی و فاسدشدنی از ساعت 12 ظهر تا ساعت 24 امروز چهارشنبه 5 مهرماه و همچنین از ساعت 7 صبح تا 24 روزهای پنج شنبه و جمعه 6 و 7  مهرماه از این محور ممنوع است .
رئیس پلیس راه استان افزود: تردد کلیه وسایط نقلیه از ساعت 2 بعد از ظهر تا ساعت 22 روز جمعه 7 مهرماه در صورت سنگین بودن بار ترافیکی  از از شمال به جنوب  به صورت مقطعی یک طرفه انجام می شود .
سرهنگ جهان تاب همچنین یادآور شد: اجرای محدودیت های پیش بینی شده  منوط به افزایش حجم ترددها بوده و در صورت عادی بودن ترافیک با هماهنگی محدودیت ها کان لم یکن تلقی می شود .
وی در خاتمه  از رانندگانی که قصد تردد در محورهای مواصلاتی استان مازندران را دارند، خواست: با رعایت کامل مقررات راهنمایی و رانندگی و ضمن مدیریت سفر خود، در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 21824420 و 21824434 پلیس راه استان با پیش شماره 011 تماس بگیرند .
---------------------------------
دستگيري سارق طلاجات میلیاردی در نور
سردار مفخمی فرمانده انتظامي استان مازندران از شناسايي و دستگيري سارق طلاجات به ارزش تقریبی 10میلیارد ریال در شهرستان نور خبر داد.
به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس، سردار "حسن مفخمی شهرستانی" در تشریح این خبر اظهار داشت: در پي شکايت احدی از شهروندان مبني بر سرقت طلاجات از منزلش در يکي از روستاهاي بخش "چمستان"، پرونده به صورت ويژه در دستورکار ماموران انتظامي قرار گرفت.
اين مقام انتظامي همچنين بيان داشت: ماموران انتظامي پاسگاه بنفشه ده شهرستان نور با انجام اقدامات اطلاعاتي و پليسي در کمتر از 72 ساعت موفق شدند يک سارق را شناسايي و در يک عمليات غافلگيرانه وی را در مخفيگاهش دستگير کنند.
فرمانده انتظامي استان مازندران در ادامه با بيان اين که سارق در بازجويي هاي به عمل آمده به جرم خود اعتراف کرد، اظهار داشت: در تحقیقات پلیسی یک مالخر نیز در این زمینه شناسايي و طلاهای مسروقه کشف و اموال مسروقه صحيح و سالم تحويل مالباخته شد.
سردار مفخمی در پايان با اشاره به اين که سرقت اصلي‌ترين مولفه‌اي بوده که امنيت اجتماعي جامعه را تحت الشعاع قرار مي‌دهد،گفت: پيشگيري از وقوع سرقت، برخورد قاطع با سارقان و تشديد اقدامات پيشگيرانه، مهمترين اولويت فرماندهي انتظامي شهرستان است.
---------------------------------
دستگیری سارق تابلو های علائم راهنمایی در بهشهر
جانشین انتظامي استان مازندران از دستگيري سارق تابلو های علائم راهنمایی و سیم و کابل مخابراتی با کشف 30 فقره سرقت در شهرستان بهشهر خبر داد.
به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس سردار" سید موسی حسینی"در تشريح جزئيات اين خبر، گفت: در پي وقوع چندین فقره سرقت تابلوهای علائم راهنمايي و سیم و کابل مخابراتی در سطح شهرستان بهشهر ، رسيدگي به موضوع در دستور کار قرار گرفت.
جانشین انتظامی استان مازندران، تصریح کرد: ماموران پلیس آگاهی با کار اطلاعاتی سارق تابلوهای علایم راهنمایی و سیم و کابل مخابراتی را شناسایی و طی عملیاتی ضربتی وی را در مخفیگاهش دستگیر کردند.
وي افزود: متهم در تحقیقات پلیس به 18 فقره سرقت تابلوهای علایم راهنمایی و 12 فقره سرقت سیم و کابل مخابراتی اعتراف کرد .
سردار حسینی با بیان اینکه متهم پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد، از عموم شهروندان خواست: هرگونه فعالیت مشکوک را توسط سامانه 110 به پلیس گزارش دهند.
---------------------------------
بازداشت عوامل نزاع خیابانی مقابل پاساژ ماهان در تنکابن
سرهنگ دیلمی فرمانده انتظامی شهرستان تنکابن از بازداشت عوامل نزاع و درگیری خیابانی مقابل پاساژ ماهان در آن شهرستان، خبر داد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلییس، سرهنگ "بهادر دیلمی" در تشریح این خبر، گفت: در پی اعلام مرکز فوریت های پلیسی مبنی بر درگیری شدید مقابل یک پاساژ در تنکابن با ورود ماموران انتظامی کنترل شد.
فرمانده انتظامی شهرستان تنکابن افزود: طرفین درگیری و برهم زنندگان نظم و امنیت در اقدام عملیاتی در کمتر از 4 ساعت شناسایی و دستگیر شدند.
سرهنگ دیلمی اظهار داشت: ۷ نفر از اعضای این نزاع و درگیری پس از تشکیل پرونده و جهت سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شدند.
---------------------------------
کشف 5 تن چوب جنگلي قاچاق در ساري
سرهنگ حسن زاده فرمانده انتظامی شهرستان ساری از کشف 5 تن چوب جنگلي قاچاق و توقیف یک خودروی کامیون خبر داد.
به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس، سرهنگ "عبداله حسن زاده" با اعلام اين خبر افزود: در راستاي مبارزه با قاچاق محصولات و فرآورده های جنگلی، ماموران بخش انتظامی چهار دانگه ( کیاسر ) در مسیر حوزه استحفاظي به یک خودروی کامیون حامل چوب مشکوک شدند.
وی، افزود: ماموران خودروی مورد نظر را متوقف و در بازرسی از آن 5 تن چوب که توسط راننده خودرو به صورت غیر مجاز از جنگل های شهرستان ساری برداشت شده بود ،کشف کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان ساری، تصریح کرد: راننده خودرو پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی و محصولات قاچاق کشف شده به اداره منابع طبیعی شهرستان ساری تحویل داده شد.
سرهنگ حسن زاده در پايان با اشاره به اين كه قطع درختان جنگلی، به تاراج بردن منابع ملي بوده و تبعات زيست محيطي زيادي را در پي دارد، از شهروندان خواست: در صورت مشاهده فعاليت غيرقانوني قاچاقچيان چوب و محصولات حاصل از آن مراتب را سريعا به پليس 110 اطلاع دهند
---------------------------------
دستگیری عامل تیراندازی در شهرستان "محمودآباد"
سرهنگ حسین زاده فرمانده انتظامی محمودآباد از دستگیری عامل تیراندازی به سمت منزل و خودرو یک شهروند در آن شهرستان خبر داد.
سرهنگ "محمود حسین زاده"در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، در تشریح جزئیات این خبر اظهار داشت: به دنبال اعلام مرکز فوریت های پلیسی 110 مبنی بر تیراندازی به سمت منزل و خودرو یک شهروند در محمودآباد، بلافاصله موضوع در دستور کار مأموران قرار گرفت.
وی افزود: در تحقیقات میدانی پلیس مشخص شد که فردی  به علت اختلافات و درگیری های قبلی به سمت منزل و خودرو یکی از نزدیکان خود با یک قبضه سلاح وینچستر تیراندازی و از محل متواری شد.
سرهنگ حسین زاده تصریح کرد: با تلاش ماموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی، عامل تیراندازی شناسایی و در اقدامی ضربتی در مخفیگاهش دستگیر شد.
فرماندهی انتظامی شهرستان محمودآباد با بیان اینکه عامل تیراندازی هدفش را از این کار خصومت شخصی عنوان کرد، بیان داشت: متهم جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شد.
---------------------------------
پايان كار سارق سیم برق در گلوگاه
سرهنگ کلوانی فرمانده انتظامی شهرستان گلوگاه از دستگیری سارق حرفه ای سیم و کابل برق با 11 فقره سرقت در این شهرستان خبر داد.
سرهنگ "محمود کلوانی" در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، در تشریح جزئیات این خبر اظهار داشت: در پي وقوع چند فقره سرقت سیم وکابل برق در سطح شهرستان ، شناسايي و دستگيري سارق يا سارقان احتمالي به صورت ويژه در دستور کار ماموران پلیس آگاهی این انتظامی قرار گرفت.
وي افزود: با انجام بررسی های تخصصی و تحقیقات میدانی از محل وقوع سرقت ها، رد پای یکی از سارقان سابقه دار در رابطه با این سرقت ها شناسائی؛ که با افزایش و هدفمند سازی گشت زنی ها، سارق در عملیاتی غافلگیرانه درمخفیگاهش دریکی از خیابانهای سطح شهر دستگیر شد.
سرهنگ کلوانی با اشاره به اینکه مأموران در بازرسی از مخفیگاه متهم مقداری سیم برق ، یک تیغه اره آهن بر کشف کردند، تصریح کرد: متهم در تحقیقات و بازجویی های به عمل آمده تاکنون به 11 فقره سرقت سیم سیم وکابل برق درسطح شهرستان اعتراف کرد.
فرمانده انتظامی شهرستان گلوگاه در پايان ضمن اشاره به معرفی متهم به مراجع قضایی با قدردانی از مشارکت هدفمند و موثر شهروندان با پلیس در انجام ماموریت های مختلف، از آنان خواست، تا همواره هشدارهای راهبردی پلیس را در راستای پیشگیری از وقوع سرقت های مشابه و محدود شدن دایره فعالیت سارقان مورد توجه و استفاده کاربردی خود قرار داده و هر گونه مورد مشكوكی را در کوتاه ترین زمان ممکن از طریق سامانه تلفنی 110 به پلیس اطلاع دهند
---------------------------------
تاثیر فضای مجازی بر پدیده بدحجابی
بحران بی حجابی در فضای مجازی که مدت زیادی نیست خود را به عنوان یک چالش دینی و فرهنگی نشان داده است، کمتر از یک دهه، پس از شکل گیری اولین شبکه های اجتماعی بروز یافته است.
فرهنگ عفاف و حجاب، يكي از موضوع‌هاي مهم فرهنگي و اجتماعي است كه مورد تأييد فرهنگ اسلام و اديان آسماني قرار گرفته و از جمله ارزش‌هاي اجتماعي است كه سرآغاز فرصت‌هايي است كه اگر به درستي در جامعه مديريت و نهادينه شود، امكان ايجاد جامعه ايده آل و به دور از ناهنجاري‌هاي اجتماعي فراهم مي‌شود.
در مقابل اگر به عنوان ارزش اخلاقي و هويت جمعي شناخته نشود، پي‌آمدهاي ناشي از رعايت نكردن آن به تهديدي‌ تبديل مي‌شود كه به تحكيم خانواده و امنيت فرهنگي و اخلاقي جامعه آسيب مي‌رساند. فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به ویژه شبکه هایی که در حوزه تغییر سبک زندگی و قاب بندی افراد متمرکز شده اند، امروزه به یکی از چالش زاترین ابزار تغییرسبک زندگی افراد تبدیل شده اند.
افراد بااشراف نداشتن به ویژگی های فضای مجازی خط قرمزهای معمول جامعه را می شکنند و این برایشان گران تمام می شود. اشراف نداشتن بعضی افراد بی قید و بند و سود جو که فکر می کنند در فضای مجازی هیچ‌یک از خط قرمز‌های معمول وجود ندارد و می‌توانند هر طور می خواهند، رفتار و خط‌شکنی کنند. برایشان مهم نیست که خودشان با دست خودشان حریم خصوصی خود را نقض می‌کنند و با انتشار تصاویر خصوصی از خود و گاهی حتی از خانواده، زندگی شخصی و حریم خصوصی‌ خودشان را در ویترینی قرار می‌دهند که هر چشمی می‌تواند آن را ببیند و در معرض هر نوع نگاهی قرار دارد.
بر این اساس امروز بدحجابی و بی‌حجابی در فضای مجازی به‌عنوان یکی از ابزار‌های تسهیل‌کننده تغییر نگاه و سبک زندگی زنان به چالشی جدی تبدیل شده است. ویژگی‌های خاص فضای مجازی و احساس حضور در دنیایی متفاوت از دنیای واقعی موجب می‌شود تا گاهی افراد در فضای مجازی رفتار‌هایی از خود بروز دهند که در دنیای واقعی کمتر جسارت چنین رفتار‌هایی را دارند.
به همین خاطر هم گاهی وقت‌ها افرادی را که در جامعه با حجابی قابل‌قبول می‌بینیم، در فضای مجازی اقدام به انتشار عکس‌هایی با‌حجاب نامناسب می‌کنند. ریشه تمام این چالش‌ها هم فقدان آموزش سواد رسانه‌ای و فرهنگ حضور در فضای مجازی است که موجب شده تا بسیاری از پدیده‌های اجتماعی از جمله بدحجابی و بی‌حجابی در فضای مجازی و شبکه اجتماعی اینستاگرام به موضوعی عادی تبدیل شود و با خط‌شکنی برخی چهره‌ها و سلبریتی‌ها شاهد عادی شدن چنین رفتار‌هایی در میان افراد عادی هم هستیم.
امروزه جمهوری اسلامی ایران در ابعاد فرهنگی و اجتماعی، چه در فضای داخلی و چه برون مرزی،با اتخاذ تدابیر مبتنی بر فرامین اسلام و قرآن، بر حفظ حریم و حرمت زنان و مردان جامعه اسلامی تاکید دارد.
این بینش فرهنگ اسلامی که باید شعار علمی و عملی هر جامعه مسلمان و استکبار ستیزی باشد، اولا حکومت را از آسیب های احتمالی و فساد داخلی مصون نگه می دارد و سپس در ابعاد فراملی وبین المللی، جامعه اسلامی را هم به عنوان یک الگو با ضریب آسیب پذیری فرهنگی و امنیتی کمتر به جهان معرفی می دارد و هم دیپلماسی فرهنگی اسلامی خود را به دیگر کشور ها صادر می کند.
واقعیت این است که بین فضای مجازی و فضای حقیقی تفاوتی وجود ندارد و همین مسئله که برخی تصور می کنند، به دلیل عدم حضور محسوس سایرین، می توانند در فضای مجازی امنیت بیشتری داشته باشند، فرضی سراسر اشتباه است و باید گفت که به عنوان یک اصل اساسی و محوری در اسلام،حفظ حجاب چه توسط زنان و چه مردان، بی قید ضروری است و این امر در هیچ فضا و مکانی ازشمول استثنا خارج نشده است، مگر این که کسی هم از دیانت خود دست شسته باشد وهم از امنیت خود خسته شده باشد.
بحران بی حجابی در فضای مجازی که مدت زیادی نیست خود را به عنوان یک چالش دینی و فرهنگی نشان داده است، کمتر از یک دهه، پس از شکل گیری اولین شبکه های اجتماعی بروز یافته است. در این مطالعه تلاش بر این است که به تاثیرات فضای مجازی بر گرایش زنان به پدیده بدحجابی وبی حجابی پرداخته شود.
نتایج تحقیق حاکی از آن است که با ورود و فراگیری فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در کشور، چالش‌ها در حوزه مسائل ارزشی از جمله حجاب و عفاف به شکلی تساعدی رشد یافته است. فضای مجازی رها شده و وادادگی وزارت ارتباطات به ‌عنوان متولی این فضا موجب شده است تا امروز بدحجابی و حتی بی‌حجابی مجازی به یکی از چالش‌های جدی تبدیل شود.
فضای مجازی افسارگسیخته کنونی و حضور کمرنگ‌تر افراد مروج ارزش‌هایی همچون عفاف و حجاب در این فضا موجب شده است تا فضای مجازی به محفلی برای شبهه‌سازی و تغییر نگاه و باور‌های جوانان تبدیل شود و از این رهگذر برخی سوء‌استفاده‌ها هم در این فضا اتفاق می‌افتد.
دام‌هایی همچون قاچاق زنان و دختران ایرانی از طریق کشاندن آن‌ها به وادی مدلینگ در شبکه اجتماعی اینستاگرام واقعیت تلخی است که طی این سال‌ها در کشور اتفاق افتاده است. از نگاه بسیاری از جامعه‌شناسان و روانشناسان زنان و دختران بدحجاب به نوعی آسیب دیده اجتماعی تلقی می‌شوند و در واقع نهاد‌ها و دستگاه‌هایی باید در این مسیر محاکمه شوند که به ‌واسطه کم‌کاری و کوتاهی‌شان شاهد بروز ابتذال در فضای مجازی و تسری این ابتذال مجازی به فضای حقیقی هستیم.
به بیان دیگر شاید از فضای مجازی رها شده امروز نتوان انتظاری جز آنچه شاهد آن هستیم داشت و وقتی نهاد‌های مسئول در حوزه فرهنگ‌سازی، آموزش و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب تاکنون عملکرد قابل‌ملاحظه‌ای نداشته‌اند و قوانین و مصوبات مرتبط با حوزه عفاف و حجاب بدون آنکه اجرایی شود، همچنان خاک می‌خورد.
در این میان شاید بهترین راهکار تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات باشد. اگرچه به نظر می‌رسد حضور و فعالیت بیشتر اقشار مذهبی جامعه برای پاسخگویی به شبهات و تبلیغ سبک زندگی ایرانی اسلامی هم می‌تواند برای مواجهه با این چالش‌ها مؤثر واقع شود.
انحرافات اجتماعی از جمله معضلات عمده‌ای است که اکثر جوامع جهانی با آن روبه رو هستند، زیرا شبکه‌های اجتماعی در ذات خود فرهنگ نوینی را تئوریزه می‌کنند که منافات با ارزش‌های بومی و منطقه‌ای دارد و به نوعی این شبکه‌ها افکار جهانی و سبک زندگی اجتماعات مختلف انسانی را همگن و یکنواخت می‌کنند که در این راستا ما شاهد کمرنگ شدن کلیه سنت‌های پذیرفته شده در اکثر مناطق جهان خواهیم بود و در این روند، جامعه ما نیز از آن بی تاثیر نخواهد بود.
با نگاهی گذرا به سطح جامعه می‌توان دریافت نمای بیرونی وضعیت حجاب و عفاف چند سالی می‌شود که چندان شرایط خوب و مناسبی را تجربه نمی‌کند، به عبارت دقیق‌تر وضعیت حجاب و عفاف چه در ارتباط با زنان و چه در ارتباط با مردان روندی نزولی و ناخوشایند را طی می‌کند.
مهمترین آسیب‌ها و تهدیداتی که فضای مجازی جامعه و به ویژه جوانان ما را تهدید می‌کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ترویج فرهنگ بد پوششی در بین جامعه بویژه جوانان، برقراری روابط نامناسب اخلاقی بین دختر و پسر، ترویج بی بندوباری، عادی سازی خیانت، افزایش روسپیگری اینترنتی، ایجاد مزاحمت و هرزه نگاری، ترویج ادیان، مکاتب و عرفان‌های انحرافی، به نمایش گذاشتن بخش‌هایی از بدن در ازای دریافت شارژ از دیگر آثار سوء این شبکه‌های می‌باشد.
این در حالی است که حجاب و عفاف یکی از حوزه‌هایی است که در ظاهر بیشترین توجه را به سمت خود معطوف داشته است و حتی قوانین متعدد و مصوبات عالی‌ترین مراجع قانونگذار و سیاستگذار کشور همچون مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی را هم با خود به همراه دارد.
با این وجود، آنچه از سطح جامعه قابل مشاهده است نشان می‌دهد در این زمینه کارنامه و عملکرد قابل قبولی را از سوی مسئولان فرهنگی جامعه و دولت‌ها نداشته‌ایم.
مطالعه موردی، سرهنگ سید جعفر ساداتی و همکاران
--------------------------------- 

خبر سلمان مهدوی 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار