رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان کرمانشاه با اشاره به ضرورت آغاز به کار به موقع کمیته‌های مزد استانی، گفت: درخواست داریم در تعیین حداقل دستمزد، هزینه های زندگی کارگری به صورت واقعی دیده شود.
کد خبر: ۱۱۳۹۰۷۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴ 21 November 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا مختار داوودی با اشاره به اینکه هر ساله در آذر ماه شاهد آغاز به کار کمیته‌های مزد استانی با هدف تعیین هزینه سبد معیشت خانوار کارگری هستیم، گفت: در برخی از سال‌ها فعالیت این کمیته‌ها با تاخیر صورت می‌گیرد که باعث نگرانی کارگران می‌شود و لازم است امسال تشکیل این کمیته‌ها در موعد مقرر انجام و جلسات آن به صورت منظم برگزار شود.

وی ادامه داد: تشکیل به موقع این کمیته‌ها از یک سو کمک می‌کند فرصت کافی برای تعیین منطقی و درست هزینه‌های سبد معیشت خانوار کارگری فراهم شود و از سوی دیگر زمان کافی برای برگزاری جلسات اصلی و چانه‌زنی برای تععین حداقل دستمزد سال آینده را داشته باشیم.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان کرمانشاه، هزینه سبد معیشت خانوار کارگری را در کنار نرخ تورم دو شاخص اصلی تعیین دستمزد کارگران عنوان کرد و افزود: متاسفانه در اکثر مواقع این دو شاخص آن طور که باید مد نظر قرار نمی‌گیرد و این امر باعث شده طی سنوات متعدد شکاف زیادی بین هزینه واقعی زندگی کارگران و دستمزد آنها ایجاد شود.

داوودی، تعیین عادلانه دستمزد مطابق با هزینه‌های واقعی زندگی کارگران را ضروری دانست و عنوان کرد: دستمزد هفت تا هشت میلیونی که اکنون عمده کارگران دریافت می‌کنند، تنها جوابگوی هزینه‌های زندگی ۱۰ روز آنها است.

وی تاکید کرد: در حالیکه افزایش دستمزد امسال کارگران حدود ۲۷ درصد بود، اما برخی هزینه‌های زندگی از جمله کرایه خانه، قیمت برخی اقلام اساسی، هزینه دارو و درمان و ... تا ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

موضوع دیگری که رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان کرمانشاه به آن اشاره کرد صحبت‌هایی درباره ترمیم دستمزد کارگران در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ بود که متاسفانه اجرایی نشد و گفت: افزایش دستمزد برای سال آینده باید به گونه‌ای باشد که تا حدودی ترمیم دستمزد نیمه دوم امسال را نیز دربر بگیرد.

داوودی عدم تعیین دستمزد متناسب با واقعیات زندگی کارگران را زمینه ساز مشکلات زیادی از جمله کوچ نیروی کار به سایر رسته‌ها عنوان کرد و ادامه داد: مواردی داریم که برخی کارگران کار در واحدهای تولیدی را رها کرده و به کار در تاکسی‌های اینترنتی مشغول شده‌اند.

وی معتقد است، عدم تعیین دستمزد مناسب و براساس هزینه های واقعی معیشت، پیامدهای دیگری از جمله کاهش بهره‌وری، مشکلات اجتماعی و... را نیز به همراه دارد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار