طی روز‌های اخیر شاهد برخی کنش‌ و واکنش‌ها پیرامون سیاسیون و کارگزاران دولتی هستیم که در موارد متعددی عدول از فضای نقد به فضای تخریب و دو قطب سازی‌ها صورت گرفته است.
کد خبر: ۱۱۳۲۲۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۱ 16 October 2023

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مهدی مرادی ، این روز‌ها فضای سیاسی به نسبت نزدیکی از نظر فاصله زمانی به انتخابات در حال تغییر است و هر چه جلوتر می رویم کنش و واکنش‌ها بیشتر از دایره منطق و انصاف خارج می‌شود.

معمولا فضای نقد مهمترین فضای رقابت است در حالی که کمتر بیان راهکار‌های کارشناسی و فنی در رقابت و تبلیغات مشاهده می‌شود که این به مهمترین پاشنه آشیل کار سیاسی در استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شده است.
طی روز‌های اخیر شاهد برخی کنش‌ و واکنش‌ها پیرامون سیاسیون و کارگزاران دولتی هستیم که در موارد متعددی عدول از فضای نقد به فضای تخریب و دو قطبی سازی‌ صورت گرفته است.
در یک مورد یک انتقاد که به باور نگارنده عدول از فضای نقد به سمت تخریب است در خصوص فرماندار بویراحمد صورت گرفت که اگر بخواهیم سنجه‌ای سیاسی بر آن بگذاریم، نگاه " صفر و صدی " به عملکرد یک فرد سیاسی و یک کارگزار دولت است .

در این نوع نگاه به عملکرد عدد "صفر" یعنی نقص مطلق در مدیریت یا "صد" که کمال مطلق در عملکرد محسوب می‌شود که در این مورد به خصوص ، فرماندار بویراحمد نمره "صفر" یعنی نقص و ضعف مطلق در عملکرد مطرح می‌شود. در حالی که منتقدترین افراد در حوزه سیاسی هم ، چنین نمره‌ای را به ضعیف‌ترین عملکرد یک فرد یا یک واحد سیاسی نمی‌دهند.
متاسفانه در کهگیلویه و بویراحمد ، به دلیل غلبه رسانه‌های زرد بر فضای قلم زنی سیاسی و نقد رسانه‌ای عملا شاهد به انحراف کشیده شدن قلم‌های وزین هستیم به گونه‌ای که این قلم‌ها معمولا بخشی از هزینه کرد خود را به پای منافع شخصی، سیاسی، گروهی و حتی قومیتی قربانی می‌کنند!
در خصوص فضای پیرامون سیاسیون یا کارگزاران هم چنین وضعیتی حاکم است و بعضا می‌بینیم که واکنش‌ها به انتقاد‌های منصفانه یا غیرمنصفانه، دست کمی از شارلاتان بازی‌های برخی به اصطلاح رسانه ای‌ها ندارد و با یک تلنگر کوچک دست به آشوب سازی و ضریب دادن به فضای دو قطبی سیاسی می‌زنند که در بیشتر مواقع مصداقی از مثل "دشمن دانا که غم جان بود، بهتر از آن دوست که نادان بود " می‌شوند!
در ماجرای چند روز اخیر پیرامون فرماندار بویراحمد چند حوزه کنشگری سیاسی نقش تعیین کننده در فراز و فرود یک وضعیت نچندان لازم داشتند که به جز یکی از کنشگران، بقیه موارد در تشدید ماجرا نقش موثر ایفا کردند.
منتشر کنندگان یک نقد "صفر و صدی" بر علیه فرماندار بویراحمد، عملا آغازگر این فضای غیر دوستانه و دوقطبی سازی بودند که به نظر می‌رسد، در تهیه و نشر از دایره انصاف دور شده و عملا وارد فضای تخریب شدند.

در مقابل حامیان فرماندار بویراحمد در اقدامی خودسرانه دست به یک اقدام تا حدود زیادی ناشیانه زده و عملا در مسیر تشدید فضای شبه آشوب طلبی بوجود آمده گام برداشتند و با انتشار فراخوان تجمع، اقدامی احساسی و غیر حرفه‌ای را به نمایش گذاشتند که در صورت تحقق ، بخش زیادی از دود این بی تدبیری به چشم خود فرماندار می‌رفت!

اما کنشگر دیگر مهم و موثر این ماجرا خود فرماندار بویراحمد بود که با یک اقدام سنجیده و حرفه‌ای مانع ازتحرک به اصطلاح حامیان خود شد و خیلی سریع ماجرا را جمع و جور کرد و کاملا مشخص بود که به عنوان مسئول ارشد تامین امنیت شهرستان ، چه در جایگاه حقیقی چه جایگاه حقوقی مطلقا با ایجاد چنین فضا‌هایی الفت ندارد.

در مورد فرماندار بویراحمد و ماجرای اخیر یک نکته کاملا مهم وجود دارد که خاصه حامیان وی به آن توجه نکردند و آن اینکه شهرام مهدوی مطلق فارغ از جایگاه فعلی، یک فرد مطالبه گر و فعال حرفه‌ای در فضای مجازی و رسانه ای است و بی شک همانگونه که در مطالبه گری قلم برنده‌ای دارد حتما توانایی به چالش کشیدن تخریب کنندگان خود را هم دارد و اگر از کنار این نقد یا تخریب خود گذشته است، صلاح را در سکوت و گذشتن و برجسته نساختن ماجرا دیده است بنابراین در چنین مواقعی لازم است که یک عقل بالغه سیاسی مدیریت ماجرا را بر عهده بگیرد که متاسفانه در بیشتر موارد در کهگیلویه و بویراحمد جای چنین درایتی خالی است؛

و نکته پایانی اینکه نبود نقد، به دلیل بی تحرکی باعث گندیده شدن فضای سیاسی می‌شود ضمن اینکه مدیریت صحیح فضای سیاسی و نقد سیاسی در راستای ایجاد وحدت در جامعه و جلوگیری از دوقطبی سازی و حرکت به سمت نقادی منصفانه و فاصله گرفتن از فضای نقد "صفر و صدی " که منجر به تخریب می‌شود، گامی بزرگ در مسیر سالم سازی فضای رقابت سیاسی و نهایتا آرامش روح و روان جامعه خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار