نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز گفت: امروز روزی است که همه نیروهای درون نظام اسلامی و دلبستگان به نظام اسلامی و شهدا در صحنه‌هایی نشان دهند که همان عهد و پیمانی که با امام و شهیدان داشتند را بار دیگر به نمایش می‌گذارند و پای کار دولتی می‌آیند.
کد خبر: ۱۱۳۰۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰ 07 October 2023

تابناک فارس به نقل از فارس: آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه شیراز اظهار داشت: در طول چندین هفته مباحثی را در خطبه اول پیرامون معارف انقلاب اسلامی تقدیم به محضر شما برادران و خواهران ایمانی کردم، امروز با الهام از یک آیه قرآن می خواهم نقش این معارف را در مجموعه انقلاب اسلامی و نظام اسلامی خدمت شما بار دیگری توضیح دهم.

وی افزود: اگر می گوییم توحید از معارف انقلاب اسلامی است، نبوت، معاد و عدل از معارف انقلاب اسلامی هستند نقش این معارف در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی ما چیست و چطور به هم ارتباط پیدا می کنند؟این مسئله را قرآن در آیات خود بیان کرده است.

وی با یاداوری آیه مبارکه 24 از سوره ابراهیم گفت: خدای متعال نقش معارف را در قوانین و اقدامات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در این آیه با یک مَثَل توضیح داده است، خدای متعال می فرماید " أَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ"، دقت نمی‌کنید که خدا چگونه مثال می زند؟ کلمه طیبه همین معارفی است که گفتیم، کلمه طیبه "لا اله الا الله" می گویند و همه اعتقادات به همین "لا اله الا الله" برمی‌گردد.

او در ادامه اظهار داشت: خدای متعال به همه کسانی که اهل دین هستند فرموده یک چیز را مشترک بگویید و یک اعتقاد همه داشته باشیم که یک خدا را قبول کنیم و تمام دین در همین یک کلمه است.

وی افزود: این درخت را اگر نگاه کنید سه قسمت اصلی دارد، ریشه دارد و شاخه دارد و نهایتا میوه دارد.

آیت‌الله دژکام عنوان کرد: خدای متعال می فرماید "أَصْلُهَا ثَابِتٌ"، ریشه در خاک محکم درخت را نگه می دارد. این ریشه چیست؟ همین عقاید است و نقش اعتقادات در بنیان نظام اسلامی مثل نقش ریشه برای درخت است، درخت بخاطر ریشه هم زنده است و هم در مقابل طوفان می ایستد، برای مقابله با تهاجم فرهنگی باید ریشه را محکم کرد.

وی در ادامه با اشاره به تفسیر مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان جلد یازدهم صفحه 155 می فرماید: اصلی که خدا گفته ثابت است توحید است؛ توحید ریشه کار است و برای زندگی شخصی باید ریشه توحید در دلت محکم باشد، برای نظام اسلامی و انقلاب اسلامی هم باید ریشه توحید در اجتماع محکم شود.

امام جمعه شیراز گفت: دوم "وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ"، درخت شاخه دارد، درخت انقلاب اسلامی هم شاخه دارد و شاخه‌های این انقلاب را علامه طباطبایی می فرماید تقوا و اخلاق است و هر هفته اشاره می کنیم که "اتقوا لله" برای چیست؟برای این است که اگر این شاخه بریده شود به میوه نمی رسیم.اگر تقوا در جامعه کمرنگ شود نتیجه این همه خونی که برای انقلاب اسلامی ریخته شده است نخواهیم چید.تقوا شاخه این درخت است.همه اخلاقیات ذیل تقوا تعریف می شود.

وی تاکید کرد: عفت و حیا یک گوشه از بحث تقوا است، از خدا نمی ترسند که این رفتارهای زشت را انجام می دهند و چنین در کوچه و خیابان می کنند.اگر کسی از خدا ترسید خودنمایی، جلوه گری و دلبری نمی کند.

وی ادامه داد: بی تقوا از خدا فراری است و فرمان خدا را نمی برد اما از خدا نمی شود فرار کرد، از دست هر حاکمی فرار کنی از دست خدا نمی شود فرار کرد.

نماینده ولی فقیه در فارس خاطرنشان کرد: حواسمان باشد اینکه خدا را بشناسیم و توحید و لا اله الا الله را قبول داشته باشیم و معرفت به خدا نتیجه اش این است که از خدا بترسیم.ریشه توحید است و شاخه تقوا است، اگر خداشناس شدی می دانی که باید از خدا بترسی و تقوا پیشه کنی.

وی افزود: درخت میوه می دهد و میوه این درخت عمل صالح است.در آیه 25 سوره مبارکه ابراهیم خدا می فرماید"تُؤْتِی أُکُلَهَا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا "، مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان خود می فرماید میوه درخت عمل صالح است.کسی که خدا را قبول دارد و از خدا می ترسد کارش را درست انجام می دهد تا در پیشگاه خدا بی آبرو و روسیاه نشود و این عمل صالح است.

وی اظهار داشت: این درختی که در بعد فردی هر فرد باید دلش کانون توحید باشد و در روحش ملکه تقوا حاکمیت داشته باشد و در رفتارش عمل صالح دیده شود، حال جامعه را ببینید، انقلاب کردیم که نگاه اجتماعی به میدان بیاوریم. در جامعه ما اساس توحید است و تقوا باید ملکه همه مدیران و مردم باشد و نتیجه‌اش این است که قانون عملیاتی شود و زمین نمی ماند.

میوه توحید، اجرای قانون است

او با بیان اینکه هر زمان قانون زمین ماند بگردید دنبال کسی که تقوا نداشته است، گفت: میوه توحید و معارف انقلاب اسلامی اجرای قوانین در اجتماع است بنابراین هر چه بتوانیم این فضا را به نفع خداشناسی تقویت کنیم به نتیجه مطلوب می رسیم.

وی تاکید کرد: آنچه که در این خطبه‌ها تا به حال پیرامون معارف انقلاب اسلامی عرض کردم تلاش داشتم که ریشه کار را در این انقلاب و نهضت بزرگ توضیح دهم.

آیت‌الله دژکام‌گفت: میوه‌های این درخت باید چه باشد؟ چند هفته پیرامون سیاست های کلی نظام اسلامی مطالبی یادآور می شوم.

وی اذعان کرد: نزدیک به ۳۶ سیاست کلی داریم که رهبری فرمودند باید بر مبنای آنها باورهای توحیدی شکل بگیرد.نمی شود از درخت خار میوه برداشت کرد و ریشه باید درست باشد تا به میوه برسیم، رهبر معظم انقلاب فرمودند این ارتباط باید محفوظ بماند و از وظایف رهبر و ولی فقیه در جامعه این است که نگذارد این ارتباط گسسته شود، مثلا در مقام قانون گذاری عده ای در مجلس حواسشان نباشد و قانونی بگذارند که خلاف مبانی اعتقادی باشد و این از وظایف تعریف شده رهبر معظم انقلاب در قانون اساسی است که جلوگیری می کند یکی همین است که سیاست‌های کلی را ابلاغ کند.

آیت‌الله دژکام گفت: در بحث برنامه هفتم توسعه قبل از آنکه قانون برنامه هفتم مصوب شود رهبری سیاست های کلی برنامه هفتم را ابلاغ کرده است تا در آن چارچوب قانون گذاری شود و این سیاست های کلی ناشی از آن ریشه های معارفی است که عرض کردم و مبانی فلسفی و معرفتی را اگر نپاییم این قانون خراب می‌شود.

وی افزود: امیدواریم همه ما بتوانیم فهم خوبی از معارف انقلاب اسلامی، سیاست های کلی نظام و قوانین حاکم در نظام داشته باشیم تا میوه‌اش را بچینیم و مردم بهره‌‌مند شوند.

خطبه دوم

وی در خطبه دوم نماز جمعه امروز شیراز نیز اظهار داشت: خدای متعال اوامری دارد که اطاعت از آنها نشانه تقوا است، به عدالت خدا امر می کند؛ دنبال عدالت باشید؛ مجری عدالت باشید؛ خواهان عدالت باشید.

آیت‌الله دژکام گفت: خدای متعال به نیکوکاری امر می کند؛ کار خیر برای همه نیازهایی که اولاد آدم دارند، خیر کنید.

وی افزود: خدای متعال امر می کند به اینکه به خویشاوندان خود کمک و خیر برسانید، در یک قضیه ای شنیدم که یکی از بزرگواران گفته بود که برادر از برادر احوال نمی‌پرسد، از برادر که باید حال بپرسید، از قوم و خویش‌های دورتر هم باید حال بپرسید، صرف حال پرسیدن نه؛ چیزی که خلاف شرع و قانون نیست برایش انجام دهید که این کار را خدا دستور داده است.

امام جمعه شیراز در ادامه با بیان آیه‌ای از قرآن کریم گفت: " وَإِیتَاءِ ذِی الْقُرْبَى وَ یَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ وَالْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ "(آیه 90 سوره نحل)، خدا نهی می کند از فحشا، چیزی که یکی دو هفته گذشته بنده در خطبه‌ها نگرانی خود را نسبت به وضعیت شهر عرض کردم و تشکر می کنم از مجموعه‌هایی مختلفی که اقدام خوب و پیگیری مناسب صورت دادند هم برای مسئله اعتیاد و هم برای خیابان‌گردی و امثال آنها، امیدواریم این کاری که با همت عالی شروع شده است ادامه دار باشد چون خدا نهی از فحشا و نهی از منکر کرده است، جلوی ظلم را بگیرید تا روز قیامت در پیشگاه خداوند سربلند باشید.

دی ادامه داد: خدا همه ما را موعظه کرده تا پند بگیریم، این آیه مبارکه در بعد اجتماعی‌اش بسیار در ارتباط با وظایف فرماندهی انتظامی کشور است که اجتماع ما را در راستای این دستور الهی سامان دهند و ما بایستی در هفته نیروی انتظامی از تک تک عزیزان مسئول و خدمت گذار در مجموعه تشکر کنیم.از رده‌های سربازان عزیز که بنده افتخار داشتم که در پادگان‌های آموزشی فرماندهی کشور حضور پیدا کردم، انسان به این جوانان عزیز افتخار می‌کند که برای برقراری نظم در جامعه دوره سربازی خود را در نیروی انتظامی می گذرانند، تا رده‌های فرماندهی عالی که تلاش‌های طولانی آنها از لب مرز تا خانه‌های ما است و ما مدیون امنیتی هستیم که عزیزان ایجاد می‌کنند و تشکر می کنیم و دعا می کنیم برای توفیقات بیشترشان تا اینکه بتوانند در راستای تمدن سازی اسلامی به همه دنیا نشان دهند که اینها " قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ "هستند و قرآن اجرا می کنند.همان که در خطبه اول گفتم که ریشه توحید است و شاخه تقوا است و اینها میوه‌ اش است که شما دارید به مردم ارائه می‌دهید مبارزه‌گران بر علیه ظلم و بی‌عدالتی هستند و مجریان قوانین توحیدی نظام اسلامی هستند و این جایگاه فرماندهی انتظامی کشور است که الحمدلله موفق هستند و ما هم برایشان دعا می کنیم.

وی افزود: هفته وقف را در این ایام پشت سر می‌گذاریم، البته هفته وقف حسب مصوبه شورای عالی فرهنگی تغییر کرده و از هفته آخر ماه صفر به این ایام منتقل شده است و از این جهت شاید مقداری تحت شعاع برخی از مناسبت‌‌های دیگر قرار گرفته اما وظیفه ‌ما است از تلاش‌هایی که در زمینه وقف می‌شود به صورت ویژه تشکر کنیم، در همین استان خود ما یک مورد کاری که یک واقف انجام داده است و بیش از ۱۰۰ سال است از دنیا رفته است اما هنوز اثر وقفش باقی است و یک یتیم خانه با ظرفیت ۲۵۰۰ یتیم را یک واقف ایجاد کرده است.

امام جمعه شیراز در ادامه گفت: تصور کنید اگر این امکانات نباشد چه بر سر بچه‌های یتیم می آید؟دیگران که نمی توانند به همه برسند و رها می‌شوند و این یک کار عظیم است که در زمینه وقف انجام شده است.یک بیمارستان موقوفه داریم که در همه دنیا آن را می شناسند، بیمارستان نمازی شیراز موقوفه است، وقف یک خدمت بزرگ است و این دو مورد را که عرض کردم بررسی کنید، چقدر دانشگاه‌ها از وقف برخوردار می‌شوند؟ظاهرا اصل دانشگاه شیراز در زمین موقوفه است و باعث خیر شده است کسی که بنای به این بزرگی را وقف کرده است.اینها کارهای عجیبی است که واقفان می‌توانند انجام دهند.

وقف عنصر مهم بسط عدالت اجتماعی

وی تاکید کرد: اگر جوان ما در دانشگاه درس می‌خواند و رشد می‌کند و منشأ خدمت می شود برای خودش، خانواده‌اش و مملکت واقف ثواب دارد چون نقش آفرینی کرده است، مساجد و حسینیه‌ها را ببینید، وقف یک عنصر مهمی در بسط عدالت اجتماعی است به شکلی که همه خشنود باشند.

وی گفت: در وقف برکت زیاد است و از همه کسانی که در این راستا تلاش می‌کنند باز هم تشکر می‌کنیم و دوست داریم که عزیزان در فرصت‌های مناسب گزارش مناسبی از موقوفات در استان و کشور ارائه کنند.

وی در ادامه با اشاره به نزدیک بودن بیستم مهرماه و یادروز حافظ شیرازی گفت: در ۲۰ مهرماه روز بزرگداشت لسان الغیب حافظ شیرازی است، شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی کسی که آوازه شیراز را همراه با غزلیات پرمعنا و پرمحتوای خودش به همه جهان رسانده است.کسی که در طول این قرن‌هایی که می گذرد از زمان حضورش تا امروز که ۷۰۰ سال از رحلتش می گذرد مورد توجه اقشار مختلف بوده است و سخنش به نوعی پیام همه ابعاد زندگی ایرانی را توانسته به خودش در این شهد شیرینی فارسی که عرضه کرده داشته باشد.

وی افزود: جا دارد نسبت به پیام و مطالب حافظ بیشتر فکر کنیم و بیشتر یاد بگیریم و بیشتر بخوانیم، بنده برای اینکه اهمیت این قضیه را عرض کنم همین یک‌جمله را می‌گویم؛ در محضر آیت‌الله مکارم شیرازی نشسته بودم و بحثی شد و ایشان فرمود در دیوان حافظ بیت‌هایی که حاوی حکمت است و ضرب‌المثل شده را جمع کنند بعد فرمود قسمت اعظمی از مثل‌ها از دیوان حافظ است و بنده عرض کردم این حافظ قرآن است و آن ابیاتی که معلوم است از قرآن اقتباس کرد است و یک نوعی تلمیحی به آیات قرآن شده اینها هم خوب است جمع شود و ایشان فرمودند بله لازم است. شاعری که نزدیک به ۵۰۰ غزل در دیوانش دارد و شما می‌توانید بیش از ۵۰۰ بیت حکمت و بیش از ۵۰۰ بیت مربوط به آیات قرآن در آن بیابید، این چه کسی بوده است و باید به اینها افتخار کرد.

وی تاکید کرد: امسال روز حافظ شیرازی یک روز به یاد ماندنی خواهد شد برای اینکه در این روز فارس میزبان ریاست جمهوری حضرت آیت‌الله رئیسی خواهد بود که سخنرانی عمومی‌ ایشان در حرم سوم اهل بیت بارگاه نورانی حضرت احمد ابن موسی شاهچراغ (ع) برگزار می‌شود یا بعدازظهر چهارشنبه یا بعدازظهر پنجشنبه که وقت دقیق آن اعلام می‌شود و بزرگداشت حافظ هم جداگانه برگزار خواهد شد و خواهش بنده از همه مومنین این است که بشوید همان که "صبا به تهنیت پیر می فروش آمد"، ما با زبان حافظ و سعدی، با روحیه حافظ و سعدی که مهمان پذیری و مهمان‌نوازی است به استقبال فرزند پیامبر اکرم برویم.

دژکام افزود: امروز روزی است که همه نیروهای درون نظام اسلامی و دلبستگان به نظام اسلامی و شهدا در صحنه‌هایی نشان دهند که همان عهد و پیمان را که با امام و شهیدان داشتند بار دیگری به نمایش می‌گذارند و پای کار دولتی می آیند که رهبر معظم انقلاب در موردش فرمود غیر از حمایت می خواهم از دولت تجلیل و تقدیر کنم چون وظایفش را روی مسیر قانونی دقت می کند که به خوبی انجام دهد.

وی افزود: از فکر تفرقه باز آی؛ پراکندگی و اینکه جریان‌های سیاسی هر کدام طرفی بکشند به درد نمی‌خورد. حافظ می‌گوید " ز فکر تفرقه بازآی تا شوی مجموع ... به حکم آن که چو شد اهرمن سروش آمد".

آیه قرآن هم همین را می فرماید که "وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا"(آیه 103 سوره آل عمران). امید که نماد همبستگی، وحدت و ایستادن زیر پرچم ولایت و پای کار رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی به زودی در این اجتماع بزرگ فارس و شیراز همه‌ مشاهده خواهیم کرد و امیدوار هستیم این سفر پر برکت رئیس جمهور همراه با خوبی باشد و مردم هم احساس کنند گوشه‌ای از مشکلاتشان حل می‌شود و مسیر اصلاح امور هر چه سریعتر پیگیری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار