رئیس سازمان ملی مهاجرت، درباره ساماندهی وضعیت اقتصادی مهاجران افغانستانی توضیحاتی ارائه داد.
کد خبر: ۱۱۳۰۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵ 07 October 2023

عبدالله مبینی، رئیس سازمان ملی مهاجرت، درباره ساماندهی وضعیت اقتصادی این مهاجران، گفت: بیش از ۹۰ درصد از مهاجران کشور ما، افغانستانی هستند. ضعف بزرگ مهاجران افغانستان این است که به دلیل بحران‌هایی که در آن خطه رخ داده، هیچ‌کدام دارای مدرک هویتی نیستند. شناسنامه، گذرنامه و کارت ملی یا به قول خودشان تذکره ندارند.

رئیس سازمان ملی مهاجرت گفت: هر فرد مهاجر دارای ۱۷ کد در کشور است. قدم مهم ما این است که این ۱۷ کد به یک کد «یکتا» تبدیل شود که وزارت کشور آن را صادر می‌کند. این کد مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی و شورای ساماندهی را دارد و دستور رئیس جمهور است، این کد برای ما مبنای هویت فرد است.

وی تصریح کرد: بر مبنای این کد برای هر فرد یک کارت‌بانکی و سیم‌کارت داده می‌شود تا آن تبعه بتواند تراکنش‌های مالی و نیاز‌های ارتباطی که هر شهروند اولیه مهمانی به آن نیاز دارد را در دسترس داشته باشد. برای جمع‌آوری اطلاعات و صدور کارت، سامانه‌ای را طراحی و عملیاتی کردیم.

رئیس سازمان ملی مهاجرت با بیان اینکه اکنون نزدیک به یک میلیون نفر از اتباع افغانستان از طریق این سامانه، ساماندهی شده‌اند، ادامه داد: این کار نیاز به‌دقت فراوان دارد و امیدوار هستیم در چند روز آینده واگذاری کارت‌های هویتی از طریق دفاتر کفالت آغاز شود. در این کارت هویتی یک کارت‌بانکی و یک سیم‌کارت وجود دارد.

مبینی تایکد کرد: ساماندهی تمام مهاجران افغانستانی در چند نوبت انجام می‌شود. در بخش نخست مهاجرانی که به‌صورت قانونی وارد کشور شده‌اند، را در این سامانه ثبت کرده‌ایم. این افراد دارای «هویت ۱۶» هستند و از طریق مسیر قانونی همراه گذرنامه وارد کشور شده‌اند.

وی تصریح کرد: دومین گروه افراد «هویت ۱۷» و دسته سوم دانش‌آموزان هستند. البته در خصوص دانش‌آموزان برای صدور کارت بانکی و سیم‌کارت ملاحظاتی وجود دارد که آن‌ها را در نظر می‌گیریم. در ایران نزدیک به ۱۲۰ هزار دانشجوی افغانستانی داریم که صدور کارت هوشمند هویتی همراه با کارت بانکی و سیم‌کارت برای آن‌ها را در دستور کار داریم. به این واسطه تمام مشخصات فرد به شکل بیومتریک ثبت می‌شود.

در چند روز گذشته، افزایش مهاجران افغانستانی در کشور با واکنش‌هایی از سوی مسئولان و رسانه‌ها روبه‌رو بود. احمد وحیدی، وزیر کشور، در خصوص آخرین وضعیت ساماندهی اتباع خارجی در ایران اظهار داشت: این مساله در جریان است هرچند دشمن به تازگی تبلیغات غیرمتعارف و غیرمعمولی در این خصوص ایجاد کرده و تلاش می‌کنند این مساله را یک نوع نزاع و فضای تنازعی را در این حوزه نشان دهند که این کار خلافی است.

 

وحیدی افزود: در هر حال بخشی از اتباع خارجی به دلیل مشکلاتی که داشتند، تحت هجوم قرار گرفتند که باعث و بانی همه اینها آمریکا است.

همچنین، محمد تقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی‌شهر، در تذکری در صحن علنی مجلس گفت: بحث اتباع خارجی در شهرستان‌ها به ویژه در حوزه آموزش و پرورش امنیت محلات را تحت تاثیر قرار داده است. اکنون این سوال مطرح است که آیا درباره اتباع خارجی تصمیم‌گیری خواهد شد؟

وی ادامه داد: امروز اخبار مربوط به اتباع خارجی نقل مجالس مردمی شده است. در حوزه انتخابیه بنده یعنی خمینی‌شهر مردم از هجوم اتباع خارجی به ویژه در مدارس ناراضی هستند. بنده از رئیس مجلس شورای اسلامی انتظار دارم که یک توضیحی ارائه کنند که آیا در باب ساماندهی اتباع خارجی و هجوم آنان به کشور چه تصمیم‌گیری منسجمی از سوی مسئولان شده است./اکوایران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار