زلزله ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان ماه سال ۱۳۹۶ غرب کرمانشاه منجر به تخریب ۷۸ مدرسه با ۴۱۵ کلاس درس در مناطق زلزله‌زده استان شد اما بلافاصله دولت بازسازی این مدارس را در اولویت کاری خود قرار داد و در سال ۱۳۹۸ پرونده ساخت مدارس در این مناطق بسته شد.
کد خبر: ۱۱۳۲۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵ 19 October 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا؛ زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان سال ۹۶ که در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهر سرپل ذهاب رخ داد، منجر به کشته شدن ۶۲۰ نفر و زخمی شدن ۱۲ هزار و ۳۸۶ نفر شد.

این زمین لرزه به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۲ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و بر اساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ۱۰۳ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزیی دید.

همچنین زلزله ۶.۴ ریشتری یکشنبه چهارم آذر ۹۷ هم ۷۷۱ مصدوم و بیش از چهار هزار واحد مسکونی خسارت دیده، به این آمارها افزوده شد.

مدارس جزو اولین مراکزی بود که بازسازی آن در دستور کار دولت قرار گرفت و ۲ سال پس از وقوع این رویداد تمام مدارس تخریبی در مناطق زلزله زده بازسازی شد و دانش آموزان روانه کلاس های درس شدند.

در روزهای اخیر مباحثی در شبکه های اجتماعی فضای مجازی در خصوص تحصیل دانش آموزان در کلاس های کانکسی پس از زلزله سال ۱۳۹۶ مطرح شد که مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه در این ارتباط توضیحاتی به ایرنا داد و گفت: در زلزله آبان ماه ۱۳۹۶ شهرستان سرپل ذهاب تعداد ۷۸ مدرسه با ۴۱۵ کلاس درس در مناطق زلزله زده استان آسیب دید که پس از وقوع زلزله تعداد ۳۹۶ پروژه آموزشی، ورزشی و فرهنگی در سطح استان و این مناطق با یک هزار و ۶۸۷ کلاس درس و زیربنای ۱۷۰ هزار مترمربع احداث، تخریب و بازسازی، تکمیل و مقاوم سازی نموده و به بهره برداری رسیده است.

«مرزبان نظری» افزود: در شهرستان سرپل ذهاب تعداد ۳۲ مدرسه شهری و روستایی آسیب دید که پس از زلزله تعداد ۶۳ مدرسه با ۳۳۸ کلاس درس از محل اعتبارات دولتی و کمک خیرین ساخته و به بهره برداری رسیده است.

وی در خصوص مدارس پیش ساخته نیز گفت: تعداد ۱۴۵ مدرسه بالای ۱۰ تا ۱۵ دانش آموز در سطح استان وجود دارد که عملیات اجرایی آن ها آغاز شده که از این تعداد در شهرستان سرپل ذهاب ۱۲ مدرسه در دست اجرا است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه ادامه داد: قطعا اقدامات انجام شده اداره کل نوسازی مدارس استان کرمانشاه با کمک خیرین و اعتبارات دولتی در خصوص احداث یک هزار و ۲۰۰ کلاس درس در هزار و ۲۰۰ روز پس از وقوع زلزله برگ زرینی از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی در خدمت رسانی به دانش آموزان این مرز و بوم است.

سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از ۹۰ هزار تن جمعیت دارد.

در حال حاضر ۳۷۰ هزار دانش آموز در استان کرمانشاه در حال تحصیل‌ و ۲۶ هزار معلم در حدود چهار هزار و ۲۰۰ مدرسه با تقریبا ۱۶ هزار کلاس درس در حال تدریس هستند.

از تعداد ۱۶ هزار کلاس درس استان؛ ۱۴ هزار آن در مدارس دولتی؛ هفت هزار و ۷۵۵ مقطع ابتدایی، سه هزار ۱۲۵ متوسطه اول، هزار و ۹۱۲ متوسطه دوم، ۵۵۱ فنی و حرفه ای و ۶۳۰ در کاردانش قرار دارند و بیش از ۲ هزار کلاس درس در مدارس غیر دولتی و کودکستان ها است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار