عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج گفت: مطالعات و بررسی علمی بر اساس داده های سه دهه گذشته، افزایش دما و تغییر اقلیم را در کهگیلویه و بویراحمد نشان میدهد.
کد خبر: ۱۱۳۳۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴ 23 October 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از ایرنا ، تغییرات اقلیمی به عنوان منشا تغییر در الگوهای آب و هوایی سراسر کره زمین ، به عنوان یکی از بزرگترین بحران های تاریخ حیات بشری مطرح است .

"مهدی فاضلی" استادیار دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه یاسوج به اتفاق چند نفر دیگر از دانشگاهیان یاسوج ، داده های ۳۰ ایستگاه هواشناسی و تغییرات دما و بارش ها را در استان های کهگیلویه و بویراحمد و استان های همجوار در سه دهه گذشته را مورد مطالعه قرار دادند که بر اساس نتایج آن وضعیت روند کاهشی یا افزایشی دما و بارش در سال های گذشته و پیش بینی هایی برای آینده ارایه شده است.

این محقق در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا، تغییرات اقلیمی را صرفا بر پایه پارامتر های "دما" و "بارش" مطالعه ، بررسی و یادآوری کرد: در کشور ما دمای کمینه (کمترین) مربوط به سردترین ماه سال (دی ماه) است و دمای بیشینه مربوط به گرمترین ماه سال (تیرماه) است که در این مطالعه، بررسی هر ۲ ماه، روند افزایش دما را نشان داد.

وی گفت: افزایش دما در دی ماه، بارش برف را کمتر می کند و نوع بارش ها را به سمت باران متمایل می شود که برای منطقه سردسیری استان چالش برانگیز و نگران کننده است.

استادیار دانشگاه یاسوج تصریح کرد: افزایش دما در تیرماه به ذوب شدن یخچال های طبیعی منجر می شود و در مناطق مرتفع استان که مهمترین منابع آبی آن برف و یخچال است در اثر افزایش دما این منابع کاهش یافته و خطراتی برای ذخیره های گیاهی، جانوری و انسان‌ها بدنبال دارد.

عضو هیات علمی گفت: پوشش جنگلی در ارتفاعات وابسته به ذخیره این منابع آبی است که با تغییرات اقلیمی و کاهش منابع آبی این منابع در معرض خطر هستند.

وی گفت: نتایج این مطالعات نشان داد روند بارش باران در برخی از مناطق استان در سنوات گذشته کاهش بوده و در هیچ یک از مناطق استان، روند بارش افزایش نداشته است.

وی تغییر الگوی بارش برفی به بارش باران را در مناطق سردسیری هشدار داد و گفت: با افزایش باران در این مناطق شاهد افزایش سیلاب خواهیم بود و از آنجا که منطقه کوهستانی و دارای شیب زیاد است خطرات جبران ناپذیری بدنبال خواهد داشت.

وی نتایج مطالعات خود را از کاهش باران در مناطقی از استان در گذشته بیان کرد و هشدار داد: استان ما یکی از مناطق پرآب جنوب غرب کشور به شمار می رود که روند کاهشی باران، زنگ خطری برای منطقه و تغییر اقلیم خواهد بود.

نتایج مطالعات علاوه بر نشان دادن وضعیت تغییرات دما و بارش ها در سه دهه گذشته، به پیش بینی وضعیت این پارامترهای در آینده کمک می کند و بر این اساس، گمانه زنی‌هایی مطابق با نتایج این داده ها در مورد آینده صورت گرفت.

وی تاکید کرد: مطالعات نشانی میدهد پارامتر میانگین دمای سالانه در سال‌های آینده افزایشی خواهد بود؛ هم‌چنین، بر اساس خروجی مدلهای اقلیمی و استفاده از الگوهای اقلیمی (خوش بینانه و یا بدبینانه) در مورد بارش های آینده در برخی از مناطق افزایش و در برخی مناطق کاهش بارش ها را خواهیم داشت.

این محقق که تغییرات اقلیمی را برای استان زنگ خطری می داند نقش افکار عمومی در کاهش این خطرات را یادآور شد و گفت: آگاه بودن افکار عمومی نسبت به تغییر اقلیم برای حفظ سرمایه های طبیعی استان اعم از جنگل ها و منابع آبی اهمیت ویژه ای دارد.

وی رفتارهای سازنده عموم مردم را در برابر تغییرات اقلیمی خواستار شد و تاکید کرد: کاشت محصولات متناسب با اقلیم و پرهیز از کاشت محصولات پرآب، کاشت درخت، جلوگیری از آتش سوزی ها، تامین گاز مورد نیاز ساکنان مناطق جنگلی برای خودداری کردن از قطع درختان و کاهش مصرف انرژی را دارای اثرات مثبت در سازگاری با تغییر اقلیم دانست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار