مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه اجرای خدمات اینترنت فیبرنوری در شهر شیراز، گفت: در ۷ شهر فارس پروژه اینترنت فیبرنوری منازل و کسب و کارها در حال اجرا است.
کد خبر: ۱۱۳۳۱۹۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷ 21 October 2023

تابناک فارس به نقل از ایسنا: فناوری روز به روز در حال گسترش است و اکنون در عصر فناوری اطلاعات می‌توان گفت که وجود زیرساخت‌های نسل جدید می‌تواند تاثیرهای جدی بر روی کسب و کارها، اقتصاد، جامعه و... بگذارد با این حال، فناوری فیبرنوری که طی سال‌های گذشته در بخش ارتباطات ثابت ایران کمتر به کار گرفته شده بود اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم مورد توجه ویژه دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت و بنابه آمارهای اعلامی بیش از ۷۰ هزار کیلومتر فیبر برای اتصال شهرهای مختلف کشور به یکدیگر فراهم شده است اما در شهرها هنوز شبکه دسترسی یا آخرین لایه اتصال به ساختمان‌های مسکونی و تجاری کشور با تجهیزات قدیمی نیز وجود دارد.

بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی تا سال ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد خانوارها و ۱۰۰ درصد کسب‌وکارها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت‌ برثانیه به پهن‌باند ثابت دسترسی داشته باشند همچنین دسترسی ۲۰ میلیون خانوار و پنج میلیون کسب‌وکار تا سال ۱۴۰۴ به اینترنت پهن‌باند ثابت باید بر بستر فیبر نوری شکل گیرد و تا پایان سال قرار است ۸ الی ۱۰ میلیون نفر تحت پوشش این فناوری قرار بگیرند.

حمید سلیمان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، مزیت‌های این نسل اینترنت را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: در سراسر دنیا به دلیل پیشرفت تکنولوژی اینترنت نسل جدید در قالب ثابت ارائه می شود و اینترنت همراه در حد تماس، پیامک و اینترنت های سطح کنونی قرار دارد از این رو می توان یکی از زیرساخت های توسعه در استان را سرویس فیبر نوری یا FTTH دانست.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس تصریح کرد: با دو کور فیبر نوری حجم زیادی از سرعت و پهنای باند بیشتر اینترنت به مردم ارائه می شود چراکه امروزه با روی کار آمدن کسب و کارهای نوین و ابزارهای تکنولوژی، خدمات ADSL , VDSL جوابگوی نیازهای جامعه نیست.

وی توافق نامه اینترنت فیبرنوری منازل و کسب و کار ها در شهر شیراز را یکی از دست آوردهای مهم دولت سیزدهم در استان دانست و تاکید کرد: پس از سال ها پیگیری با حمایت استاندار فارس و شهردار شیراز توافق نامه اینترنت فیبرنوری منازل و کسب و کار ها در دور دوم سفر هیئت دولت به فارس و با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات منعقد شد تا با این زیرساخت نسل جدیدی از خدمت و فناوری به مردم شه ر شیراز ارائه شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس با اشاره به اینکه مناطق یازده گانه شهر شیراز بین شرکت های ایرانسل، آسیاتک و شاتل از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای اجرای FTTH تقسیم بندی شده است، ادامه داد: در گذشته توسط یکی از اپراتورها در شهر شیراز ۳۰۰ کیلومتر شبکه فیبرنوری اجرا شده است که شیراز را نسبت به دیگر کلانشهرها متمایز می‌کند.

سلیمان‌پور با بیان اینکه اینترنت فیبرنوری منازل و کسب و کار ها ششمین پروژه ملی کشور است، اظهار کرد: پروژه اینترنت فیبر نوری در استان فارس توسط شرکت‌های آسیاتک و ایرانسل اجرا می‌شود و میانگین سرعت اینترنت ثابت در دنیا ۱۲ مگابیت بر ثانیه است اما با تست های انجام شده فیبرنوری در شهر کازرون به سرعت ۹۴۵ مگابیت بر ثانیه دست پیداکردیم.

وی از اجرای سرویس اینترنت فیبر نوری در شهرستان‌های استان فارس خبر داد و گفت: به غیر از مرکز استان، شهرستان‌های بزرگ استان برای ایجاد زیرساخت فیبر نوری تقسیم بندی شدند که پس از بررسی و انتخاب نهایی، ۵ شهرستان این پروژه کلید خورد و با اعلام آمادگی به هنگام مجموعه مدیریت شهری کازرون و شرایط شرکت های ارائه دهنده سرویس فیبر نوری در این شهرستان، کار حفاری آغاز شد که اکنون در حال سرویس دهی مرحله ای به شهروندان است و متقاضیان طی مدت زمان دو هفته از این زیرساخت بهره مند می‌شوند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس با اشاره به اینکه پروژه اینترنت فیبرنوری شهرستان آباده نیز در دست اقدام است، اظهار کرد: کارگاه در این شهرستان تجهیز و راه اندازی شده و اکنون پروژه ۲۵ کیلومتر پیشرفت فیزیکی دارد.

سلیمان‌پور با اشاره به اینکه تفاهم نامه فیبرنوری شهرستان‌های اقلید، لارستان و جهرم به امضا رسیده است، گفت: در شهر صدرا نیز این پروژه از چند ماه پیش شروع شده و تاکنون این پروژه ۴۰ درصد پیشرفت داشته است و با اعلام اپراتورهای فعال این شهر، تا پایان آذرماه کل شهر صدرا نیز تحت پوشش قرار خواهد گرفت.

وی اجرای اینترنت فیبرنوری منازل و کسب و کار ها در کل استان را نیازمند همکاری شورای شهر و شهرداری ها دانست و افزود: هر شهری در استان که برای اجرای این پروژه اعلام آمادگی کند تفاهم نامه همکاری در صورت وجود زیرساخت موردنیاز امضا خواهد شد و شرکت‌های پیمانکار فقط نیاز به مجوز حفاری از سوی شهرداری‌ها دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار