گفتگو با سردار مصطفایی
سردار کیقباد مصطفایی با تبریک هفته نیروی انتظامی به برخی از مهمترین اولویت‌های پلیس برای تامین امنیت ، مهمترین اقدامات و برخی از دغدغه های پلیس اشاره کرد .
کد خبر: ۱۱۳۰۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۴ 05 October 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، سردار کیقباد مصطفایی با تبریک هفته نیروی انتظامی به برخی از مهمترین اولویت‌های پلیس برای تامین امنیت اشاره کرد و گفت : پیشگیری از وقوع سرقت با رویکرد مقابله با مال خر‌ها یکی از برنامه‌های پلیس است که امسال به آن توجه ویژه‌ای شده چرا که بهترین مسیر رسیدن به سارقان، مال خر‌ها هستند و معتقدیم اگر مال خر‌ها نباشند سارقان نمی‌توانند اموال مسروقه را به راحتی به فروش برسانند.
سردار مصطفایی به دیگر اولویت‌های پلیس اشاره کرد و افزود: برخورد با معتادین متجاهر، برخورد با خورده فروشان، برخورد با ارازل و اوباش که با اقدامات قلدرمابانه باعث رعب و وحشت می‌شوند، برخورد با پدیده مزموم قاچاق کالا و ارز، توجه به موضوع تصادفات و تلاش برای کاهش تصادفات منجر به فوت، توجه به استاندارد سازی اقدامات و تعالی همکاران، هوشمند سازی در دو حوزه نرم افزاری و سخت افزاری از جمله اولویت‌های پلیس است.
وی با اشاره به رویکرد هوشمند سازی پلیس، گفت: در کل کشور به این مقوله توجه زیادی شده است و در استان ما هم با تاسی از کل کشور اقداماتی انجام شده و نرم افزار‌هایی را در حوزه پیشگیری از وقوع جرائم و سرقت و پی جویی جرایم به کار گرفته ایم و تجهیزاتی در اختیار پلیس است که امیدواریم با بکارگیری این تجهیزات در بحث پیشگیری اقدامات موثری داشته باشیم.

وضعیت امنیت در استان
سردار مصطفایی ادامه داد: امنیت در استان ما بر اساس مولفه‌های تعریف شده، وضعیت خوبی دارد که به استناد آمار مورد سنجش مورد تایید است به گونه‌ای که در رابطه با نرخ وقوع جرم نسبت به کشور وضعیت بسیار خوبی داریم. البته این موفقیت در تامین امنیت مرهون تلاش‌های همه دستگاه‌های متولی امنیت از جمله شورای تامین است.
فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: در رابطه با سرقت، قتل، شرارت، مفاسد اجتماعی، جرح و وقوع نزاع وضعیت بسیار بهتری نسبت به کل کشور داریم.
سردار مصطفایی یکی از مهمترین دغدغه‌های پلیس استان را بحث تصادفات عنوان کرد و افزود: یکی از شاخص‌هایی که ما در ان وضعیت نامساعدی داریم، بحث تصادفات خصوصا تصادفات منجر به فوت است که متاسفانه در سال گذشته وضعیت نامناسب بود امسال هم همان شاخص نامناسب است.
وی گفت: نرخ وقوع تصادفات در شش ماه گذشته ۲ هزار و ۲۲۴ مورد در صد هزار نفر است که حدود ۹۰۰ نفر از نرخ وقوع کشوری بیشتر است.
این مقام انتظامی افزود: دلایل نرخ تصادفات به سه موضوع یا عامل، انسانی، جاده و خودرو بستگی دارد که باید میزان سهم هر سه عامل در وقوع تصادفان مورد بررسی قرار گیرد.
سردار مصطفایی ادامه داد: در بحث وقوع جرم ما پایین‌ترین فراوانی در وقوع را داریم که طبیعی است، چون جمعیت کمی داریم، اما در خصوص نرخ وضعیت ما بهتر از کشور است.
وی اظهار داشت: در دوره‌ای نزاع یکی از مهمترین دغدغه‌های ما بود، اما الان در فراوانی رتبه ۳۳ هستیم و در نرخ رتبه ۲۹ را داریم که وضعیت بسیار خوشایند و مبارکی است ضمن اینکه این موفقیت حاصل تلاش دستگاه‌های برنامه ریز و بخشی هم مربوط به مشارکت خوب مردم است.
سردار مصطفایی بیان کرد: در شش ماهه اول سال در مقایسه با زمان مشابه نزاع فردی ۱۲ درصد و نزاع جمعی ۱۵ درصد کاهش داشته ایم که این روند ادامه داشته است.

امنیت اتفاقی نیست
فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امنیت یک امر اتفاقی نیست پس باید برای تامین امنیت هزینه داد و در همین راستا نیرو‌های عزیزی را تقدیم امنیت نظام کرده ایم
وی ادامه داد: فراجا در شش ماهه اول سال جاری ۵۱ شهید را تقدیم امنیت کشور کرد. در استان ما هم امسال تعدادی از، همکاران عزیزمان را در راستای امنیت از دست دادیم هر چند اعتقاد داریم برای این مردم هر کاری انجام دهیم حق ان‌ها است و به شهدای خود افتخار می‌کنیم.
سردار مصطفایی شعار امسال هفته فراجا را " شهروند قانون مدار، پلیس خدمتگذار " عنوان کرد و افزود: به خاطر تجلیل از شهدا و خانواده این عزیزان هفته فراجا را با غبار روبی گلزار شهدا اغاز خواهیم کرد.
فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد در ادامه اظهار داشت: پیشرفت و توسعه یافتگی جوامع در وهله اول ناشی از انسجام و نظم اجتماعی است و به میزان پذیرش قانون توسط جامعه، توفیقات نصیب می‌شود.
سردار مصطفایی ادامه داد: در ایجاد نظم اجتماعی چند موضوع مهم است که اولین و موثرترین عامل فرهنگ است که در این زمینه مدارس و دیگر حوزه‌های آموزشی و تربیتی و فرهنگ ساز از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. ضمن اینکه رسانه‌ها نقش بسیار موثری در فراگیری فرهنگ عمومی دارند.
وی افزود: قوانین و مقررات هر کشور تنظیم کننده عملکرد مردم است که پلیس می‌تواند با تکیه بر این قانون حفظ نظم کند و البته اعتقاد ما بر این است که ابتدا پلیس خود باید قانون مدار باشد.

مقابله مقتدرانه با پدیده مزموم قاچاق کالا و شوتی ها 
سردار مصطفایی در بخش دیگری از سخنان خود به یکی از چالش‌ جاده‌های استان اشاره کرد و گفت: در خصوص شوتی‌ها عزم پلیس در برخورد با قاچاق جدی است و متاسفانه در این خصوص در پنجاه روز گذشته یکی از همکاران خود را در همین زمینه از دست دادیم.
وی ادامه داد: باید بپذیریم که توان پلیس نمی‌تواند پاسخگویی صد درصدی برخورد با پدیده مزموم قاچاق کالا باشد بلکه این کار وظیفه یک مجموعه است که یک عضو آن پلیس است هر چند ما وظیفه خود می‌دانیم که در این طمینه وظیفه خود را به نحو مطلوب و با اقتدار انجام دهیم.
سردار مصطفایی به برخی مشکلات در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و شوتی‌ها اشاره کرد و افزود: نبود ایست بازرسی در ورودی و خروجی استان یکی از نقاط ضعف ما بود که با نیازسنجی و اراده شورای تامین ایستگاه میمند را طراحی کردیم که تا چند ماه اینده این ایستگاه به بهره برداری خواهد رسید و طبیعتا می‌توان نقش مهمی در کنترل قاچاق داشته باشد.
وی با بیان این نکته که شوتی‌ها به غیر از بحث قاچاق، نوع رانندگی بد ان‌ها باعث نا ایمن کردن جاده‌ها می‌شود، گفت: جانمایی ایستگاه میمند به گونه‌ای است که در منتهی علیه جغرافیای استان قرار دارد و تا حدود زیادی جلوی تردد خودرو‌های شوتی را خواهد گرفت.
سردرا مصطفایی اظهار داشت: دو پاسگاه ایست و بازرسی موقت راهم تصویب کرده ایم که این دو پاسگاه هم می‌توانند نقش بسیار موثری در کاهش تردد شوتی‌ها و همچنین جلوگیری از قاچاق کالا در استان شود.

مهمترین برنامه های هفته فراجا

فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد به مهمترین برنامه‌های این هفته در استان اشاره کرد و افزود: جلسات مستقیم مردم با مسئولان انتظامی استان، حضور پلیس تخصصی در شبکه ملی و آگاه سازی عمومی، دیدار با خانواده شهدا و جانبازان، افتتاح برخی پاسگاه‌ها از جمله پاسگاه انتظامی امامزاده جعفر، حضور پرسنل نیروی انتظامی در مراکز انتقال خود و اهدا خون، اخدای ویزین رایگان مردم در مرکز امام علی (ع)، حضور کارکنان در نماز جمعه، ارائه خدمات پزشکی در محل‌های نماز جمعه، ارائه خدمات مشاوره‌ای، مراسم صبحگاه مشترک با حضور مسئولین ارشد کشوری و لشکری استان، اجرای عملیات‌های مقتدرانه در برخورد با خرده فروشان مواد مخدر، آموزش همگانی در پارک ترافیک مهرورزی در قالب آموزش عملی به دانش آموزان، جوانان و نوجوانان، کوهپیمایی، برپایی محفل انس با قران، وقت مضاعف برای مراکز تعویض پلاک و ترخیص خودرو‌های توقیفی فاقد حکم قضایی، تقسیط جرائم رانندگی، برگزاری آزمون مضاعف صدور گواهینامه هم در بخش آئین نامه هم آزمون شهری از جمله اقداماتی است که در این هفته اجرا خواهند شد.

هشدارهایی که جدی گرفته نمی شود
سردار مصطفایی در بخش پایانی سخنان خود، گفت: بحث افزایش تصادفات مخصوصا تصادفات فوتی و افزایش جرایم رایانه‌ای که ۴۵ درصد افزایش یافته از مهمترین دغدغه‌های این روز‌های پلیس استان است. در بحث جرائم رایانه‌ای و فضای مجازی، متاسفانه علیرغم هشدار‌های زیادی که داده میشود، اما باز هم مردم متاسفانه فریب این کلاهبرداران را می‌خورند و معمولا بخشی از دارایی‌های خود را از دست می‌دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار